Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2019D45818 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 2019D45818 |
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over de brieven van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media van 19 april 2019 over samen naar een sterk technisch vmbo1 in het voortgezet speciaal onderwijs (Kamerstuk 30 079, nr. 104) en van 1 juli 2019 over regionale plannen goedgekeurd voor een sterk technisch vmbo (Kamerstuk 30 079, nr. 108).
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Arends
Inhoud |
blz. |
||
I |
Vragen en opmerkingen uit de fracties |
2 |
|
• |
Inbreng van de leden van de VVD-fractie |
2 |
|
• |
Inbreng van de leden van de CDA-fractie |
2 |
|
• |
Inbreng van de leden van de D66-fractie |
3 |
|
• |
Inbreng van de leden van de PvdA-fractie |
3 |
|
II |
Reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media |
3 |
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de regionale plannen goedgekeurd voor een sterk technisch vmbo en hebben geen verdere vragen.
Inbreng van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brieven van respectievelijk april 2019 en juli 2019. Deze leden onderschrijven de hoofdlijnen, maar hebben nog wel enige vragen.
Brief juli 2019
De leden lezen dat van de 78 regio’s de plannen van 45 regio’s zijn goedgekeurd, waaronder de plannen voor drie regio’s die tot nu toe techniekarm waren. Dat laatste is goed nieuws, want dat betekent dat er minder blinde vlekken zijn in Nederland waar leerlingen geen technisch vmbo kunnen kiezen. Zij vragen of de Minister kan aangeven wat voor plannen zijn goedgekeurd en op welke zaken deze plannen zich richten: vernieuwing, verduurzamen van leerlingenbestand, verbeteren van de kwaliteit of andere zaken.
Deze leden zijn benieuwd wat de laatste stand van zaken is na de deadline van 1 oktober 2019 waarbij de regio’s wiens plannen nog niet waren goedgekeurd nog een kans kregen om hun stukken aan te vullen of hun plannen aan te vullen. Zij vragen van hoeveel regio’s in tweede ronde de stukken zijn goedgekeurd. De leden hopen dat de geboden ondersteuning ertoe zal leiden dat de overige plannen ook zullen worden goedgekeurd zodat we in alle regio’s aan de slag kunnen om het technisch vmbo-onderwijs te kunnen versterken.
De voornoemde leden lezen dat een zorgpunt bij het technisch vmbo-onderwijs is dat de technische afdelingen klein zijn, met weinig leerlingen. Zij vragen de Minister of er binnen de regionale plannen ook aandacht is voor dit zorgpunt. Deze leden lezen ook dat de regionale samenwerking nog in de kinderschoenen staat terwijl dit wel van groot belang is gezien de teruglopende leerlingaantallen in sommige regio’s en de kwetsbaarheid van kleine technische afdelingen. Tot slot vragen zij of de Minister nog een rol voor zichzelf ziet weggelegd om deze regionale samenwerking ook tussen vmbo en mbo2 te bevorderen.
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de brief over het technisch vmbo en willen de Minister nog enkele vragen voorleggen.
De leden ondersteunen het doel om te komen tot een dekkend en kwalitatief hoogstaand techniekonderwijs op het vmbo en zijn daarom blij met de investering van € 100 miljoen.
Deze leden constateren dat de 78 regio’s vanaf april de plannen hebben klaarliggen en al meer dan de helft van de ingediende plannen zijn goedgekeurd. De Minister geeft aan dat de regio’s nu aan de slag kunnen met de uitvoering van deze goedgekeurde plannen. Zij vragen wat dat precies inhoudt en of deze regio’s per direct kunnen starten met investeren.
De eerder genoemde leden hebben uit het veld vernomen dat vanuit de regio’s behoefte is om dit jaar nog te starten met investeringen. De extra middelen voor technisch vmbo komen pas in 2020 ter beschikking. Deze leden vragen de Minister of het mogelijk is om uit eigen middelen te starten met investeren en dit later te verantwoorden uit de extra middelen voor technisch vmbo.
Inbreng van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de onderhavige brieven. Zij delen de mening van de Minister dat het logisch is dat vso3-scholen op dezelfde wijze als het regulier vmbo aanspraak kunnen maken op de aanvullende middelen die dit kabinet investeert in het technisch vmbo en waarderen dat hij het mogelijk heeft gemaakt dat vso-scholen ook voor de jaren 2018 en 2019 aanvullende bekostiging aanvragen.
In het algemeen constateert de Minister dat de regionale samenwerking voor sterk techniekonderwijs nog op een laag pitje staat en de blik van scholen nu nog vooral intern gericht is. Hij noemt het gezien het lerarentekort een risico dat de kwaliteit van het techniekonderwijs erg afhankelijk is van leraren en hij constateert dat veel van het werk is gedaan door leraren zelf, deels in eigen tijd. De Minister meldt dat hij regio’s ondersteunt bij regionale samenwerking. Hoe gaat hij deze ondersteuning gestalte geven? In hoeverre zullen ook individuele leraren die deels in hun eigen tijd hard hebben gewerkt aan sterk techniekonderwijs baat vinden bij deze ondersteuning, zo vragen de voornoemde leden
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2019D45818.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.