2020D21440 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de regering over het wetsvoorstel wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (Kamerstuk 35 450 VIII).

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De adjunct-griffier van de commissie, Arends

Nr

Vraag

1

Hoe staat het met de uitvoering van de motie van de leden Paternotte/Tielen1 over de mogelijkheid om een startkwalificatie bij Codam te behalen?

2

Kunt u een overzicht in tabelvorm geven van de gaten op de begroting en op welke wijze deze ingevuld (gaan) worden?

3

Hoe kan het dat het aantal leerlingen en studenten steeds niet op een goede manier wordt geraamd?

4

Wordt de referentieraming over de jaarlijkse raming van leerlingen- en studentenaantallen aangepast, sinds deze raming jaar op jaar niet goed blijkt te zijn én nu blijkt dat tot 2025 het tekort oploopt tot 416,8 miljoen euro?

5

Op welke manier worden de jaarlijkse ramingen van leerlingen- en studentenaantallen aangepast zodat ze meer overeen komen met de werkelijke aantallen?

6

Wordt de meevaller van 16,1 miljoen euro in 2020 gebruikt om de tegenvaller tot 31,3 miljoen euro in 2025 te compenseren?

7

Kan worden aangegeven wat de verdeling is over de diverse onderwijssectoren van de hogere leerlingen- en studentenramingen inclusief de bijbehorende bedragen waarmee de realiteit de raming overschrijdt?

8

Kunt u aangeven aan wie u lpo2 uitkeert, en hoeveel daarvan naar het apparaat van het Ministerie van OCW gaat?

9

Is er dit jaar sprake van lpo?

10

Welk percentage wordt gehanteerd voor de berekening van lpo?

11

Wordt lpo toegepast breed over de begroting heen? Zo nee, welke begrotingshoofdstukken of -onderdelen zijn uitgezonderd?

12

Klopt het dat op SBB3 geen lpo wordt toegepast? Zo ja, is het een beleidsvoornemen om structureel op SBB te bezuinigen?

13

Hoe verhoudt het niet toepassen van lpo zich tot de extra opgaaf die gegeven is inzake het actieplan «NLwerktdoor»?

14

Op welke manier dragen nieuwkomers bij om de tegenvaller op de nieuwkomersregeling tegen te gaan?

15

Hoeveel budget wordt vanuit de begroting van OCW besteed aan het platform NLwerktdoor.nl? Vanuit welke begrotingspost wordt dit bekostigd?

16

Hoeveel mensen bezoeken gemiddeld per dag de website NLwerktdoor.nl?

17

Hoeveel mensen maken dagelijks gebruik van de website NLwerktdoor.nl? Kunt u een uitsplitsing per opleidingsniveau tonen?

18

Wat is de reden voor de hogere realisatie van de nieuwkomersregeling? Zijn er meer nieuwkomers of maken scholen meer gebruik van de regeling?

19

Wat is de reden voor de onderbesteding over 2019 die leidt tot de eindejaarsmarge van in totaal 117,8 miljoen euro? Op welke posten is er onderbesteding?

20

Hoeveel nieuwkomers zijn er meer dan verwacht?

21

Wat is de reden dat de lpo niet uitgekeerd wordt aan SBB?

22

Klopt het dat in het verleden op SBB eerder geen lpo is toegepast en dus resulteerde in een structurele bezuiniging op de begroting van SBB?

23

Op welke manier wordt de eindejaarsmarge van 117,8 miljoen euro uit OCW besteed aan de bekostiging van de verschillende OCW pakketten met betrekking tot corona?

24

Wanneer werd duidelijk dat de onderuitputting, dus de eindejaarsmarge, zo groot was? Wanneer wist het ministerie dit?

25

Waar komt de onderuitputting, de eindejaarsmarge, precies vandaan? Had dit voorzien kunnen worden? Waarom was de raming blijkbaar niet goed? Wat wordt er gedaan om dat te verbeteren?

26

Waarom wordt de 117,8 miljoen euro eindejaarsmarge niet gebruikt om coronamaatregelen vanuit OCW te financieren?

27

Zijn er al resultaten bekend van de evaluatie van de inzet van de werkdrukmiddelen door de scholen?

28

Worden er voorwaarden gesteld aan de uitkering van de volgende tranches werkdrukmiddelen naar gelang de uitkomsten van de evaluatie over de effectiviteit van de inzet van de werkdrukmiddelen? Zo ja, welke en zo nee, waarom niet?

29

Wat is de reden dat het experiment vraagfinanciering bekostiging flexibel hoger onderwijs voor volwassenen stopt?

30

Wat is de reden dat het budget voor het experiment vraagfinanciering bekostiging flexibel hoger onderwijs voor volwassenen gebruikt wordt om tegenvallers binnen de OCW-begroting te dekken?

31

Aan wie en/of welke organisaties wordt de lpo uitgekeerd?

32

Hoeveel van de lpo gaat naar het ambtenarenapparaat van het Ministerie van OCW?

33

Zijn er al scholen die voor 2020 een beroep hebben gedaan op de financiële middelen krimp in het voortgezet onderwijs conform de Commissie Dijkgraaf? Moeten scholen zelf aangeven een beroep te willen doen op deze middelen bijvoorbeeld middels een subsidieaanvraag of bepaalt het Ministerie van OCW welke scholen in aanmerking komen voor deze middelen?

34

Wanneer komt het kabinet met de nadere uitwerking van de structurele middelen voor het lerarentekort?

