2020D25132 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Financiën, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen over het wetsvoorstel met de daarop gegeven antwoorden.

De vragen zijn op 22 juni 2020 voorgelegd aan de regering.

Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie, Anne Mulder

De adjunct-griffier van de commissie, Schukkink

Nr.

Vraag

   

1

Kan beschreven worden wanneer het Internationaal Monetair Fonds (IMF) Nederland gevraagd heeft voor hoeveel special drawing rights (SDR’s) aan additionele steun voor de Poverty Reduction and Growth Trust (PRGT)?

2

Kan uitgesplitst worden hoeveel andere landen vanuit het IMF is gevraagd extra bij te dragen aan de PRGT?

3

Hoeveel SDR’s heeft Nederland op dit moment zelf aan reserve?

4

Betreft de additionele steun voor de PRGT gebruikmaking van de SDR-reserves die Nederland heeft, of van steun die technisch gezien losstaat van de SRD-reserves die Nederland op dit moment heeft?

5

Wat zijn de overwegingen deze additionele steun wel of niet te verlenen via het beschikbaar stellen van de reeds bestaande SDR-reserves?

6

Heeft het IMF inzicht gegeven in de beleidsmatige onderbouwing voor het verzoeken om 500 miljoen SDR’s beschikbaar te stellen en waarom heeft het IMF bijvoorbeeld niet gevraagd om 1 miljard SDR’s?

7

Heeft het IMF aangegeven te verwachten dat de huidige aanvullingen van de 15 lidstaten voldoende zijn voor een effectieve werking van de PRGT de komende jaren?

8

Is er een reële mogelijkheid dat Nederland in de toekomst door het IMF opnieuw gevraagd zal worden om additionele middelen voor de PRGT beschikbaar te stellen?

9

Hoe financiert De Nederlandsche Bank (DNB) de lening aan het IMF (aan de rechterzijde van haar balans)?

10

Kan een overzicht gegeven worden van de commitments en de additionele steun van Nederland in de richting van het IMF sinds het uitbreken van de coronacrisis?

11

Welke harde conditionaliteiten zijn er ingebouwd om te zorgen dat de financieringen van de Europese Investeringsbank (EIB) ook enkel bij het mkb terechtkomen?

12

Wat zijn de voorwaarden qua duurzaamheid dan wel verduurzaming van de bedrijfsvoering die gesteld worden aan de financieringen die de EIB verstrekt onder haar pan-Europese garantiefonds?

13

Op welke manier gaat de EIB waarborgen dat de financiering terechtkomt op die plekken waar de economische crisis het hardste heeft toegeslagen?

14

Hoe gaat de EIB erop toezien dat de steun zoveel mogelijk zal gaan naar bedrijven die toekomstig levensvatbaar zijn?

15

Worden er bepaalde sectoren, bijvoorbeeld de fossiele industrie, uitgesloten van steun in het EIB-instrument?

16

Worden aan bedrijven die steun ontvangen specifieke eisen gesteld met betrekking tot het uitkeren van dividenden aan private partijen, het opkopen van eigen aandelen (daar waar het geen mkb betreft), het uitdelen van bonussen en de verdere prudentie van de financiële huishouding?

17

Waarom wordt er in de memorie van toelichting zelf geen inhoudelijke toelichting gegeven op de begrotingswijziging?

18

Wat zijn de gevolgen van de verdubbeling van de New Arrangements to Borrow (NAB)-middelen?

19

Welke voorwaarden worden er aan de Bilateral Borrowing Agreements (BBA)- en NAB-middelen gesteld?

20

Kan een overzicht gegeven worden van alle landen die garant staan voor het IMF, en meer specifiek ook BBA en NBA, en wat de omvang van de garantstellingen is?

21

Hoe wordt getoetst dat deze BBA- en NAB-middelen op de juiste plekken terechtkomen en effectief worden ingezet?

22

In hoeverre wordt de inzet van deze BBA- en NAB-middelen (regelmatig) geëvalueerd op effectiviteit en efficiency?

23

Wat zijn de beleidsregels voor de vergoedingen bij garantstellingen en hoe en in hoeverre wordt hieraan voldaan voor het IMF in algemene zin en BBA en NAB in het bijzonder?

24

Waarom heeft het kabinet nee gezegd tegen het verzoek van voorzitter van de Europese Raad Michel afgelopen februari om als medeaandeelhouder van de EIB bij te dragen aan het versterken van het eigen vermogen van de EIB?

25

Is het kabinet op dit moment voornemens de EIB samen met andere aandeelhouders van extra eigen vermogen te voorzien?

26

Hoeveel eigen vermogen zou de EIB nodig hebben om op een veilige solvabiliteitsratio te komen, als invulling wordt gegeven aan de rol van de EIB zoals in het Commissievoorstel voor het nieuwe meerjarig financieel kader (MFK) en herstelfonds, en gegeven de andere crisismaatregelen die de EIB reeds in gang gezet heeft?

