2020D10519 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over zijn brief van 4 februari 2020 inzake de Toetsing en examinering in het voortgezet onderwijs 2019 (Kamerstuk 31 289, nr. 412).

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De adjunct-griffier van de commissie, Verouden

Nr

Vraag

   

1

Wat is de verklaring voor de daling van het slagingspercentage in 2019 van leerlingen met het profiel natuur en gezondheid en het dubbelprofiel natuur en gezondheid / natuur en techniek?

2

Kunt u bevestigen dat ook al bij de huidige lichting examenleerlingen geen rekentoets meer hoeft te worden afgenomen en zij dus niet alleen ongeacht het cijfer, maar ook ongeacht de deelname aan de rekentoets een diploma kunnen behalen? Hoe wordt dit gecommuniceerd naar de examensecretarissen?

3

Wat is de verklaring tussen het verschil in beeld van de vaardigheden van leerlingen in het vak Nederlands in het rapport PISA1 2018 en de CE2-resultaten?

4

In welke landen heeft de PISA-toets een verplichtend karakter?

5

Hoe vaak weigeren Nederlandse scholen om deel te nemen aan de PISA-toets?

6

Wanneer een leerling vwo volgt en daarbij een vak op de havo moet volgen, krijgt deze leerling dan een havo-diploma of een vwo-diploma?

7

Wanneer kan de Kamer resultaten verwachten van het half jaar waarin u met het veld en de inspectie3 in overleg gaat om in gezamenlijkheid te bezien hoe het beste tot de gevraagde duidelijkheid van de rol van de examinator kan worden gekomen?

8

Waarom gaat het overleg met het veld en de inspectie over de verduidelijking van de rol van examinator zes maanden duren? Komen eventuele maatregelen dan nog op tijd voor het examen van 2021?

9

Wat is er met de leerlingen gebeurd in de zes gevallen waarin cspe's4 ongeldig zijn verklaard?

10

Hoe wordt gemeten of de leesvaardigheid van kinderen en jongeren ook daadwerkelijk wordt vergroot?

11

Hoeveel subsidie ontvangt het vmbo-examenfestival? Welke doelen worden er aan dit festival gesteld? Hoe kunnen andere leerniveaus profiteren van dit festival, behalve het vmbo-niveau?

12

Op welke manier is er gekeken naar de mogelijkheid van zowel fysieke verzending via postservice van examens in combinatie met digitalisering?

13

Welke andere mogelijkheden voor de verzending van het correctiewerk van de papieren centraal examens zijn er die minder risico’s met zich meebrengen?

14

Moet er niet ook worden gekeken naar de kwetsbaarheid van digitalisering van het correctieproces bij al die leerlingen op het vmbo die nu al digitaal examen doen, bijvoorbeeld wanneer het verschillende software bij SE's5 en CE's betreft, waardoor leerlingen van sommige scholen meer gewend zijn aan de manier van werken op het CE dan anderen?

15

Welke maatregelen worden genomen om incidenten met verloren postzakken in de toekomst te voorkomen?

16

Op welke manier kunnen VOD-platformen6 een rol spelen om leerlingen meer in aanraking te laten komen met moderne vreemde talen als Duits en Frans?

17

Waarom sluit de vorm en inhoud van het CE Frans en Duits niet meer aan bij de doelgroep?

18

Wat is de reden dat er enkel maatregelen worden genomen voor de CE Frans en Duits voor havo en niet voor vmbo en vwo?

19

Klopt het dat leerlingen op vmbo en vwo minder in contact komen met de talen Frans en Duits en scholen in de praktijk ook minder aandacht geven aan deze vakken op deze niveaus?

20

Op welke manier gaat de CvTE7 in de tussenliggende periode (met ingang van dit examenjaar) de cesuur tijdelijk aanpassen op het vak Frans en Duits?

21

Tot wanneer geldt de tussenliggende periode waarin de cesuur van Frans en Duits tijdelijk wordt aangepast?

22

Wordt de examenlengte Frans nu wel of niet aangepast?

