Vragen van de leden Kathmann en De Hoop (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Minister van
Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
over de vele boetes voor het niet op tijd betalen van de e-tol op de A24 (ingezonden
19 december 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Regels voor nieuwe e-tol niet voor iedereen duidelijk:
200.000 boetes» (NOS, 19 oktober 2025)1 en «Betaalherinnering voor e-tolweg A24 kost je vanaf nu geld» (NU.nl, 7 december
2025)2?
Vraag 2
Wat is uw reactie op deze berichten? Ontvangt u ook signalen over de digitale toegankelijkheid
van de e-tolweg, en zo ja, wat is daarvan de strekking?
Vraag 3
Bent u het met de indieners eens dat meer dan 200.000 uitgedeelde boetes wijst op
een structurele tekortkoming in de voorlichting over de e-tolheffing?
Vraag 4
Klopt het dat één op de vijf automobilisten die via de e-tolweg reizen de tol niet
op tijd betalen? Is deze verhouding in lijn met wat u vooraf had verwacht?
Vraag 5
Is in de geplande periode van 25 jaar waarin tol zal worden geheven rekening gehouden
met deze hoge inkomsten uit boetes en aanmaningen? Zo ja, waarom? Zo nee, wat betekent
dit voor de duur van die periode?
Vraag 6
Kunt u verklaren waarom maar liefst één op de vijf automobilisten de e-tol niet (kunnen)
betalen? In hoeverre is dit een gevolg van problemen met de digitale toegankelijkheid?
Vraag 7
Heeft u inzicht in de achtergrond van de mensen die beboet worden? Zo ja, raakt dit
disproportioneel doelgroepen in een kwetsbare sociaaleconomische positie?
Vraag 8
Heeft u zicht op het aantal automobilisten dat herhaaldelijk de boete niet heeft (kunnen)
betalen? Kunt u een beeld schetsen van hoeveel automobilisten door het niet (kunnen)
betalen van de boetes een aanzienlijk bedrag verschuldigd is?
Vraag 9
Erkent u dat, door de tolheffing uitsluitend digitaal te doen, er een verhoogd risico
is dat de ongeveer 2,5 miljoen mensen3 die moeite hebben met digitale dienstverlening disproportioneel beboet worden?
Vraag 10
Welke maatregelen heeft u genomen om automobilisten in een kwetsbare sociaaleconomische
positie of met weinig digitale vaardigheden in staat te stellen om tijdig en gemakkelijk
de tol te betalen?
Vraag 11
Waarom heeft u besloten om ook de betalingsherinnering geld te laten kosten als een
automobilist niet binnen 72 uur digitaal tol betaalt? Is dit niet een impliciete vorm
van dwang om mensen te bewegen tot automatische betalingen?
Vraag 12
Op welke manier zijn ervaringsdeskundigen, laaggeletterden en kennisorganisaties voor
digitale toegankelijkheid betrokken bij het inrichten van de e-tolheffing? Voldoet
dit volledig aan de eisen voor digitale toegankelijkheid?
Vraag 13
Welke mogelijkheden hebben mensen die de tol niet digitaal kunnen of willen betalen
om alsnog hun betaling te doen? Zijn deze mogelijkheden voldoende helder en toegankelijk?
Vraag 14
Welke kosten-batenanalyse ligt ten grondslag aan de keuze voor e-tolheffing? Welke
alternatieven zijn onderzocht, zoals een ouderwets tolhuisje?
Vraag 15
Bent u het met de indieners eens dat, gezien de nieuwigheid van de e-tol en het risico
dat vooral mensen met weinig digitale vaardigheden worden beboet, terughoudendheid
en ruimhartigheid moet worden betracht bij de tolheffing?
Vraag 16
Bent u bereid om, vanwege de zorgen rondom de digitale toegankelijkheid van de e-tolheffing,
de periode waarin geen administratiekosten worden gerekend te verlengen?
Vraag 17
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk en afzonderlijk van elkaar beantwoorden?
X Noot
1NOS, 19 oktober 2025, Regels voor nieuwe e-tol niet voor iedereen duidelijk: 200.000
boetes
X Noot
2NU.nl, 7 december 2025, Betaalherinnering voor e-tolweg A24 kost je vanaf nu geld
X Noot
3Algemene Rekenkamer, 2016, Aanpak van laaggeletterdheid