Vragen van de leden Peter de Groot en Schutz (beiden VVD) aan de Minister en Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Rijkswaterstaat en ProRail slaan
alarm: «Achterstand onderhoud meer dan 50 miljard»» (ingezonden 10 december 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van RTL Nieuws waarin ProRail en Rijkswaterstaat waarschuwen
dat de onderhoudsopgave zo groot is dat «het land op slot dreigt te gaan»?1
Vraag 2
Kunt u uiteenzetten hoe de achterstanden in het onderhoud van wegen, bruggen, waterwegen,
spoor zijn verdeeld en hoe deze in de tijd zijn ontstaan?
Vraag 3
Is er een lijst van de top-10 projecten die vanwege de technische staat binnen vijf
jaar moeten zijn uitgevoerd?
Vraag 4
Hebben Rijkswaterstaat en ProRail het onderhoudsareaal volledig in zicht of zijn er
nog ontbrekende gegevens en data waardoor het tekort verder kan oplopen?
Vraag 5
Zijn er onderhoudsprojecten ontstaan door technisch falen in operatie of gebruik van
infrastructuur? Welke projecten zijn dit?
Vraag 6
Welke problemen gaan de huidige onderhoudsachterstanden vormen die niet alleen een
financiële uitdaging zijn, maar vooral te maken hebben met capaciteit, planning en
samenwerking binnen de keten?
Vraag 7
Welke concrete proces- en planningsverbeteringen zijn de afgelopen jaren doorgevoerd
om onderhoud efficiënter te organiseren zonder dat daar extra financiële middelen
voor nodig waren?
Vraag 8
Welke aanvullende optimalisaties kunnen op korte termijn worden ingevoerd om de achterstanden
sneller terug te dringen?
Vraag 9
Welke maatregelen neemt u om ondanks de schaarste aan technisch personeel meer werk
in dezelfde tijd te kunnen uitvoeren?
Vraag 10
Hoe wordt geprioriteerd welke trajecten of objecten het eerst worden aangepakt binnen
de bestaande middelen, en welke criteria worden daarbij gehanteerd?
Vraag 11
Welke digitale of innovatieve onderhoudsmethoden kunnen volgens u helpen om de achterstanden
sneller in te lopen zonder meer geld?
Vraag 12
Bent u bereid de Kamer periodiek te informeren over de voortgang bij het verkorten
van doorlooptijden en het wegwerken van achterstanden, met nadruk op procesverbeteringen
en efficiencywinst?
Vraag 13
Hoe gaat u de extra hinder meer inclusief managen voor de omgevingen, regionale economieën
en ondernemers?
Vraag 14
Is het denkbaar dat projecten meer integraal in plaats van op zichzelf worden beschouwd
qua planning in de jaarkalender, en meer structureel in lijn met belangen van stakeholders?
Vraag 15
Deelt u de mening dat als mitigerende maatregelen in natura ontoereikend zijn om de onevenredigheid van nadeel voor bepaalde sectoren te voorkomen,
en overlastsituaties over een langere periode een meer structureel karakter krijgen,
bijvoorbeeld door opvolgende projecten op hetzelfde traject, een andere compensatiestelsel
wenselijk is dan de vigerende nadeelcompensatieregeling(en), die vooral bedoeld zijn
voor incidenteel nadeel?
Vraag 16
Kunt u deze vragen beantwoorden voorafgaand aan de behandeling van de begroting?
Vraag 17
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Van Duijvenvoorde
(FVD), ingezonden 10 december 2025 (vraagnummer 2025Z21615)
X Noot
1RTL Nieuws, 8 december 2025, Rijkswaterstaat en ProRail slaan alarm: «Achterstand
onderhoud meer dan 50 miljard»