2019D34466 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van Financiën van 2 juli 2019 inzake de eerste voortgangsrapportage op het Jaarplan 2019 Belastingdienst (Kamerstuk 31 066, nr. 500) de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.

De voorzitter van de commissie, Anne Mulder

De adjunct-griffier van de commissie, Freriks

Nr

Vraag

1.

Waarom is de instellingsduur van de tijdelijke Commissie Integriteit niet per direct permanent ingeregeld, maar pas per 1 juli 2020?

2.

Welke drie projecten lopen niet op schema en waarom niet?

3.

Waarom heeft het onderzoek alleen plaatsgevonden op hogere managementniveaus?

4.

Welke externe adviezen heeft de Belastingdienst en/of het ministerie voor de Belastingdienst de afgelopen vijf jaar laten uitvoeren?

5.

Welke bedrijven hebben de afgelopen 5 jaar ICT-adviezen uitgebracht aan de Belastingdienst?

6.

Hoeveel onderzoeken heeft de Auditdienst Rijk (ADR) de afgelopen vijf jaar gedaan bij de Belastingdienst?

7.

Hoeveel verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob-verzoeken) heeft de Belastingdienst ontvangen in de afgelopen vijf jaar? Hoeveel zijn afgewezen?

8.

Hoeveel mensen zijn de afgelopen twee jaar gedwongen van functie veranderd vanwege wanprestatie?

9.

Kan personeel dat een andere functie heeft gekregen opnieuw solliciteren op de oude functie?

10.

Hoeveel mensen zijn van het Combiteam Aanpak Facilitators (CAF) 11-dossier afgehaald?

11.

Hoeveel mensen zijn aan het CAF-11-dossier toegevoegd?

12.

Wat is de filosofie van de topstructuur bij de Belastingdienst?

13.

Wanneer is de topstructuur ingevoerd?

14.

Hoe wordt de topstructuur geëvalueerd?

15.

Welke klokkenluidersregeling heeft de Belastingdienst?

16.

Hoeveel mensen hebben zich als klokkenluider gemeld?

17.

Hoeveel mensen zijn er de afgelopen twee jaar op non-actief gesteld?

18.

Hoe groot was de voorraad bezwaren in dezelfde periode in de afgelopen vijf jaar?

19.

Wanneer kan de Kamer de plannen tot aanscherping van de onvolkomenheden tegemoet zien?

20.

Waarom is er geen plan om de constatering van de Algemene Rekenkamer dat er «een niet te kwantificeren onzekerheid over de rechtmatigheid van de belastingopbrengsten (zie § 3.1.1)» is, op te lossen?

21.

Hoeveel medewerkers worden er aangetrokken om het team interne controles Belastingdienst te versterken?

22.

Hoe ziet het expliciete bewakingsmechanismen, genoemd onder interne controles, eruit?

23.

Hoe vaak is er door de (top van de) Belastingdienst gesproken met de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB)?

24.

Hanteren het ministerie en de Belastingdienst een lobbyregister waarin wordt bijgehouden wie wanneer met lobbyisten spreekt?

25.

Zowel de Belastingdienst als de Douane kampen met personeelstekorten, geldt de groei van het personeelsbestand voor beide diensten en loopt de instroom van nieuwe medewerkers voor beide diensten volgens planning?

26.

Op welke manier kan gegarandeerd worden dat nieuwe medewerkers, ondanks het verkorte instroomproces, voldoende capaciteiten en kennis bezitten om van toegevoegde waarde te zijn?

27.

Hoeveel projecten met een ICT-component van boven de 5 miljoen euro zijn sinds 2015 doorgeven aan het Bureau ICT-toetsing (BIT)?

28.

Komt in de nieuwe vierde pijler «cultuur» naast de interne cultuur ook de externe cultuur, met andere woorden het bieden van maatwerk, terug?

29.

Wanneer verwacht u te kunnen voldoen aan het gestelde minimum van 90% afgehandelde bezwaren binnen de termijn van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)?

30.

Waarom is het verschil tussen de norm (90%) en het gerealiseerde percentage afgehandelde bezwaren (73,3%) binnen de Awb-termijn nog zo groot?

31.

Kunt u een toelichting geven op het verminderde aantal ontvangen klachten vorig jaar?

32.

Graag een toelichting op de garantieregeling met betrekking tot de loonheffing, klopt het dat maar 59% van de mensen vóór 1 juli bericht heeft gehad terwijl de norm 100% (garantieregeling met betrekking tot de loonheffing)?

33.

Hoeveel medewerkers zijn er vorig jaar bijgekomen bij de FIOD?

34.

Hoeveel medewerkers wil en kan de FIOD dit lopende jaar nog werven?

35.

Heeft de FIOD een doelstelling in het aantal afgeronde zaken per jaar?

36.

Hoe verhouden de gerealiseerde incasso-opbrengsten zich tot het uitstaande bedrag?

37.

Hoeveel navorderingen zijn er opgelegd bij de fraude importauto’s in 2018 en eerste en tweede kwartaal 2019?

38.

Welk deel van het budget voor de aanpak van fraude en ondermijnende criminaliteit is ingezet om de afhandeling bij de Belastingdienst vorm te geven?

39.

Kunt u een actuele stand van zaken geven over de behandeling beroepszaken Toeslagen?

40.

Op basis van welke informatie worden keuzes gemaakt in prioritering in de handhaving?

41.

Wat is de definitie van «te lang» bij het wachten door ondernemers bij een reactie op hun bezwaar?

42.

Kunt u onderscheidt maken tussen particulier en ondernemers?

43.

Hoeveel aangiften van particulieren zijn er «uitgeworpen» na de automatische selectie?

44.

Hoeveel aangiften van particulieren zijn er materieel onderzocht na uitwerping?

45.

Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij particulieren?

46.

Hoe was de verdeling van de aangiften na de automatische selectie over de verschillende risico «laadjes»?

47.

Hoeveel aangiften zijn van laadje twee naar een verplaatst en nog onderzocht?

48.

Hoeveel aangiften van mkb-ondernemers zijn er «uitgeworpen» na de automatische selectie?

49.

Hoeveel aangiften van mkb-ondernemers zijn er materieel onderzocht na uitwerping?

50.

Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij mkb-ondernemers?

51.

Hoe was de verdeling van de aangiften van mkb-ondernemers na de automatische selectie over de verschillende risicocategorieën?

52.

Hoeveel aangiften van mkb-ondernemers zijn van categorie twee naar een verplaatst en nog onderzocht?

53.

Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn er «uitgeworpen» na de automatische selectie?

54.

Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn er materieel onderzocht na uitwerping?

55.

Hoeveel is er aan naheffing opgelegd en binnengehaald bij grote ondernemingen?

56.

Hoe was de verdeling van de aangiften van grote ondernemingen na de automatische selectie over de verschillende risicocategorieën?

57.

Hoeveel aangiften van grote ondernemingen zijn van categorie twee naar categorie een verplaatst en nog onderzocht?

58.

Hoeveel grote ondernemingen en hoeveel mkb-ondernemingen hebben een ruling aangevraagd?

59.

Hoeveel aanvragen van rulings zijn er afgewezen?

60.

Hoeveel rulings zijn er herzien voor 1 juli?

61.

Hoeveel mensen betalen belastingschuld, of toeslagschuld terug via loonbeslag?

62.

Hoeveel mensen zijn als toeslagfraudeur bestempeld via opzet/grove schuld?

63.

Hoeveel mensen moeten kinderopvangtoeslag terug betalen?

64.

Hoeveel mensen moeten huurtoeslag terug betalen?

65.

Hoeveel mensen moeten zorgtoeslag terug betalen?

66.

Hoeveel mensen maken geen gebruik van huur-, zorg- of kinderopvangtoeslag, terwijl ze daar wel recht op hebben?

67.

Hoeveel mensen hebben bezwaar gemaakt tegen het stopzetten van een toeslag? Hoe snel kregen zijn antwoord?

68.

Hoeveel mensen hebben een betalingsregeling vanwege toeslagenschuld?

69.

Hoeveel mensen krijgen boetes vanwege een toeslagschuld? Hoe wordt de hoogte van de boete bepaald?

70.

Krijgen mensen waarvan hun bezwaar niet binnen de termijn is afgehandeld automatisch een tegemoetkoming?

Naar boven