2020D07742

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 februari 2020

Hierbij zend ik u de reactie op het verzoek van de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 16 januari 2020 inzake de brief van het Altena College met betrekking tot een regeling voor meermaals gezakte vwo-leerlingen om alsnog een havodiploma te halen.

De heer de V. van het Altena College speekt in zijn brief over een regeling die is opgehouden te bestaan waarbij een vwo-leerling die examen doet via een reguliere school zich op hetzelfde moment inschrijft voor het afleggen van een extra vak op een lager niveau via de staatsexamens. Zo kan de leerling, mocht deze toch zakken op het hogere niveau in het reguliere onderwijs, alsnog kunnen slagen voor een diploma op een lager niveau met behulp van dat extra behaalde vak.

Het beleid en de wet- en regelgeving op dit punt is in het afgelopen jaar niet gewijzigd. Een dergelijke regeling is mij dan ook niet bekend. Daarnaast kan de beschreven werkwijze strijdig zijn met reeds bestaande regelgeving. Het is namelijk niet toegestaan dat een examenkandidaat in het reguliere onderwijs zich in dezelfde examenperiode ook aanmeldt voor het afleggen van een staatsexamen voor één vak uit het eindexamenpakket, al dan niet voor dezelfde examensoort.1 Deze regel moet voorkomen dat in eenzelfde jaar een diploma bij elkaar wordt gesprokkeld met gebruikmaking van verschillende examenvoorzieningen. Het staatsexamen is niet bedoeld voor het verhogen van de slagingskansen van examenkandidaten die eindexamen afleggen in het reguliere onderwijs.

Wel heeft een school de mogelijkheid om door middel van een aanpassing aan de afnamecondities van het centraal examen beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van een specifieke leerling en daarmee de leerling beter te ondersteunen in het toewerken naar een diploma en de kans op vroegtijdig schoolverlaten te verkleinen. Het College voor Toetsen en Examens publiceert (CvTE) jaarlijks een brochure waarin de mogelijke aanpassingen in de afnamecondities worden beschreven. Scholen kunnen binnen de omschreven kaders een aanpassing doen in de afname van het centraal examen. In de gevallen dat de standaardaanpassingen niet toereikend zijn, kan de school advies vragen aan het CvTE om een geschikte aanpassing te vinden.

Op de specifieke casus uit de brief kan ik richting uw Kamer niet ingaan omdat dit herleidbaar kan zijn naar de leerling in kwestie. Ik heb daarom mijn ambtenaren gevraagd contact op te nemen met de vraagsteller om het specifieke geval van deze leerling te bespreken en aan de hand daarvan te kijken en of, en zo ja welke mogelijkheden er zijn binnen de wet- en regelgeving.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob


X Noot
1

Examenreglement Staatsexamens VO 2020 artikel 2 lid 3 onderdeel b sub 2.

Naar boven