Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21550 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21550 |
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een aantal vragen voorgelegd aan de bewindspersonen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over Resultaten van het verantwoordingsonderzoek van de Algemene Rekenkamer bij het Jaarverslag Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 2018 (Kamerstuk 35 200 XV, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Rog
De griffier van de commissie, Esmeijer
Nr |
Vraag |
---|---|
1 |
Waarom ontbrak de kennis om WGA-gerechtigden te ondersteunen? Was dit niet eerder bekend? Waarom is hier niet eerder op ingespeeld? Wanneer wordt verwacht dat er door experimenteren voldoende kennis is vergaard voor gerichte, effectieve ondersteuning van WGA-gerechtigden? |
2 |
Deelt u de conclusie van de Algemene Rekenkamer (ARK) dat u in 2018 te weinig aandacht heeft besteed aan risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen van de sociale zekerheid? Zo ja, waarom is er in het verleden onvoldoende aandacht besteed aan risico's van misbruik van uitkeringen? Waarom had dit misbruik niet meer prioriteit in het beleid? |
3 |
Wat zijn de gevolgen geweest van bezuinigingen voor de aandacht voor risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen van de sociale zekerheid? Heeft het UWV gewezen op mogelijke nadelige gevolgen van bezuinigingen op het UWV-budget voor controle en handhaving? Zo ja, hoe en wanneer? |
4 |
Kan alsnog verduidelijkt worden wat exact de gevolgen zijn geweest van bezuinigingen op het UWV-budget? |
5 |
Hoe gaat u de prestaties van het UWV «meten» en hoe gaat u de informatiepositie van de Kamer met betrekking tot het UWV verbeteren? |
6 |
Hoe gaat u de aansturing van en het toezicht op de uitvoerders UWV en Sociale Verzekeringsbank (SVB) versterken? |
7 |
Hoe gaat u het financieel beheer van de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) versterken, om er zo voor te zorgen dat de RSO de groei – en ook de nog beoogde groei – aankan? |
8 |
Hoe worden de problemen opgelost die zijn ontstaan bij het uitbetalen van het kindgebonden budget, waardoor 300.000 tot 400.000 ouders onterecht geen kindgebonden budget hebben ontvangen? Zijn er door deze fout mensen in financiële problemen of in de schulden gekomen? Hoe kunnen dergelijke problemen in de toekomst voorkomen worden? |
9 |
Bent u bereid ervoor te zorgen dat alle WGA-gerechtigden persoonlijke dienstverlening gaan krijgen, gericht op werkhervatting? Zo nee, waarom niet? Op welke termijn gaat u de nodige persoonlijke dienstverlening realiseren, en hoe hoog worden de kosten hiervoor ingeschat? |
10 |
Waarom is er nog niet gestart met experimenten bij de WGA-dienstverlening? |
11 |
Heeft u eerder dan in dit rapport van de ARK het advies gekregen de aansturing van en het toezicht op uitvoeringsorganisaties te versterken? Zo ja, wat heeft u met dat advies gedaan? |
12 |
Welke conclusie verbindt u aan de herhaalde opmerking van de ARK dat de opgave voor de Minister om sturing te geven aan en toezicht te houden op de SVB en UWV groot is? Vindt u dat u in zekere zin «misleid» danwel onvolledig geïnformeerd bent door de betreffende ZBO's? Hebben deze niet de plicht om mogelijke (grote) problemen en (vermoedens van) fraude actief te melden? Is het vertrouwen voldoende aanwezig dat dit in de toekomst wel goed en volledig zal gebeuren? |
13 |
Op welke wijze gaat u zelfstandig informatie verzamelen, zoals aanbevolen door de ARK, teneinde te voorkomen dat u te afhankelijk wordt van informatie die de uitvoeringsinstellingen zelf aanleveren? Zal u niet onder alle omstandigheden uiteindelijk toch afhankelijk blijven van informatie die uitvoeringsinstellingen aanleveren? |
14 |
Wat is de oorzaak van de tekortkomingen bij de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO)? Welke structurele verbeteringen moeten er nog plaatsvinden? |
15 |
Welke acties zijn ondernomen om beschrijvingen van administratieve processen bij de RSO op te stellen? Is de verwachting dat in 2019 de organisatie van de RSO wel op orde zal zijn? |
16 |
Wanneer beoogt u duidelijkheid te verschaffen over de (on)mogelijkheden van sturing en toezicht op grote uitvoeringsorganisaties als SVB en UWV? |
