Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen PVV-minister
Madlener» (ingezonden 22 november 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen
PVV-minister Madlener»?1
Vraag 2
Hoe rijmt dit bericht met uw verantwoordelijkheid om in het kader van een betrouwbare
overheid te fungeren als waardige gesprekspartner richting de sector?
Vraag 3
Wat is de voornaamste reden van de extra krimp op Schiphol?
Vraag 4
Wat zou een lager aantal vliegbewegingen op Schiphol betekenen voor de toekomst van
Schiphol, het hubnetwerk en vliegtuigmaatschappijen?
Vraag 5
Wat is de voornaamste reden dat u eerst aankondigde dat er 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen
mogelijk waren vanaf Schiphol, maar nu dreigt af te stevenen op maximaal 466.000?
Vraag 6
Hoe hebben luchtvaartmaatschappijen hierop gereageerd? Wat heeft u met deze reactie
gedaan?
Vraag 7
Hoe wordt de door luchtvaartmaatschappijen toegezegde vlootvernieuwing meegenomen
in de berekening over hoeveel vliegbewegingen Schiphol mag maken?
Vraag 8
Waarom wordt maar een gedeelte van de in totaal toegezegde vlootvernieuwing meegenomen
in de berekeningen?
Vraag 9
Bent u bereid om een groter gedeelte van de vlootvernieuwing, die mede bijdraagt aan
een stillere luchtvaart, mee te nemen in de berekeningen?
Vraag 10
Is de aanname wat betreft vlootvernieuwing ook getoetst door het Nederlands Lucht-
en Ruimtevaartcentrum (NLR)? Zo nee, waarom niet? Indien dit niet het geval is, kunt
u deze toetsing alsnog laten uitvoeren?
Vraag 11
Hoe wordt tariefdifferentiatie meegenomen in de berekeningen over hoeveel vliegbewegingen
Schiphol mag maken?
Vraag 12
Wat doet een krimp van het maximaal aantal vliegbewegingen met het commitment van
luchtvaartmaatschappijen rondom stillere en schonere luchtvaart?
Vraag 13
Wat voor gevolgen heeft de krimp van het maximaal aantal vluchten van Schiphol specifiek
voor het behalen van de doelen rondom geluidsreductie, mede gelet op het feit dat
dit beleid valt of staat met het commitment van luchtvaartmaatschappijen?
Vraag 14
Zijn er bij u ook signalen bekend hoe de extra krimp is ontvangen door buitenlandse
luchtvaartmaatschappijen die veelvuldig gebruik maken van Schiphol, zoals Delta Air
Lines?
Vraag 15
Kunt u inzichtelijk maken of en zo ja welke retaliatierisico’s het kabinet met dit
pakket verwacht?
Vraag 16
Neemt u maatregelen om potentiële retaliatie te voorkomen? Zo ja, welke?
Vraag 17
Wat betekent deze krimp voor het Nederlandse vestigingsklimaat?
Vraag 18
Heeft u zicht op hoe de Europese Commissie in het kader van de Balanced Approach procedure
deze krimp van het aantal vliegbewegingen van Schiphol zal beoordelen?
Vraag 19
Moet u opnieuw aan Brussel notificeren indien u op een lager aantal vliegtuigbewegingen
uitkomt dan genotificeerd (475.000 – 485.000)? Zo ja, wat betekent dit voor de tijdsplanning
van proces? Zo nee, waarom niet aangezien deze beperking niet eerder genotificeerd
is?
Vraag 20
Zijn er mogelijkheden te bedenken waardoor het maximaal aantal vliegbewegingen op
Schiphol toch nog hoger uitkomt dan de 466.000 waar we nu op dreigen af te stevenen?
Vraag 21
Kunt u deze vragen beantwoorden voordat de definitieve berekeningen naar Brussel gestuurd
worden?
X Noot
1De Telegraaf, 14 november 2024, Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen
PVV-minister Madlener | Binnenland | Telegraaf.nl