2018D56218 LIJST VAN VRAGEN

De vaste commissie voor Financiën heeft over de brief van de Staatssecretaris van Financiën van 17 oktober 2018 inzake de voortgang van de werving van nieuwe medewerkers voor de Belastingdienst (Kamerstuk 31 066, nr. 435) op 22 november 2018 de navolgende vragen ter beantwoording aan de Staatssecretaris voorgelegd.

De voorzitter van de commissie, Anne Mulder

De adjunct-griffier van de commissie, Freriks

Nr.

Vraag

   

1.

Welke extra inspanning wordt gepleegd om de benodigde medewerkers, waaronder fiscalisten, (register)accountants, data-analisten en ICT’ers te werven? Wat zijn de belemmeringen die ervaren worden om deze medewerkers aan te trekken?

2.

Hoeveel mensen zeggen in de laatste ronde af voor een mogelijke functie binnen de Belastingdienst en wat zijn de argumenten?

3.

Wat is de procedure van het wervingsproces bij de Belastingdienst?

4.

Kunt u aangeven hoe lang de gemiddelde periode is tussen een aanbod van een aanstelling en de daadwerkelijke aanvang van het inwerkprogramma?

5.

Wat is de reden dat na een aanstelling het soms vier maanden duurt voordat de mensen kunnen starten met een inwerkprogramma, ook al heeft men aangegeven direct beschikbaar te zijn?

6.

Wat is het aandeel instroom specifiek voor de Brexit in de tabel in paragraaf 3.1?

7.

Kunt u aangeven of er binnen de Belastingdienst functies (of functiegroepen) zijn die in het functiegebouw een hogere inschaling hebben gekregen, vanwege de lastige vervulbaarheid van de desbetreffende functie(s)? Indien ja, kunt u een overzicht geven van de functies die een hogere inschaling hebben gekregen?

8.

Kunt u garanderen dat er binnen de wervingsprocessen van de Belastingdienst geen sprake is van vormen van leeftijdsdiscriminatie?

9.

Is verjonging van het personeelsbestand van de Belastingdienst een doelstelling?

10.

Op welke wijze tracht de Belastingdienst, met haar enorme actuele personeelsbehoefte, gebruik te maken van de veel hoger dan gemiddelde werkloosheid onder 55-plussers?

11.

Kent de arbeidsmarktcampagne van de Belastingdienst ook uitingen met oudere personen?

12.

Kunt u een volledig overzicht geven van alle uitingen in de arbeidsmarktcampagne van de Belastingdienst.

13.

Is de huidige geografische verdeling van de werklocaties van de Belastingdienst optimaal te noemen, in relatie tot de wervingsbehoefte? Indien nee, wat doet u er aan om de geografische verdeling te optimaliseren?

14.

Ligt de Belastingdienst bij de realisatie van de wervingsopgave op schema van de raming voor de laatste drie maanden van 2018, dat wil zeggen een instroom van 750 fte ten opzichte van een uitstroom van 400 fte? Wat is de realisatie sinds de brief over de voortgang van de werving van nieuwe medewerkers voor de Belastingdienst d.d. 17 oktober 2018?

15.

Kunt u de verwachte uitstroom per jaar schetsen?

16.

Wat zijn de moeilijkst in te vullen bijzondere vacatures?

17.

Bij welke dienstonderdelen en afdelingen zijn de grootste personele tekorten?

18.

In hoeverre zijn de extra aangenomen douaniers op tijd aangenomen en ingewerkt op het moment dat de Brexit tot extra werkzaamheden leidt?

19.

Welke keuzes in het toezicht bij het midden- en kleinbedrijf (mkb) en particulieren zijn er het afgelopen jaar gemaakt als gevolg van personele tekorten?

20.

Welke problemen spelen er of worden er verwacht met betrekking tot het absorptievermogen van de dienstonderdelen?

Naar boven