Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D06463 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 2019D06463 |
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond bij enkele fracties behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister voor Medische Zorg over de brief d.d. 18 december 2018 inzake Wijziging tariefsoort eerstelijnsdiagnostiek (Kamerstuk 33 578, nr. 59).
De voorzitter van de commissie, Lodders
De adjunct-griffier van de commissie, Bakker
Inhoudsopgave |
blz. |
|
I. |
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties |
2 |
II. |
Reactie van de Minister |
3 |
Vragen en opmerkingen van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister over de wijziging van de tariefsoort eerstelijnsdiagnostiek. Deze leden hebben hier enkele vragen bij.
Sinds 2012 is geen systematische analyse meer uitgevoerd naar de verdeling over het vrije en gereguleerde segment van de medisch specialistische zorg. De leden van de CDA-fractie vragen waarom in de afgelopen jaren geen analyses zijn uitgevoerd. Van welke veldpartijen heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) signalen ontvangen dat er een wens was om bepaalde vormen van zorg over te hevelen naar vrije tarieven?
De NZa geeft aan dat de contracteergraad voor eerstelijnsdiagnostiek hoog is. De leden van de CDA-fractie vragen of dit ook op regionaal niveau onderzocht is. De NZa laat in Lorenz-curves zien hoe het gesteld is met de verdeling van de omzet over de aanbieders. Genoemde leden vragen wanneer er naar mening van de NZa sprake is van een voldoende gelijkmatige verdeling in de Lorenz-curve. Laat de Lorenz-curve voor Overig Zorgproduct (OZP) Eerstelijnsdiagnostiek niet juist een scheve verdeling zien? Is bekend of hierin regionale verschillen zijn? Klopt het dat er in 2016 in totaal 182 aanbieders eerstelijnsdiagnostiek waren1, of gaat het hier om een ander aantal?
Voor de geriatrische en medisch specialistische revalidatie geldt dat gewerkt wordt aan een nieuwe product-/prestatiestructuur. De leden van de CDA-fractie vragen wat hiervan de stand van zaken is.
Genoemde leden vragen waarin de overlap tussen kaakchirurgie en de eerstelijns mondzorg zit. Wat is de stand van zaken van de nadere analysen van beide groepen hiervan? Voor kindergeneeskunde adviseert de NZa de tarieven niet vrij te geven omdat nog een verbeterslag gemaakt kan worden over de inhoud en afbakening van de productstructuur. De leden van de CDA-fractie vragen of er niet tegelijkertijd ook sprake is van een (regionaal) tekort aan kindergeneeskundigen, en dat daardoor vrijgeven van de tarieven ook niet aan de orde kan zijn.
De Minister schrijft dat het vrijgeven van de tarieven bijdraagt aan de vermindering van administratieve lasten. De leden van de CDA-fractie vragen hier een nadere onderbouwing van, aangezien het onderhandelen en verantwoorden over vrije tarieven immers ook administratieve lasten met zich mee zal brengen.
De NZa zal in de eerste periode de impact van de overheveling monitoren. Hoe lang duurt deze periode? De leden van de CDA-fractie vragen hoe de Kamer geïnformeerd zal worden over deze monitoring en of er in een later stadium nog mogelijkheden zijn om de overheveling terug te draaien. Bij welke resultaten in de monitoring wordt het terugdraaien van de overheveling overwogen? De NZa is van mening dat vrije tarieven in de eerstelijnsdiagnostiek de mogelijkheid bieden om innovatie te belonen. De leden van de CDA-fractie vragen aan welke soorten van innovatie hierbij gedacht wordt.
Vragen en opmerkingen van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de wijziging tariefsoort eerstelijnsdiagnostiek. Deze leden hebben naar aanleiding van de voorgestelde wijziging alvast onderstaande opmerkingen en vragen.
De leden van de SP-fractie constateren dat de Minister voornemens is de NZa opdracht te geven om per 1 januari 2020 een vrij tarief te hanteren voor de eerstelijnsdiagnostiek met uitzondering van trombosezorg in de medisch specialistische zorg. Het vrijgeven van de tarieven zou bijdragen aan een vermindering van de administratieve lasten omdat de zorgaanbieders in het gereguleerde segment momenteel verplicht zijn om jaarlijks de kostprijzen bij de NZa aan te leveren voor herijking van de tarieven. Het zou ook een bijdrage kunnen leveren aan het eerder ontvangen van juiste zorg op de juiste plek door patiënten, zo lezen de leden van de SP-fractie. Deze leden ontvangen graag een nadere toelichting op hoe het vrijgeven van het tarief voor eerstelijnsdiagnostiek precies bijdraagt aan het eerder de juiste zorg ontvangen op de juiste plek. Zij vragen daarnaast hoe de wijziging precies bijdraagt aan een vermindering van de administratieve lasten. Is het niet zo dat het vrijgeven van het tarief juist leidt tot onderhandelingen over contracten met zorgverzekeraars, wat een tijdrovend, ergerlijk en duur proces is?
De leden van de SP-fractie lezen in de brief van de Minister dat er op dit moment een breed draagvlak is voor de voorgestelde wijziging. Zij vragen waaruit dit draagvlak precies blijkt. Daarnaast lezen deze leden in de brief als argument voor draagvlak dat de zorgverzekeraars aangeven bekend te zijn met de prestaties en dat zij zonder maximumprijs kunnen inkopen. Genoemde leden menen dat het feit dat een partij bekend is met een voorstel en deze kan uitvoeren niet gelijk staat aan een teken van draagvlak.
Hoe wordt er met een vrij tarief voor gezorgd dat aan de ene kant de tarieven niet door de bodem zakken waardoor zorgverleners niet meer de zorg kunnen verlenen, en hoe wordt er aan de andere kant voor gezorgd dat de zorg betaalbaar en toegankelijk gehouden wordt? De leden van de SP-fractie verzoeken de Minister een overzicht te geven van wat er nu precies gaat verbeteren voor de patiënt ten opzichte van de huidige situatie en of er ook mogelijke risico’s aan de voorgestelde wijziging zitten. Daarbij verzoeken genoemde leden de Minister ook aan te gegeven wat de mogelijke positieve, dan wel negatieve effecten zijn van de voorgestelde wijziging voor de aanbieders van de eerstelijnsdiagnostiek.
De leden van de SP-fractie vragen vervolgens welke bedragen er op dit moment om gaan in de eerstelijnsdiagnostiek, hoeveel van deze zorg door zorgverzekeraars is ingekocht en hoeveel mensen hier jaarlijks gebruik van maken. Deze leden zijn ook benieuwd of al bekend is hoe hoog de tarieven worden nu de NZa de tarieven vrij gaat geven. Wanneer wordt een voorstel van de NZa verwacht?
In het geheel gezien, maakt deze voorgestelde wijziging het werken voor een aanbieder van eerstelijnsdiagnostiek nu simpeler of ingewikkelder? De leden van de SP-fractie vragen hierop een uitgebreide toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2019D06463.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.