17 |
Bent u bereid de momenten van verzending van signaleringsbrieven aan het parlement zodanig te kiezen dat deze betrokken kunnen worden bij de behandeling van de ontwerpbegrotingen en het Jaarverslag SZW? |
18 |
Wat is er sinds het verantwoordingsonderzoek 2016 gebeurd om de tekortkomingen in het technisch beheer van SAP 3F door Shared Service Center-ICT (SSC-ICT) te verbeteren? |
19 |
Wat gaat u doen om het inkoopbeheer bij uw ministerie te verbeteren? |
20 |
Op welke manier kan het aantal onrechtmatigheden bij het inkoopbeheer worden teruggebracht? |
21 |
Deelt u de mening van de ARK dat € 10 miljoen structureel per jaar extra niet voldoende is om alle WGA-gerechtigden, die in aanmerking komen voor dienstverlening, in beeld te krijgen en te houden? Met welk doel is gekozen voor de extra inzet van € 10 miljoen structureel voor persoonlijke dienstverlening gericht op werkhervatting? |
22 |
Wat is er op dit moment bekend over de doelmatigheid en doeltreffendheid van persoonlijke dienstverlening door UWV en gemeenten aan werkzoekenden? |
23 |
Krijgen alle WGA-gerechtigden standaard dienstverlening? |
24 |
Welke groepen WGA-gerechtigden hebben in 2018 geen dienstverlening gehad? |
25 |
Waar was de intensivering van € 10 miljoen voor dienstverlening voor bedoeld? Welke groepen wilde u hiermee bereiken? |
26 |
Welke inzet is nodig om alle WGA-gerechtigden in beeld te krijgen en te houden? |
27 |
Waarom slaagt het UWV er niet in om, ook met de inzet van extra geld, alle WGA-gerechtigden in beeld te krijgen en te houden? |
28 |
Hoe verhoudt de 54% instromers die een eerste gesprek hebben gehad zich tot de doelstelling om elke WGA-gerechtigde binnen een jaar een persoonlijk gesprek aan te bieden? |
29 |
Welke contactmomenten met het UWV heeft iemand die instroomt in de WGA? Wanneer gaat het dossier «over» naar het Werkbedrijf? Wanneer is het eerste gesprek met een verzekeringsarts? Vindt daaraan voorafgaand al de toets op rechtmatigheid plaats? Wanneer is het eerste gesprek over re-integratie en waar hangt de timing vanaf? Wat zijn hierin de verschillen voor de verschillende groepen WGA-gerechtigden? |
30 |
Waardoor kunnen het verschil in de instroom (30.000 mensen jaarlijks) en de uitstroom (10.000 mensen jaarlijks) en de daardoor ontstane toename van het aantal mensen met een WGA-uitkering worden verklaard? Is dit een structurele ontwikkeling? Welke groei / afname wordt in de komende jaren verwacht? |
31 |
Hoeveel mensen zitten al meer dan vijf jaar in de WGA? Hoeveel van deze mensen ontvangen nog (op hun eigen verzoek) dienstverlening van het UWV? |
32 |
Wat verstaat u onder «alle uitkeringsgerechtigden»? |
33 |
Wat is de reden dat relatief weinig mensen uitstromen uit de WGA? |
34 |
Voor hoeveel uitkeringsgerechtigden zet het UWV eerst persoonlijke dienstverlening in om hen geschikt te maken voor re-integratie richting werk? |
35 |
Welke groep uitkeringsgerechtigden heeft het meest behoefte aan persoonlijke dienstverlening om hen geschikt te maken voor re-integratie richting werk? |
36 |
Is de dienstverlening van het UWV gebaseerd op gevalideerde methodes? |
37 |
Worden medewerkers van het UWV getraind om de juiste dienstverlening te kunnen bieden? Zo ja, op welke manier? |
38 |
Kunt u nauwkeurig aangeven welke conclusies en maatregelen u verbindt aan de constatering van de ARK dat bijna de helft van de mensen met een WGA-uitkering niet in beeld is bij UWV, en dat het ontbreken van persoonlijk contact – als onderdeel van de dienstverlening – het ook lastig maakt om de rechtmatigheid van de uitkering van deze mensen vast te stellen? |
39 |
Klopt het dat u met het UWV hebt afgesproken dat vanaf 2017 alle WGA-gerechtigden basale dienstverlening ontvangen? Zo ja, is dat gebeurd? |
40 |
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat er meer persoonlijk contact gaat plaatsvinden om de rechtmatigheid vast te stellen van de uitkeringen van WGA-gerechtigden die nog niet in beeld zijn bij het UWV? |
41 |
Wat is een voldoende toereikend budget om alle WGA-gerechtigden basale dienstverlening te kunnen bieden? |
42 |
Bent u van mening dat alle WGA-gerechtigden basale dienstverlening moeten kunnen krijgen van het UWV? Hoeveel geld is daar voor nodig? Als dat (nog) niet bekend is, wanneer kan dat dan wel duidelijk zijn? |