35

Wat is de achtergrond van de taakstelling op artikel 1 (primair onderwijs) vanwege een dekking van een deel van het onderwijsconvenant? Over welk onderwijsconvenant gaat het en welk onderdeel van het convenant?

36

Hoeveel kost een leraar in het primair onderwijs gemiddeld per jaar?

37

Hoeveel kost een onderwijsassistent in het primair onderwijs gemiddeld per jaar?

38

Hoeveel kost een schoolleider in het primair onderwijs gemiddeld per jaar?

39

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het primair onderwijs per direct?

40

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het primair onderwijs in schooljaar 2024/2025?

41

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het primair onderwijs in schooljaar 2024/2025 uitgaande van het verwachte tekort?

42

Hoeveel budget is er voor passend onderwijs? Hoeveel budget is er voor hoogbegaafdheid?

43

Hoeveel kost een leraar in het voortgezet onderwijs gemiddeld per jaar?

44

Hoeveel kost een onderwijsassistent in het voortgezet onderwijs gemiddeld per jaar?

45

Hoeveel kost een schoolleider in het voortgezet onderwijs gemiddeld per jaar?

46

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het voortgezet onderwijs per direct?

47

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het voortgezet onderwijs in schooljaar 2024/2025?

48

Hoeveel kost het oplossen van het totale lerarentekort in het voortgezet onderwijs in schooljaar 2024/2025 uitgaande van het verwachte tekort?

49

Hoeveel kost een leraar in het middelbaar beroepsonderwijs gemiddeld per jaar?

50

Kunt u aangeven hoe de structurele bezuiniging van 3.1 miljoen euro zich verhoudt tot de politieke en financiële steun van het kabinet voor het actieplan om stages en leerbanen voor mbo4»ers, werkenden en werkzoekenden te behouden, en zo toekomstige werkloosheid te voorkomen?

51

Hoeveel budget blijft er jaarlijks over vanwege onderuitputting? Hoe is de verdeling van de restbudgetten over de verschillende onderwijsniveaus mbo 3, mbo 4, ad5, hbo6, wo7?

52

Wat is de hoogte van de subsidieregeling bbl8 per aanvrager vanaf 2019 tot nu uitgesplitst?

53

Kunt u het voor de tweede keer niet uitkeren van lpo aan SBB onderbouwen?

54

Kunt u aangeven wat de structurele bezuiniging van 3.1 miljoen euro op SBB betekent voor de continuïteit van de door SBB te verrichten wettelijke taken?

55

Kunt u aangeven wat het geschatte effect van de structurele bezuinigingen op SBB is op het aantal beschikbare stageplekken?

56

Wat is de reden dat het budget voor leven lang ontwikkelen bijna is gehalveerd van 11,75 miljoen naar 6,6 miljoen euro? In hoeverre sluit de budgetaanpassing aan op het gebruik van deze middelen? Kunt u het gebruik van deze middelen nader concretiseren (aantallen en bestemming)?

57

Wat is de reden dat het budget voor Tel mee met Taal is verhoogd naar 15,2 miljoen euro? Sluit deze budgetaanpassing aan op het gebruik van deze middelen? Kunt u het gebruik van deze middelen nader concretiseren (aantallen en bestemming)?

58

Hoeveel budget is beschikbaar voor leven lang ontwikkelen? Hoe is dit budget verdeeld over de verschillende onderwijsniveaus mbo 3, mbo 4, ad, hbo, wo?

59

Hoeveel mensen maken jaarlijks gebruik van het OCW-budget voor Leven Lang Ontwikkelen? Hoe is de verdeling gebruikers over de verschillende onderwijsniveaus mbo 3, mbo 4, ad, hbo, wo?

60

Hoeveel mensen maken gebruik van het levenlangleren-krediet?

61

Hoeveel geld is er momenteel in totaal geleend voor het levenlangleren-krediet vanaf 2015 tot nu?

62

Wat is het gemiddelde leenbedrag per aanvrager van het levenlangleren-krediet?

63

Hoeveel mensen per opleidingsniveau maken gebruik van het levenlangleren-krediet?

64

Hoeveel euro wordt er in Nederland in totaal te weinig aan onderzoek en ontwikkeling uitgegeven om aan de R&D9-doelstelling van 2,5 procent te voldoen?

65

Wat is de reden voor de verschuiving van 2 miljoen euro van het instrument subsidies naar het instrument bekostiging? Om welke subsidies en welk doel gaat het?

66

Wat is de reden dat het levenlangleren-krediet is verminderd van 45 naar 36 miljoen euro? Sluit deze budgetaanpassing aan op het gebruik van deze middelen? Kunt u het gebruik van deze middelen nader concretiseren (aantallen en bestemming)?

67

Wat is de achtergrond van de verlaging van de WTOS10 met 2,6 miljoen euro?

68

Waarom is het eigen vermogen van het Nationaal Archief zo hoog als het is? Is dit eigen vermogen nodig?

69

Kunt u aangeven waarvoor de middelen voor het apparaat van het Ministerie van OCW bedoeld zijn?

X Noot
1

Kamerstuk 32 637, nr. 398

X Noot
2

lpo: loon- en prijsontwikkeling

X Noot
3

SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven

X Noot
4

mbo: middelbaar beroepsonderwijs

X Noot
5

ad: associate degree

X Noot
6

hbo: hoger beroepsonderwijs

X Noot
7

wo: wetenschappelijk onderwijs

X Noot
8

bbl: beroepsbegeleidende leerweg

X Noot
9

R&D: Research and Development

X Noot
10

WTOS: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten

Naar boven