2018D58625 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen. De daarop door de regering gegeven antwoorden zijn hierbij afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, Tellegen

De adjunct-griffier van de commissie, Bošnjaković

Nr.

Vraag

1

Kunt u een overzicht geven van alle kasschuiven op de OCW-begroting?

2

Op welke wijze zijn de in het regeerakkoord gereserveerde 5 miljoen euro voor onderzoeksjournalistiek in 2018 uitgegeven?

3

Waarom staan de in het regeerakkoord gereserveerde 5 miljoen euro extra voor onderzoeksjournalistiek vanaf 2019 nog op de aanvullende post? Wanneer worden deze middelen met doelgerichte besteding overgeheveld?

4

Kunt u aangeven welke rol u heeft als het gaat om huisvestiging van scholen in Caribisch Nederland? Geldt hierbij net als in Nederland dat de gemeente hiervoor verantwoordelijk is?

5

Zijn er cijfers beschikbaar van het aantal suïcides(pogingen) onder jongeren en/of studenten?

6

Zijn er cijfers beschikbaar van de mate van drugsgebruik onder jongeren en/of studenten?

7

Zijn er cijfers beschikbaar van de mate van alcoholgebruik onder jongeren en/of studenten?

8

Zijn er cijfers beschikbaar van het percentage alcohol- en drugsverslaafden onder jongeren en/of studenten?

9

Waar komt de 19,5 miljoen euro vandaan waarmee de OCW-begroting is opgehoogd?

10

Kunt u aangeven hoe de nieuwe herverdeling van de DUO1-budgetten over de beleidsartikelen eruit ziet? Kunt u dit doen in de vorm van een «was» – «wordt» tabel: wat was de verdeling over de verschillende artikelen en hoe ziet de huidige verdeling van de kosten per beleidsartikel eruit?

11

In hoeverre zijn de uitvoeringskosten van DUO na de herverdeling te koppelen aan regelingen?

12

Zijn de kosten van DUO voor uitvoering van het prestatiecontract nu per beleidsartikel realistisch en compleet? Kunt u dit toelichten?

13

Kunt u toelichten waar de 19,5 miljoen euro verhoging op artikel 11 in 2018 vandaan komt om te voorkomen dat de OV2-bedrijven worden gekort?

14

Waar wordt de meevaller op de gewichtenregeling (18,5 miljoen euro) voor gebruikt?

15

Wordt de meevaller van 18,5 miljoen euro op de gewichtenregeling in de toekomst wel gebruikt voor de nieuwe bekostigingssystematiek voor het achterstandenbeleid? Kortom, is er door deze meevaller voor de toekomstige bekostigingssystematiek voor het achterstandenbeleid 18,5 miljoen euro minder beschikbaar?

16

Wat is de oorzaak dat doorstroom middelen mbo3-hbo4 niet volledig gebruikt zijn waardoor een meevaller van 3,4 miljoen euro is ontstaan? Om hoeveel studenten gaat het?

17

Is de verschuiving van niet-relevante uitgaven naar relevante uitgaven van 66 miljoen euro een verschuiving van lasten die in latere jaren hetzelfde bedrag weer bespaart?

18

Kunt u bevestigen dat als vijfde punt in de opsomming een tegenvaller staat van 20 miljoen euro op kortlopende vorderingen? Hoe verhoudt dit zich tot de daling van kortlopende vorderingen onder bullet 3? Om welke vorderingen gaat het hier?

19

Hoe is de meevaller van 27 miljoen euro voor studiefinanciering verdeeld over lesgeld en BES5-geld?

20

Kunt u toelichten wat het effect is op de begroting van de verschuiving van 66,0 miljoen euro van niet-relevante uitgaven naar relevante uitgaven in 2018 door de wijziging van de boekingsgang van de diploma-omzetting?

21

Is het te verwachten dat in de toekomst er minder meevallers komen op de gewichtenregeling bij artikel 1 Primair onderwijs doordat er een nieuwe verdelingssystematiek wordt ingevoerd die op meerdere factoren is gebaseerd dan alleen opleidingsniveau van de ouders?

22

Klopt het dat er wederom een onderbesteding is op de gewichtenregeling? Kunt u een overzicht geven van de afgelopen 15 jaar van de begrote middelen voor de gewichtenregeling en de daadwerkelijk uitgegeven middelen aan deze regeling?

23

Wat houdt de doorstroomregeling mbo-hbo in en wat gaat u nog doen om te kijken of die 3,4 miljoen euro goed besteed kan worden aan doorstroom mbo-hbo?