27

Is het kabinet bereid constructief te kijken naar een wens om meer eigen vermogen vanuit de EIB op het moment dat daartoe een officieel verzoek komt?

28

Aan welke lage-inkomenslanden worden de concessionele leningen uit de PRGT zoal verstrekt? Wat zijn de gemiddelde looptijden van deze concessionele leningen en om welke rentepercentages gaat het hier?

29

Kunt u per onderdeel toelichten waar de garanties voor bedoeld zijn en wat het nut daarvan is (quota, NAB, BBA, SDR, PRGT, Poverty Reduction and Growth Facility (PGRF) en Enhanced Structural Adjustment Facility (ESAF))?

30

Hoe kan het dat het verlengen van een deel van de BBA per saldo leidt tot 7,75 miljard euro minder garanties?

31

Hoe beoordeelt u het pan-Europees garantiefonds (EGF)?

32

Hoe verhoudt de extra garantie aan het EGF van 1,3 miljard euro zich tot het uitgesproken voornemen van het kabinet om garanties af te bouwen?

33

Waarom wordt verwacht dat het netto verlies van het EGF 20% van de 25 miljard euro zal bedragen?

34

Wat is de looptijd van het EGF en waarom is er onvoldoende informatie van de EIB beschikbaar over de verdeling van de uitgaven over de looptijd van het fonds?

35

Waarom neemt Nederland nu al het verlies van 260 miljoen euro op in de begroting, terwijl de verdeling van de uitgaven over de looptijd van het fonds nog niet bekend is?

36

Welke landen zullen vooral van het EGF profiteren? Hoe zal het Nederlandse mkb van het EGF profiteren?

37

Wat zijn de gevolgen van de meer dan halvering van de BBA-middelen?

38

Welke voorwaarden worden er verbonden aan de leningen van de PRGT?

39

Hoe wordt voorkomen dat er te zijner tijd kwijtschelding gaat plaatsvinden van de leningen van de PRGT?

40

Hoe wordt getoetst dat deze PRGT-middelen op de juiste plekken terechtkomen en effectief worden ingezet?

41

In hoeverre wordt de inzet van deze PRGT-middelen (regelmatig) geëvalueerd op effectiviteit en efficiency?

42

Wat zijn de donorlanden voor de PRGT naast Nederland en voor welke omvang?

43

Waarom valt de PRGT onder de begroting van het Ministerie van Financiën en niet onder Official development assistance (ODA)?

44

Wat zijn de beleidsregels voor de vergoedingen bij garantstellingen en hoe en in hoeverre wordt hieraan voldaan voor de PRGT?

45

Hoeveel hebben in de afgelopen jaren de Nederlandse bedrijven en die in het mkb in het bijzonder gebruikgemaakt van de instrumenten en faciliteiten van de EIB? En hoeveel heeft het mkb in verhouding geprofiteerd ten opzichte van het grootbedrijf?

46

Hoe zorgt het kabinet ervoor dat Nederlandse bedrijven en het mkb in het bijzonder voldoende gebruik gaan maken van deze nieuwe regeling?

47

Voor welke concrete problemen moet het EGF een oplossing gaan bieden?

48

Welke meetbare effecten worden verwacht van het EGF? Hoe wordt dit vastgesteld?

49

Wanneer wordt het EGF geëvalueerd?

50

Hoe wordt ervoor gezorgd dat vooral het mkb baat heeft bij het EGF?

51

Hoe kan de gezondheidszorg in Nederland gesteund worden door het EGF dan wel daar baat bij hebben?

52

Wat betekent actief ex ante-risicobeheer van de EIB precies; wat houdt dat in? Wat zou het percentage verliezen zijn zonder dit ex ante-risicobeheer?

53

Wat zijn de deelnemende landen aan het EGF?

54

Hoe kan het dat er geen kapitaalverhoging EIB nodig is?

55

Kunt u een reactie geven op het artikel in Het Financieele Dagblad «EIB vreest met een wankele kapitaalbasis het coronaherstel te moeten stutten)» d.d. 20 juni 2020, waarin wordt gesteld dat de EIB dringend moet worden geherkapitaliseerd?

56

Wie gaat Nederland afvaardigen voor het EGF Contributors Committee?

57

Welke landen stappen direct in bij het EGF, welke later en welke niet?

58

Wat zijn de gevolgen als Nederland niet zou deelnemen aan het voorgestelde garantiefonds?

59

Wat zijn de beleidsregels voor de vergoedingen bij garantstellingen, zoals de mkb’ers bijvoorbeeld bij de BMKB moeten betalen, en hoe en in hoeverre wordt hieraan voldaan?

Naar boven