Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21445 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D21445 |
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer inzake het ARK-rapport bij het Jaarverslag Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2018 (Kamerstuk 35 200 XVI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Clemens
Nr. |
Vraag |
1 |
Welke mogelijkheden ziet de Algemene Rekenkamer voor het parlement om meer invloed en sturing te kunnen uitoefenen op de premiegefinancierde zorguitgaven door de zorgverzekeraars? |
2 |
Hoe oordeelt de Algemene Rekenkamer over de stelselmatig te hoog vastgestelde ramingen voor de ontwikkeling van de zorguitgaven? Geeft dit een betrouwbaar beeld van de daadwerkelijk te maken zorgkosten? |
3 |
Heeft de Algemene Rekenkamer zicht op de bedragen die worden uitgegeven aan jeugdzorg (op de hoogte van de bedragen en waaraan het precies wordt uitgegeven)? |
4 |
Heeft de Algemene Rekenkamer zicht op de doelmatigheid van de besteding van middelen aan jeugdzorg? |
5 |
Is de Algemene Rekenkamer in staat om in te gaan op de vraag of gemeenten genoeg middelen krijgen om de jeugdzorg uit te voeren? Zo ja, wat is het antwoord op deze vraag? Zo nee, is de Rekenkamer in staat dit te onderzoeken? |
6 |
Heeft de Algemene Rekenkamer zicht op hoeveel de aanbesteding in de (jeugd)zorg kost? |
7 |
Hoe vaak komt het voor dat de tarieven die gemeenten voor pleegzorg, jeugdbescherming en jeugdhulp hanteren onder de kostprijs liggen? Als dit niet bekend is, is de Algemene Rekenkamer in staat dit te onderzoeken? |
8 |
Is bij de Algemene Rekenkamer bekend wat de oorzaak is als gemeenten tarieven voor pleegzorg, jeugdbescherming en jeugdhulp hanteren die onder de kostprijs liggen? Zo nee, is de Rekenkamer in staat dit te onderzoeken? |
9 |
Is bij de Algemene Rekenkamer bekend hoeveel gemeenten tarieven voor pleegzorg hanteren die lager liggen dan het tarief dat wordt geadviseerd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Zo nee, is de Rekenkamer in staat dit te onderzoeken? |
10 |
Geeft het jaarverslag voldoende informatie over de resultaten van zorg en zorgbeleid? Zo nee, welke verbeteringen zijn nodig én welke verbeteringen zijn op korte termijn realiseerbaar? |
11 |
Welke rwt’s/zbo’s die in 2018 onder toezicht van de Minister van VWS vielen vervullen geen taken die bijdragen aan het functioneren van het zorgstelsel? |
12 |
De financiële verantwoordingsinformatie in het Jaarverslag 2018 is op totaalniveau rechtmatig. Hoe verhoudt deze rechtmatigheid zich ten opzichte van de richtlijnen / de kritische grens om decharge te kunnen verlenen? |
13 |
Bij welke subsidies is geen of geen adequate staatssteuntoets uitgevoerd? |
14 |
Op basis van welke criteria wordt beoordeeld of sprake is van «geen adequate staatssteuntoets»? |
15 |
Bij welke specifieke projecten had de Minister van VWS een staatssteuntoets moeten uitvoeren? Welke risico's kan dit voor de betrokken ondernemingen of organisaties hebben? |
16 |
Welke verbeteringen kan het Ministerie van VWS realiseren als het gaat om subsidiebeheer om ervoor te zorgen dat in 2019 niet voor het vierde jaar op rij een (ernstige) tekortkoming wordt geconstateerd? |
17 |
Welke stappen heeft het ministerie sinds het verantwoordingsonderzoek 2017 gezet om de «ernstige onvolkomenheid» ten aanzien van het subsidiebeheer om te zetten naar een «onvolkomenheid»? Welke additionele stappen zijn nodig? Waarom lukt het in de ogen van de Algemene Rekenkamer maar niet om het subsidiebeheer naar behoren te laten verlopen? |
18 |
Klopt het dat met de aanpak van het ministerie met betrekking tot de uitvoering van de staatssteuntoets we nog jaren met onzekerheid van enkele honderden miljoenen over de rechtmatigheid van de subsidies, projectsubsidies en instellingssubsidies blijven zitten? |
19 |
Kan de Algemene Rekenkamer de risico's in het systeem bij incidentenmanagement (BIR:2012) nader uiteenzetten? |
20 |
Welke effecten op het aantal extra fte voor verpleeghuiszorg worden verwacht als de efficiencyopdracht wordt behaald? |
21 |
«De Minister van VWS heeft aangegeven dat de zorgkantoren bij de zorginkoop ook moeten letten op de uitvoering van deze efficiencyopdracht.» Vindt de Algemene Rekenkamer dat de Minister door het enkel wijzen op/attenderen op de efficiencyopdracht voldoende doet om deze ook daadwerkelijk te realiseren? |
22 |
Betekenen de conclusies van de Algemene Rekenkamer dat uit de cijfers niet valt af te leiden in hoeverre de extra middelen voor reguliere bekostiging van verpleeghuiszorg (€ 100 miljoen in 2017 en € 435 miljoen in 2018) hebben geleid tot betere verpleeghuiszorg in het algemeen en betere verpleeghuiszorg voor mensen met dementie in het bijzonder? |
23 |
Is de efficiencyopdracht van het kabinet haalbaar volgens de Algemene Rekenkamer? |
24 |
Kan de Algemene Rekenkamer nader uiteenzetten waarom verpleeghuizen geen nadere verantwoording kunnen afleggen over de extra middelen die ze in 2018 hebben ontvangen? |
25 |
Welke cijfers raadt de Algemene Rekenkamer aan – in plaats van de persoonsgegevens van pensioenfonds Z&W – om beter inzicht te krijgen in het aantal handen aan het bed? |
26 |
Betekenen de afspraken over de besteding van de extra middelen voor verpleeghuiszorg in 2019–2021 dat de komende jaren nog steeds niet te zeggen valt in hoeverre ze hebben geleid tot betere verpleeghuiszorg? |
27 |
Hoe groot acht de Algemene Rekenkamer de kans dat het gaat lukken om de extra 40 duizend fte in de verpleeghuiszorg aan te stellen? |
28 |
Beveelt de Algemene Rekenkamer nu wel of niet aan om de 85%–15% afspraak voortijdig los te laten en een groter deel van de extra middelen niet aan extra personeel uit te geven? |
29 |
Op welke manier of langs welke weg moet volgens de Algemene Rekenkamer de onderbouwing van de uitgavenstijging opnieuw worden bezien als de 85%–15% afspraak voortijdig zou worden losgelaten? |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2019D21445.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.