24

Wat is de reden dat de regeling team- en schoolleidersbeurs een onderuitputting heeft? Wat gaat u doen met de onderuitputting die is vrijgekomen?

25

Wat is de reden dat de kosten bij DUO aan beheer en onderhoud niet eerder voorzien konden worden, al helemaal aangezien een gedeelte over structurele problemen gaat?

26

Hoeveel verschillende en welke ICT-systemen heeft DUO voor welke doelen in gebruik?

27

Kunt u aangeven welke gevolgen de 66 miljoen euro verschuiving van niet-relevante naar relevante uitgaven vanwege het nieuwe studiefinancieringssysteem heeft voor het EMU6-saldo in 2018?

28

Wat zijn de consequenties van het nieuwe studiefinancieringssysteem voor komende begrotingen?

29

In hoeverre en op welke wijze is er in de begroting van 2019 reeds rekening gehouden met de structurele problemen van DUO?

30

Worden er maatregelen genomen om de problemen/tegenvallers bij DUO structureel op te lossen?

31

Wat is de structurele problematiek van DUO waardoor de bijdrage wordt verhoogd?

32

In hoeverre spelen de stijgende kosten voor externe inhuur een rol bij de problematiek bij DUO?

33

Welk zichtbaar effect heeft de verhoging van het budget van DUO op de kwaliteit van de dienstverlening aan studenten?

34

Wat is de oorzaak dat 175 miljoen euro minder prestatiebeurs is omgezet in een lening? Om hoeveel studenten gaat het? Over welke jaren is deze studieschuld opgebouwd? Welke gevolgen heeft dit voor de lopende en opvolgende begrotingen?

35

In hoeverre heeft de kasschuif van 15 miljoen euro van 2019 naar 2018 op artikel 15 media invloed op de beschikbare middelen voor media in 2019?

36

In hoeverre bent u voornemens om bij de Voorjaarsnota het gat van 15 miljoen euro op de mediabegroting in 2019 op te vangen, nu de Algemene Mediareserve hiervoor niet (meer) toereikend zal zijn /lijkt te zijn?

37

Wat wordt precies bedoeld met het dalend aantal plaatsen in justitiële jeugdinrichtingen? Betekent dit minder plaatsen voor jongeren in jeugdinrichtingen of dat er minder jongeren geplaatst zijn in jeugdinrichtingen? Wat is daar de oorzaak van?

38

Kunt u toelichten hoe het mogelijk is dat geen enkele leerling van de opgeheven school naar de fusieschool is gegaan?

39

Kunt u aangeven op hoeveel fusies de terugvordering van het fusiegeld van 6,8 miljoen euro betrekking heeft?

40

Kunt u nader toelichten hoe het kan dat er 10,4 miljoen euro onterecht ontvangen fusiegelden zijn teruggevorderd?

41

Kunt u aangeven wat de wachtgeldkosten inhouden en bij hoeveel besturen op welke manier onterechte declaraties zijn geconstateerd?

42

Wat is de reden dat scholen in eerste instantie fusiegelden hebben ontvangen, terwijl er geen enkele leerling van de opgeheven school naar de fusieschool is gegaan? Wordt hier vooraf niet op gecontroleerd voordat de fusiegelden overgemaakt worden?

43

Wat is de oorzaak van de mutatie op het gebied van de kwaliteitsafspraken in het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie?

44

Welke subsidies vallen onder «overige subsidies» en wat is de oorzaak van de mutatie?

45

Wat is de reden dat in artikel 7 (wetenschappelijk onderwijs) 200 duizend euro minder aan opdrachten wordt besteed?

46

Wat is de reden dat in artikel 8 (internationaal beleid) 200 duizend euro minder aan opdrachten wordt besteed?

47

Welke overwegingen liggen eraan ten grondslag dat bij de onderuitputting van de Lerarenbeurs de regeling niet verder wordt verruimd voor leraren die al een beroep hebben gedaan op de Lerarenbeurs in de tijd vóórdat het politieke besluit werd genomen dat docenten hun bevoegdheid moesten behalen voor het vak dat zij gaven, maar die nu met het hogere instellingscollegegeld voor een tweede master ernstig in de problemen komen als zij alsnog hun bevoegdheid willen behalen?

48

Wat is de reden dat het budget voor de lerarenbeurs opnieuw niet is opgemaakt?

