Vragen van het lid Veltman (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht dat laadpalen langs de snelwegen worden verwijderd (ingezonden 27 september
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Laadpalen langs snelwegen verdwijnen bij bosjes: «Dat
lijkt mij haaks staan op de ambities»»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat door de toepassing van de regeling, ondernemers weerhouden worden
om laadpalen neer te zetten, terwijl zij dat juist wel willen?
Vraag 3
Deelt u ook de opvatting dat zo juist niet aan de ambities kan worden voldaan voor
het stapsgewijs vervangen van het aanbod van fossiele brandstoffen? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 4
Hoe verhoudt deze gedwongen terughoudende opstelling zich naar uw mening tot wat in
het regeerprogramma is opgenomen over laadinfrastructuur en elektrisch rijden?
Vraag 5
Hoe verhoudt deze gedwongen terughoudende opstelling zich naar uw mening tot de verplichtingen
die Europa stelt rondom de uitrol van een netwerk van laadpalen en het tempo dat daarbij
gehaald moet worden?
Vraag 6
Deelt u de mening dat ondernemers die een brandstoffenpunt exploiteren op een verzorgingsplaats
langs de rijkswegen ook perspectief moet worden geboden om te kunnen meeontwikkelen
naar de markt met emissievrije energiebronnen?
Vraag 7
Deelt u de opvatting dat zij om die reden ook zelf laadpalen moeten mogen aanbieden,
om zo de automobilist in zijn behoefte te voorzien?
Vraag 8
Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Zo ja, hoe beoordeelt u dat de beleidsregel, die er zelf van spreekt dat «in zoverre
een moratorium» is ontstaan op de uitrol van nieuwe laadpalen, de ondernemers die
naast fossiele brandstof graag laadpalen aan hun klanten willen aanbieden, het ondernemen
onmogelijk maakt?
Vraag 10
Bent u het ermee eens dat het opheffen van het moratorium op het plaatsen van snellaadpunten,
de ondernemers die verzorgingsplaatsen aan de snelwegen exploiteren in staat stelt
om een businesscase op te stellen waarmee zij de transitie kunnen maken van het aanbod
van fossiele brandstoffen naar het aanbod van emissievrije energiebronnen? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Vraag 11
Erkent u dat de vergunningen die ook vóór 22 december 2023 zijn afgegeven, maar door
bezwaar- en beroepsprocedures nog niet onherroepelijk zijn of waren, een ongewenst
effect hebben voor de ondernemers die verzorgingsplaatsen exploiteren, omdat zij uiteindelijk
niet tot uitrol van die laadpalen komen?
Vraag 12
Deelt u de opvatting dat dit negatief uitwerkt op de ambities om voldoende laadpalen
langs snelwegen te realiseren?
Vraag 13
Bent u bereid om de beleidsregel in te trekken en het moratorium op plaatsing van
nieuwe laadpalen te beëindigen?
Vraag 14
Deelt u de mening dat met uw doel om bij herverdeling van de snellaadrechten de nieuwe
snellaadexploitant zoveel mogelijk exclusief recht te geven, waarmee deze ondernemers
meer zekerheid wordt geboden en de uitrol van laadinfrastructuur kan worden versneld,
voor de huidige exploitanten van verzorgingsplaatsen juist minder zekerheid wordt
geboden en zij worden opgezadeld met een slechtere businesscase en de transitie naar
nieuwe energiebronnen mogelijk helemaal niet kunnen maken?
Vraag 15
Hebt u onderzocht of bent u bereid om te onderzoeken in hoeverre de bestaande exploitanten
een samenwerking met het ministerie willen aangaan voor de uitrol van laadpalen en
zo willen bijdragen aan het versnellen daarvan? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 16
Bent u in dat verband ook bereid om het gesprek met de sector aan te gaan om op een
andere wijze invulling te geven aan de toekomstvisie op verzorgingsplaatsen, met het
doel om verduurzaming van het wagenpark juist te stimuleren en de ondernemers die
hierin een rol willen spelen en al verzorgingsplaatsen exploiteren, perspectief te
bieden?
Vraag 17
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het commissiedebat Duurzaam vervoer op 17 oktober
a.s.?