43 |
Hoeveel uitvoeringscapaciteit is nodig om alle WGA-gerechtigden basale dienstverlening te bieden? |
44 |
Welke consequenties heeft het dat er met ongeveer 46% van de mensen die in 2017 de WGA-uitkering zijn ingestroomd nog geen contact is geweest? |
45 |
Welk deel van de mensen die een WGA-uitkering ontvangen hebben geen eerste keuring gehad? |
46 |
Wat zijn uw plannen om te zorgen dat de netto-uitvoeringscapaciteit bij het UWV voldoende wordt om alle WGA-gerechtigden basale dienstverlening te bieden? |
47 |
Wat is de oorzaak van het verlies in capaciteit bij het UWV? |
48 |
Naar welke andere mogelijkheden kijkt u om de productiviteit van het UWV te vergroten? |
49 |
Hoe lang duurt het om nieuwe medewerkers volledig productief te kunnen laten zijn? |
50 |
Kan u het grote verschil tussen de patronen bij voormalig werknemers en vangnetters verklaren? |
51 |
Waarom is de effectiviteit van de dienstverlening nooit eerder gemeten? |
52 |
Waarom heeft u beperkt zicht op hoeveel het UWV uitgeeft aan WGA- dienstverlening? |
53 |
Waarom verzamelt het UWV geen gegevens over de feitelijke uitgaven aan de WGA? Welke consequenties heeft dit? |
54 |
Welke maatregelen worden getroffen om het zicht op hoeveel het UWV uitgeeft aan WGA-dienstverlening te vergroten? |
55 |
Wat heeft u tot nu toe gedaan om bij het UWV een goede balans tussen ambities en middelen te waarborgen, zoals eerder door de ARK aangegeven, en wat gaat u daar verder aan doen? Welke maatregelen gaat u nemen? |
56 |
Kunt u nauwkeurig en puntsgewijs aangeven wat u gaat doen om de informatiepositie van de Kamer met betrekking tot het UWV te verbeteren? |
57 |
Klopt het dat de kosten van passende dienstverlening ook onderdeel worden van de experimenten? |
58 |
Waarom komt er met de uitbreiding van de monitoringsinformatie geen koppeling tussen de resultaten en de uitgaven? Is een koppeling tussen resultaten en uitgaven niet cruciaal om inzicht te krijgen in de productiviteit van het UWV? |
59 |
Is er al enige informatie beschikbaar over effectieve dienstverlening aan WGA-gerechtigden? |
60 |
Wanneer acht u de dienstverlening doelmatig en doeltreffend? |
61 |
Hoe gaat u in de ontwerpbegroting SZW 2020 betere informatie aan het parlement verstrekken over de financiering van het Ouderdomsfonds en de betalingen daaruit aan AOW-uitkeringen, de dienstverlening aan WGA-gerechtigden, en de afwegingen voor het beheersen van risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik van werkloosheidsuitkeringen? |
62 |
Hoeveel uitkeringen zijn er door het UWV onrechtmatig verstrekt in 2018? |
63 |
Geldt de norm voor ten minste één gesprek per jaar voor iedereen die een WGA-uitkering ontvangt? |
64 |
Kunt u expliciet ingaan op de aanbeveling van de ARK om in de begroting op te nemen welke risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik van toepassing zijn op de verschillende socialezekerheidsregelingen die de SVB en het UWV uitvoeren, welke maatregelen hiertegen genomen worden, en welke risico's er dan nog overblijven? Deelt u de conclusie van de ARK dat het parlement op deze manier in staat gesteld wordt de integrale afweging te toetsen die u maakt tussen het niveau van dienstverlening en fraudebestrijding, en om te bepalen of de risico's die overblijven aanvaardbaar zijn? |
65 |
Hoe kunt u rechtvaardigen dat mensen met een WGA-uitkering die niet aan een Werkbedrijf worden overgedragen, geen ondersteuning krijgen om aan het werk te komen of te blijven? |
66 |
Wat is de reden dat de groep medisch 80/100 niet binnen een jaar wordt overgedragen aan het Werkbedrijf? |
67 |
Bent u het eens met de ARK dat alle WGA-gerechtigden die in 2017 zijn ingestroomd beschikken over arbeidsmogelijkheden en volgens de wet recht op ondersteuning door het UWV voor hun re-integratie hebben? Hoe kunnen afspraken over de dienstverlening aan WGA-gerechtigden zich dan beperken tot de mensen die zijn overgedragen aan het werkbedrijf van het UWV? |
68 |
Kunt u duidelijk aangeven welke mensen met een WGA-uitkering wel en geen dienstverlening krijgen, en waarom dat zo is? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2019D21550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.