49

Wat is de oorzaak van het verschil in de reisvoorziening? Hoeveel reisbewegingen staan hier tegenover? Hoeveel kilometers hebben studenten met een studentenreisproduct in totaal gereisd en met welk vervoersmiddel? Hoeveel van deze kilometers werden volledig vergoed door het studentenreisproduct en hoeveel kilometers hebben studenten met een korting gereisd? Kunt u de bijdragen aan vervoersbedrijf uitsplitsen?

50

Klopt het dat de grootste tegenvaller komt door de gevolgen van het nieuwe studiefinancieringssysteem? Welke gevolgen heeft deze nieuwe systematiek voor komende begrotingen?

51

Wat zijn de consequenties van het nieuwe studiefinancieringssysteem voor komende begrotingen?

52

Kunt u nader toelichten hoe het komt dat er 5 miljoen euro minder reisvoorziening aan bol7-studenten is uitgegeven dan was geraamd?

53

Wat is de exacte hoogte van de Algemene Mediareserve in 2018 en in 2019? Indien een exact getal voor de hoogte van de Algemene Mediareserve onbekend is, wat is dan uw inschatting van de hoogte van deze reserves?

54

Hoe hoog zijn de tegenvallers die niet vanuit de Algemene Mediareserves gecompenseerd kunnen worden?

55

Welke maatregelen worden er in 2019 genomen om de mindering van middelen in de Algemene Mediareserve op te vangen?

56

Wat is de oorzaak dat de STER-inkomsten verder gedaald waren dan verwacht? Wanneer werd dat bekend?

57

Hoe groot schat u de terugloop van de STER-inkomsten over de komende jaren en waar baseert u deze verwachting op?

58

In hoeverre heeft de kasschuif van 15 miljoen euro van 2019 naar 2018 op artikel 15 media invloed op de beschikbare middelen voor media in 2019? Hoe werkt dit door in de jaren erna?

59

In hoeverre bent u voornemens om bij de Voorjaarsnota het gat van 15 miljoen euro op de mediabegroting in 2019 op te vangen, nu de Algemene Mediareserve hiervoor niet (meer) toereikend zal zijn/lijkt te zijn?

60

Welke gevolgen verwacht u van het overhevelen naar het gemeentefonds van het budget op het gebied van vrouwen- en LHBT8- emancipatiebeleid? Hoeveel gemeenten gaan er hierdoor financieel op vooruit en hoeveel gemeenten gaan er hierdoor op achteruit? Waar moet een gemeente aan voldoen om aangemerkt te worden als een actieve gemeente op het gebied van vrouwen- en LHBT-emancipatiebeleid?

61

Kan de stijging van de personeelskosten nader worden toegelicht door het aantal extra fte weer te geven evenals de stijging van de kosten per fte, zowel voor eigen – als extern personeel?

62

Wat is de oorzaak van ziekteverzuim bij DUO? Welke maatregelen zijn genomen om dit terug te dringen? Welk effect had dit naar verwachting moeten hebben en waarom is dit niet gerealiseerd? Wat betekent dit voor apparaatskosten?

63

Hoe heeft de inwerkingtreding van het nieuwe studiefinancieringssysteem (PVS) geleid tot hogere onderhoudskosten? Zijn de verhoogde beheer- en onderhoudskosten van incidentele of structurele aard? In welke mate houdt het Ministerie van OCW al rekening met onderhoudskosten?

64

Wat is het huidige ziekteverzuim bij DUO en wat was de verwachte terugdringing van het ziekteverzuim?

65

Wat is de reden dat de invoering van PVS heeft geleid tot extra beheer en onderhoudskosten?

66

Wat is de reden dat de kosten van de invoering van PVS niet voorzien konden worden?

67

Kunt u aangeven welk deel van de problematiek (de 55,4 miljoen euro overschrijding op de begroting, omzet moederdepartement) structureel van aard is?

68

Kunt u aangeven welke garanties er zijn geboden dat ondanks de ICT-problemen bij DUO men de ICT-werkplekken van het Ministerie van OCW kan verzorgen?

X Noot
1

DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs

X Noot
2

OV: openbaar vervoer

X Noot
3

mbo: middelbaar beroepsonderwijs

X Noot
4

hbo: hoger beroepsonderwijs

X Noot
5

BES: Bonaire, Sint Eustatius en Saba

X Noot
6

EMU: Economisch en Monetaire Unie

X Noot
7

bol: beroepsopleidende leerweg

X Noot
8

LHBT: lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele personen en transgenders

Naar boven