2019D21516 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd aan de regering over het rapport resultaten verantwoordingsonderzoek 2018 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) (Kamerstuk 35 200 VI, nr. 2).

De voorzitter van de commissie, Van Meenen

De waarnemend griffier van de commissie, Tielens-Tripels

Nr

Vraag

   

1

Kan een BV optreden als bewindvoerder?

2

Hoeveel tijd besteden rechters gemiddeld per zaak aan de controle van een bewindvoerder? Is dit voldoende om een zorgvuldige controle te kunnen waarborgen?

3

Kan uiteen worden gezet hoeveel klachten er jaarlijks binnenkomen over bewindvoerders? Kan dit voor de afgelopen vijf jaar per jaar worden gedaan?

4

In hoeverre is de taakuitvoering door de politie en de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) in 2018 beïnvloed door personeelsproblemen en wat zijn daarvan de oorzaken?

5

Hoe kan het, dat een overkoepelend beeld van de personeelstekorten ontbreekt bij de DJI? Wanneer zal dit beeld wel compleet zijn?

6

Waarom ontbreekt er voor personeel op de werkvloer een samenhangende analyse van de problematiek per inrichting? Wanneer kan deze samenhangende analyse alsnog verwacht worden?

7

Houdt u grip op de governance van uitvoeringsorganisaties als u ze bewust op afstand hebt geplaatst? Zo ja, hoe?

8

Welke stappen gaat u zetten om een uniforme werkwijze in het subsidiebeheer in uw ministerie te implementeren en hoe betrekt u de bevindingen van het Auditdienst Rijk (ADR) en de Algemene Rekenkamer (AR) daarbij?

9

Welke stappen gaat u zetten om een goed werkende en sluitende controlecyclus in uw ministerie te implementeren en hoe betrekt u de bevindingen van het ADR en de AR daarbij?

10

Zijn de subsidiedossiers inhoudelijk beoordeeld op de vraag of de wet- en regelgeving is nageleefd? Zo nee, hoe gaat u dat in de toekomst verbeteren?

11

Hoe gaat u, ondanks de gebrekkige juridische grondslag, controleren dat de tien Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC) in de toekomst aan de gestelde subsidie-eisen gaan voldoen?

12

Wanneer verwacht u het actualiseringsproces van de toezichtinstrumenten en informatieprotocollen te hebben afgerond en kunt u daarbij een tijdspad schetsen?

13

Hoe is de verdeling van de extra vijf miljoen euro voor ondermijnende criminaliteit tot stand gekomen? Kunt u een uitsplitsing geven waar de vijf miljoen euro naartoe gegaan is?

14

Hoe gaat u de bevindingen van het openbaar ministerie oppakken die aangeven dat een uniforme werkwijze voor het afpakken van crimineel vermogen in de keten ontbreekt en dat daarbij verschillende informatiesystemen door de ketenpartners worden gebruikt?

15

Welke maatregelen worden getroffen om de afpakketen te professionaliseren?

16

Kunnen de uiteindelijk daadwerkelijk afgepakte gelden afgezet worden tegen de door de rechter vastgestelde te ontnemen wederrechtelijk verkregen gelden over de afgelopen vijf jaar?

17

Wanneer verwacht u dat er een uniforme werkwijze voor het afpakken van crimineel vermogen in de afpakketen gerealiseerd zal zijn? Kunt u dat met een tijdspad onderbouwen?

18

Worden alle aanbevelingen van de AR overgenomen aangaande de geconstateerde onvolkomenheid in de beheersing van de afpakketen? Zo nee, waarom niet?

19

Wat wordt ondernomen wanneer de onafhankelijke commissie oordeelt dat het door u aangekochte Dynamisch Aankoopsysteem niet aan de Europese wet- en regelgeving voldoet?

20

Is het Rijks ICT Dashboard goed ingevuld bij het Programma Kwaliteit en Innovatie Rechtspraak (KEI) als het gaat om looptijd, kosten, besparingen en maatschappelijke baten, zo nee, waarom niet?

21

Waarom zijn de implementatie-, programma- en reorganisatiekosten van het programma KEI niet in het Rijks ICT Dashboard opgenomen?

22

Welke maatregelen zijn c.q. worden genomen om inzicht te krijgen c.q. te houden in eventuele beheersingsproblemen bij grote ICT-projecten zoals KEI?

23

Wanneer zal de Data Alliantie Strafrechtketen (DAS) gerealiseerd zijn?

24

Hoe is de sturing op de pilots ingericht waarbij stapsgewijs de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), het openbaar ministerie, de politie en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) toe zouden treden tot de DAS?

25

Is uw ambitie, de DAS op 1 januari 2019 operationeel te hebben, gehaald zo nee, kunt u dat verklaren?

26

Op welke manier rechtvaardigt u dat de operationele sterkte van de politie (exclusief aspiranten) in 2018 is gedaald met 674 fte?

27

Hoe wordt de beperkt inzetbare politieaspiranten meegeteld in de totale operationele sterkte?

28

Welke conclusies verbindt u aan de constatering van de AR dat de beoogde uitbreiding van de politiecapaciteit voor 2018 maar voor een klein gedeelte is gerealiseerd?

29

Welke aanvullende maatregelen neemt u teneinde de ambitie van 1.111 fte politie, wijkagenten en rechercheurs, in 2021 te behalen?

30

Bent u er in geslaagd voldoende (extra) medewerkers bij de politie aan te trekken in 2018, zo nee, wat zijn de oorzaken hiervan?

31

Aan welk type medewerkers bestaat bij de politie vooral een tekort?

