Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 februari 2020
Hierbij zend ik u de reactie op het verzoek van de commissie Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap van 16 januari 2020 inzake de brief van het Altena College met betrekking
tot een regeling voor meermaals gezakte vwo-leerlingen om alsnog een havodiploma te
halen.
De heer de V. van het Altena College speekt in zijn brief over een regeling die is
opgehouden te bestaan waarbij een vwo-leerling die examen doet via een reguliere school
zich op hetzelfde moment inschrijft voor het afleggen van een extra vak op een lager
niveau via de staatsexamens. Zo kan de leerling, mocht deze toch zakken op het hogere
niveau in het reguliere onderwijs, alsnog kunnen slagen voor een diploma op een lager
niveau met behulp van dat extra behaalde vak.
Het beleid en de wet- en regelgeving op dit punt is in het afgelopen jaar niet gewijzigd.
Een dergelijke regeling is mij dan ook niet bekend. Daarnaast kan de beschreven werkwijze
strijdig zijn met reeds bestaande regelgeving. Het is namelijk niet toegestaan dat
een examenkandidaat in het reguliere onderwijs zich in dezelfde examenperiode ook
aanmeldt voor het afleggen van een staatsexamen voor één vak uit het eindexamenpakket,
al dan niet voor dezelfde examensoort.1 Deze regel moet voorkomen dat in eenzelfde jaar een diploma bij elkaar wordt gesprokkeld
met gebruikmaking van verschillende examenvoorzieningen. Het staatsexamen is niet
bedoeld voor het verhogen van de slagingskansen van examenkandidaten die eindexamen
afleggen in het reguliere onderwijs.
Wel heeft een school de mogelijkheid om door middel van een aanpassing aan de afnamecondities
van het centraal examen beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van een
specifieke leerling en daarmee de leerling beter te ondersteunen in het toewerken
naar een diploma en de kans op vroegtijdig schoolverlaten te verkleinen. Het College
voor Toetsen en Examens publiceert (CvTE) jaarlijks een brochure waarin de mogelijke
aanpassingen in de afnamecondities worden beschreven. Scholen kunnen binnen de omschreven
kaders een aanpassing doen in de afname van het centraal examen. In de gevallen dat
de standaardaanpassingen niet toereikend zijn, kan de school advies vragen aan het
CvTE om een geschikte aanpassing te vinden.
Op de specifieke casus uit de brief kan ik richting uw Kamer niet ingaan omdat dit
herleidbaar kan zijn naar de leerling in kwestie. Ik heb daarom mijn ambtenaren gevraagd
contact op te nemen met de vraagsteller om het specifieke geval van deze leerling
te bespreken en aan de hand daarvan te kijken en of, en zo ja welke mogelijkheden
er zijn binnen de wet- en regelgeving.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob