Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21558 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21558 |
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de resultaten van het verantwoordingsonderzoek bij het Jaarverslag van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het jaar 2018 (Kamerstuk 35 200 XV, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Rog
De griffier van de commissie, Esmeijer
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Onderschrijft de Algemene Rekenkamer dat de mensen die voorheen een Wajong uitkering kregen en arbeidsvermogen bezitten, nu buiten beeld vallen van alle instanties, omdat deze groep nu opgegaan is in de bijstand/ Participatiewet? Welke onderzoeken zijn beschikbaar om deze groep wel in beeld te krijgen? Wat adviseert de Algemene Rekenkamer om deze groep en de consequenties van het beleid voor hen wel structureel in beeld te krijgen? |
2 |
Welke indicatoren zouden volgens de Algemene Rekenkamer kunnen helpen om de Kamer meer zicht te geven op de aandacht die de Minister heeft voor het signaleren, voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik bij het UWV of de Sociale Verzekeringsbank (SVB)? |
3 |
Welke indicatoren kunnen meer inzicht geven in de koppeling tussen uitgaven en resultaten op het gebied van re-integratie? |
4 |
Zou het zinvol zijn om gemiddelde wachttijd tot eerste contact, gemiddelde uitgave per re-integratietraject en gemiddelde tijd tot terugkeer op de arbeidsmarkt op te nemen als indicatoren om meer zicht te krijgen op de koppeling tussen uitgaven en resultaten op het gebied van re-integratie? |
5 |
Gaat de Algemene Rekenkamer er inderdaad van uit dat indien er geen eerste persoonlijk gesprek heeft plaatsgevonden de rechtmatigheid van de uitkering lastiger is vast te stellen? Zo ja, wat is de onderbouwing hiervan en heeft de Algemene Rekenkamer cijfers die aantonen dat er meer uitkeringen onrechtmatig zijn indien er geen eerste persoonlijk gesprek heeft plaatsgevonden, dan als dit wel heeft plaatsgevonden? Kan hiermee geconcludeerd worden dat er een kostenbesparing plaatsvindt als er wel persoonlijk contact is doordat minder onrechtmatige uitkeringen worden verstrekt (WIA, WW)? Verdient persoonlijk contact in dit kader de voorkeur? |
6 |
Op welke manieren kan de Minister zelfstandig informatie verzamelen over de uitvoering van de regelingen door de SVB en het UWV? |
7 |
Wat is de reden dat WGA-gerechtigden geen eerste gesprek met het UWV hebben gehad? |
8 |
Op basis waarvan wordt de conclusie getrokken dat € 10 miljoen extra onvoldoende is voor dienstverlening aan WGA-gerechtigden? Is onvoldoende budget hier de oorzaak? |
9 |
Komt de lage re-integratiedienstverlening aan WGA-gerechtigden door het tekort aan verzekeringsartsen bij het UWV? Kan de re-integratiedienstverlening ook los worden gezien van de contactmomenten met verzekeringsartsen? |
10 |
Welke documenten ontbreken om de rechtmatigheid vast te stellen bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN)-unit SZW? Op welke manier wordt gewerkt aan het herstellen van het ontbreken van deze documenten? Heeft er verbetering plaatsgevonden sinds 2017? |
11 |
Wat is de reden van de onzekerheid van ruim € 1 miljoen op begrotingsartikel 6? Gaat het hierbij om de ontoereikende werking van de IT, omissies in de uitvoering of het ontbreken van documenten? |
12 |
Wat is de reden van de onzekerheid van € 1,8 miljoen op begrotingsartikel 8? Gaat het hierbij om de ontoereikende werking van de IT, omissies in de uitvoering of het ontbreken van documenten? |
13 |
Wat wordt precies bedoeld met de aanbeveling om zelfstandig informatie te verzamelen? Gaat het om andere informatie uitvragen die bij de ZBO’s wel al beschikbaar is maar niet actief wordt gedeeld, of over zelf administreren? |
14 |
In hoeverre zal het aansluiten van de RCN-Unit SZW op het betaalsysteem van de Belastingdienst Caribisch Nederland de tekortkomingen in het financieel beheer van de uitkeringen voor de inwoners van Caribisch Nederland helemaal oplossen? Zo nee, welke aanvullende maatregelen zijn nodig? |
15 |
Kan nu al worden verwacht dat de onvolkomenheid bij de RCN-Unit SZW ook in uw verantwoordingsonderzoek 2019 zal terugkomen, daar de aansluiting op het betaalsysteem van de Belangsdienst Caribisch Nederland niet vóór 2020 zal plaatsvinden? |
16 |
Wat zijn de bedragen die gemoeid zijn met de onrechtmatigheden bij het inkoopbeheer? |
17 |
Om wat voor onrechtmatige inkopen door de Haagse Inkoop Samenwerking (HIS) gaat het? Welk bedrag was hiermee gemoeid? Hoe konden deze plaatsvinden? |
18 |
In hoeverre is er een trend waarneembaar in de instroom van WGA-gerechtigden? |
19 |
In hoeverre is er een trend waarneembaar in de uitstroom van WGA-gerechtigden? |
20 |
Hoeveel WGA-gerechtigden nemen nadat zij vijf jaar dienstverlening van het UWV hebben ontvangen het eigen initiatief om te re-integreren? |
21 |
Welke bewezen interventies om mensen vanuit de WGA weer aan het werk te helpen heeft de Algemene Rekenkamer gevonden naast de investeringen in persoonlijke begeleiding? |
22 |
Kan de Algemene Rekenkamer nader toelichten welke kennis bij het UWV ontbreekt om WGA-gerechtigden gericht te kunnen ondersteunen naar werk? |
23 |
Hoeveel extra geld is er wel nodig om de gestelde doelen op het gebied van dienstverlening aan WGA-gerechtigden te realiseren? |
24 |
Klopt het dat nog steeds niet alle WGA-gerechtigden met 80–100% loonverlies, die in 2011 zijn ingestroomd, dienstverlening hebben gekregen? |
25 |
Zijn er gegevens bekend over de effectiviteit van de door het UWV ingezette instrumenten in het begeleiden van mensen naar werk? |
26 |
Kan het grote verschil tussen de patronen van voormalig werknemers en vangnetters worden verklaard? |
27 |
Wanneer acht de Algemene Rekenkamer de dienstverlening doelmatig en doeltreffend? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2019D21558.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.