32

Wat heeft u ondernomen om het tekort aan agenten in de wijk en rechercheurs op te lossen?

33

Waarom is de beoogde besteding van de extra middelen voor de politie uit het regeerakkoord voor 2018 niet volledig besteed aan extra agenten in de wijk en aan rechercheurs, terwijl aan die beoogde besteding een bestedingsplan ten grondslag ligt dat is goedgekeurd door het Ministerie van Financiën? In hoeverre was in dat bestedingsplan voorzien dat de volledige besteding niet in 2018 zou plaatsvinden?

34

Waar in Nederland waren de gevolgen van personeelstekorten bij de politie het meest merkbaar? Wat was daarvan te merken en welk effect had dat op de taakuitvoering van de politie? Wat is ondernomen om de gevolgen van de personeelstekorten zo klein mogelijk te houden?

35

Verwacht u in 2019 en verder, onderbezetting bij de politie-eenheden? Zo ja, bij welke eenheden verwacht u die, hoe groot is de verwachte onderbezetting ten opzichte van de formatie, welke gevolgen heeft de onderbezetting voor politietaken en wat gaat u daaraan doen?

36

Welk gevolg had het lagere tempo van vervangen en aantrekken van nieuwe agenten op de veiligheid en de veiligheidsdoelen in 2018? Klopt het, dat u de focus sterker legt op het aannemen van wijkagenten, ten koste van het voorgenomen aantal rechercheurs? Wat zijn hiervan de mogelijke effecten, met name voor het oplossen van haaldelicten ten opzichte van brengdelicten? Welke gevolgen verwacht u voor 2019 en verder?

37

Is het streven van de politie, een groei met structureel 1.111 fte agenten in de wijk en rechercheurs, realistisch? Zo ja, op grond waarvan acht u dat realistisch? Zo nee, gaat u deze doelen bijstellen en wat worden deze dan?

38

Hoe verklaart u de hoogte van het ziekteverzuim (6,9%) bij de politie? Kunt u aangeven of er al dan niet sprake is van een verhoogd ziekteverzuim bij vrouwen en bij politiefunctionarissen met een diversiteitsachtergrond? Wordt dat onderzocht? Zo nee, waarom niet? Kan het ziekteverzuim naar beneden gebracht worden? Zo ja, op grond van welke informatie komt u tot die conclusie?

39

Beschikt u over informatie aangaande de ontwikkeling van de (extra) aantallen agenten in de wijk en rechercheurs, dat een doel is van de politie? Hoe stelt u vast of het doel van extra agenten in de wijk en rechercheurs is gerealiseerd? Indien deze informatie ontbreekt, kunt u deze informatie alsnog verstrekken? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?

40

Zijn, zoals de AR vaststelt, de bestedings- en formatiedoelen voor het aantrekken van extra agenten in de wijk en rechercheurs verschoven in 2018? Was u hiervan op de hoogte?

41

Klopt het, dat de instroom van politiefunctionarissen met een diverse achtergrond moeizamer verloopt dat verwacht? Welk gericht beleid is hierop gevoerd en is er reden om dit aan passen?

42

Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen de extra taken als gevolg van een hoog verloop van gedetineerden in het arrestantenregime en het huis van bewaring uit te kunnen voeren?

43

Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen de toenemende taken bij gebruik van meerpersoonscellen uit te kunnen voeren? Is de regering bereid het gebruik van meerpersoonscelgebruik terug te dringen?

44

Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen opvang en begeleiding van verwarde of psychisch gestoorde gedetineerden uit te kunnen voeren?

45

Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen voor het verstrekken en toezicht houden op inname van medicatie?

46

Wat gaat u doen teneinde ervoor te zorgen dat medewerkers voldoende tijd krijgen voor het oplossen van klachten van gedetineerden over de winkel?

47

Hoe wordt verklaard dat in Justitieel Complex Zaanstad 34% van de beveiligingsmedewerkers extern wordt ingehuurd? Wat zegt deze omvang?

48

Wat is het maximaal wenselijke percentage externe inhuur voor beveiligingsmedewerkers?

49

Welke maatregelen worden genomen teneinde het percentage externe beveiligingsmedewerkers fors terug te dringen?

50

Klopt het, dat acute tekorten bij penitentiair inrichtingswerkers met de inzet van beveiligers opgelost worden? Om hoeveel fte gaat dit?

51

Hoe gaat u sturen op het hoge ziekteverzuim onder medewerkers van penitentiaire inrichtingen, dat al jaren bekend is, nu u niet over ziekteverzuimoverzichten beschikt?

52

Bent u van plan ziekteverzuimoverzichten van beveiligers en penitentiair-inrichtingmedewerkers te gaan bijhouden?

53

Klopt het, dat het sluiten van penitentiaire inrichtingen door bezuinigingen, gecombineerd met teruglopende aantallen gedetineerden, aan de basis ligt van het huidige personeelstekort? Zo nee, waaraan dan wel?

54

Klopt het, dat het voor personeel in penitentiaire inrichtingen door de aanzienlijke tekorten het regelmatig niet mogelijk is alle roosterdiensten te bezetten? Hoe vaak komt dit voor in absolute aantallen en procentueel?

55

Klopt het, dat personeel niet of beperkt vrijgesteld kan worden voor het volgen van opleidingen en trainingen? Zo ja, hoeveel geld blijft er op de plank liggen voor opleidingen en trainingen die niet gevolgd kunnen worden?

56

Hoe gaat u het personeelsbestand van beveiligers en bewakers van penitentiaire inrichtingen verjongen?

Naar boven