23

Mocht het proces van Curriculum.nu worden vertraagd, wat betekent dit voor de CE Frans en Duits? Is er dan nog wel sprake van een tussenliggende periode?

24

Hoe lang is tijdelijk, nu de cesuur bij havo Frans en Duits tijdelijk wordt aangepast? Wat zijn de plannen voor deze vakken als Curriculum.nu vertraging op zou lopen?

25

In hoeverre worden leraren direct meegenomen in het Project Ieders Examen?

26

Blijft genoemde insteek om examens in den brede te bekijken in navolging van opgeleverde bouwstenen bovenbouw van kracht? Blijft dat een aanpak? Wat gebeurt er als Curriculum.nu vertraging oploopt?

27

Wat is de tijdlijn betreffende Curriculum.nu en de vertaling van de uitkomsten naar examenprogramma’s?

28

Kunt u toelichten waarom het slaagpercentage van de havo-leerlingen aanzienlijk lager is dan in de andere leerwegen? Heeft dit te maken met de kwaliteit van de examens of de kwaliteit van het gegeven onderwijs?

29

De afgelopen examenjaren is het slaagpercentage gestabiliseerd op 92%, is dit een wenselijke stabilisatie of zijn er concrete plannen om dit percentage te verhogen?

30

Hoeveel leerlingen met een maatwerkdiploma hebben problemen ondervonden bij toelating tot hbo of wo?

31

Kunt u toelichten wat de grondslag is van de daling dit jaar van een procent van het aantal leerlingen dat cum laude slaagt?

32

Kunt u toelichten waarom leerlingen met een ntg-profiel8 aanzienlijk vaker cum laude afstuderen dan leerlingen met een ecm-profiel9? Speelt de kwaliteit van de economisch maatschappelijke leerweg hier een rol?

33

Kunt u toelichten hoe de rol van de tweede examinator wordt aangescherpt en verduidelijkt?

34

Wordt het advies dat rondom taalbeleid is uitgebracht al nageleefd? Zo ja, richt u zich specifiek op de leesvaardigheid van de leerlingen of op het verduidelijken van de examens?

35

Bestaat de kans dat wachten op het nieuwe curriculum tot grotere problemen leidt bij de vakken Frans en Duits? De versoepeling van de prestatie-eis is een duidelijke maatregel, maar moet de kwaliteit van het onderwijs niet worden benadrukt in plaats van deze versoepeling?

36

Zijn de resultaten van Frans en Duits de laatste jaren gedaald? Kunt u toelichten waar deze daling vooral vandaan komt? Zijn de examens te moeilijk of te lang, gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit of is de prestatiedaling mogelijk een indicatie dat leerlingen dit vak minder belangrijk achten als vroeger?

37

Als er tegenwoordig er allerlei vormen van dubbelprofielen mogelijk zijn, bestaat er een mogelijkheid om in de toekomst te kijken naar een grotere variëteit aan vakken, waarbij vakken als Frans of Duits mogelijk niet meer verplicht zijn, maar als keuzevak gekozen kunnen worden?

38

Kunt u toelichten waarom de voorlopige N-term10 bij het tweede tijdvak helpt voorkomen dat leerlingen onterecht zakken? Herkansen leerlingen eerder een vak, waarbij de voorlopige N-term hoger is? Zo ja, is dit volgens u een wenselijk verschijnsel?

X Noot
1

PISA: Programme for International Student Assessment.

X Noot
2

CE: Centraal examens.

X Noot
3

Inspectie: Inspectie van het onderwijs.

X Noot
4

Cspe: Centraal Schriftelijk en Praktisch Examen.

X Noot
5

SE: School examens.

X Noot
6

VOD: Video on demand.

X Noot
7

CvTE: College voor Toetsen en Examens.

X Noot
8

Ntg: Natuur, techniek en gezondheid.

X Noot
9

Ecm: Economie, cultuur en maatschappij.

X Noot
10

N-term: Normeringsterm.

Naar boven