Vragen van de leden Van Groningen en Veltman (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat over de aanpak van lawaaibakken van verkeersaso’s (ingezonden 28 oktober
2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de TNO-studie1, waaruit blijkt dat zogenoemde «lawaai-flitspalen» technisch en juridisch haalbaar
zijn, mits de wetgeving wordt aangepast?
Vraag 2
Deelt u de constatering dat geluidsoverlast door dit soort voertuigen en hun berijders
tot grote ergernis, onveiligheidsgevoelens en slapeloze nachten leidt, met name in
stedelijke gebieden zoals Rotterdam en Amsterdam?
Vraag 3
Klopt het dat geluid momenteel geen verkeersovertreding is onder de Wegenverkeerswet,
en dat daardoor handhaving onmogelijk is?
Vraag 4
In hoeverre heeft u overwogen de wet aan te passen zodat het wel juridisch haalbaar
wordt voor gemeenten om verkeersaso’s met hun knetterende uitlaten en ronkende motoren,
naast verkeershandhaving op snelheid, alcohol en roodlicht, op hun gedrag aan te pakken?
Vraag 5
Welke juridische en privacy aspecten moeten worden opgelost om dergelijke systemen
verantwoord in te zetten?
Vraag 6
Welke stappen zijn er sinds publicatie van het TNO-onderzoek gezet om de noodzakelijke
wetswijzigingen voor te bereiden?
Vraag 7
Kan de Kamer hier een tijdlijn van ontvangen?
Vraag 8
Bent u voornemens om samen met de politie te onderzoeken of de gegevens uit lawaaiflitsers
kunnen worden gekoppeld aan bestaande handhavingsmiddelen, zoals kentekenregistratie
of geluidmetingen bij keuringen zoals bij de APK (RDW)?
Vraag 9
Hoe verhoudt automatische geluidsregistratie zich tot de privacywetgeving (AVG), met
name als kentekens ook worden geregistreerd?
Vraag 10
Bent u bereid samen met het Openbaar Ministerie te verkennen hoe bewijs uit lawaaiflitsers
juridisch houdbaar kan worden gemaakt in boete procedures?
Vraag 11
Ziet u, gezien het feit dat in 2023 er al diverse pilots zijn gedaan in bijvoorbeeld
Rotterdam en Amsterdam en het probleem sindsdien niet minder is geworden, mogelijkheden
om parallel aan het wetgevingstraject alvast proefprojecten met beboeting te starten
onder bijvoorbeeld experimenteerwetgeving verkeersveiligheid?
Vraag 12
Kunt u toelichten, omdat recent in Europa nieuwe regels zijn vastgesteld die het verwijderen
of manipuleren van zogeheten dB-killers in uitlaten expliciet verbieden2, hoe deze regels in Nederland worden gehandhaafd?
Vraag 13
Kunt u aangeven in hoeverre garages, importeurs en after-marktaanbieders hierop worden
gecontroleerd?
Vraag 14
Acht u het wenselijk dat deze Europese lijn, gericht op het voorkomen van manipulatie
aan de bron, wordt gekoppeld aan nationale handhaving, bijvoorbeeld via de RDW (Dienst
Wegverkeer)/keuring en toezicht op import, zodat lawaaiflitsers straks niet alleen
registreren maar er ook minder illegale uitlaten op straat verschijnen? Zo ja, op
welke wijze?
X Noot
1TNO, april 2024, Haalbaarheid van de geluidflitspaal in Nederland
X Noot
2motor.nl, 20 maart 2025, Nieuwe Europese regels verbieden verwijderen dB-killers in
uitlaten