Vragen van het lid Piri (GroenLinks-PvdA) aan de Ministers van Asiel en Migratie en
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht dat gemeenten volgend
jaar minder geld krijgen voor de opvang van Oekraïners (ingezonden 25 oktober 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Gemeenten krijgen volgend jaar minder geld voor opvang
Oekraïners»?1
Vraag 2
Bent u bekend met het feit dat er momenteel 91.280 beschikbare bedden zijn voor Oekraïense
vluchtelingen met een bezettingsgraad van 99,7%?
Vraag 3
Klopt het dat het streven van het kabinet is om voor 1 januari 2025, 125.000 opvangplekken
te creëren voor Oekraïense ontheemden? Zo ja, hoe zet het kabinet zich ervoor in dat
die extra 34.000 bedden in iets meer dan twee maanden tijd gerealiseerd worden?
Vraag 4
Kunt u, in het licht van deze opgave, toelichten waarom het kabinet het normbedrag
dat gemeenten ontvangen voor de opvang van Oekraïense ontheemden met zo’n 30% wil
verlagen naar 45 euro per dag?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het substantieel verlagen van het normbedrag voor de opvang
van Oekraïense ontheemden ertoe zal bijdragen dat gemeenten geen nieuwe bedden kunnen
regelen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Deelt u de mening dat we (vluchtelingen uit) Oekraïne in de kou laten staan als we
de opvangcapaciteit niet snel op orde krijgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Klopt het dat door de hoge bezettingsgraad er nauwelijks nog ruimte is voor overplaatsing
naar andere locaties/gemeenten in de regio, bijvoorbeeld als dit ten goede zou komen
van de veiligheid van de bewoners?
Vraag 8
Kunt u garanderen dat de leefbaarheid en veiligheid op opvanglocaties niet in het
geding komt, als de opvang goedkoper en/of soberder wordt ingericht? Zo ja, hoe?
Vraag 9
Kunt u aangeven of de stijging van de kosten zich heeft doorgezet, zoals de gemeenten
dat verwachten, blijkend uit het kostprijsonderzoek opvang ontheemden Oekraïne 2023
waarin wordt gesteld dat er sprake is van een stijging van de kosten, mede door een
algemene prijsontwikkeling, en dat gemeenten verwachten dat de kosten verder zullen
stijgen in 2024 en 2025? Zo ja, aan welke kostencomponenten lag dat voornamelijk en
waarom kiest u dan toch voor het verlagen van het normbedrag?2
Vraag 10
Heeft u in kaart gebracht met hoeveel procent het aantal gemeenten dat hogere kosten
dan het normbedrag maakt zal toenemen door de verlaging van het normbedrag met 30%,
gezien volgens het kostprijsonderzoek opvang ontheemden Oekraïne 2023 circa 15% van
de gemeenten hogere kosten dan het huidige normbedrag van 61 euro per dag maakt? Zo
ja, klopt het beeld dat 70% van de gemeenten geen opvangplekken kan creëren voor het
nieuwe normbedrag? Zo nee, wilt u dit alsnog in kaart brengen?
Vraag 11
Kunt u aangeven op welke kostencomponenten gemeenten precies kunnen bezuinigen om
de opvang voor Oekraïense ontheemden te kunnen blijven realiseren met een verlaging
van het normbedrag met 30%?
Vraag 12
Vindt u dat de opvang voor Oekraïners ook versoberd moet worden, aangezien u vaak
heeft aangegeven dat uw doel is om de asielopvang te versoberen en over te gaan tot
grote opvanglocaties? Zo ja, op welke punten? Welke onderdelen van de opvang voor
ontheemden uit Oekraïne horen daar wel bij en welke onderdelen niet?
Vraag 13
Vanaf wanneer wordt het normbedrag verlaagd en wat is het gevolg van deze bijstelling
voor lopende contracten van gemeenten met aanbieders van (opvang)locaties, waarbij
gemeenten op basis van het huidige normbedrag per dag een contract hebben afgesloten?
Vraag 14
Kunt u deze vragen elk afzonderlijk beantwoorden voor de begrotingsbehandeling van
het Ministerie van Asiel en Migratie op 5 november 2024?
X Noot
2AEF, Kostprijsonderzoek opvang ontheemden Oekraïne 2023, Eindrapportage 29 september
2023, bijlage bij Kamerstuk 19 637, nr. 3176