Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën over het bericht
«Dienst Toeslagen gaat zélf toeslagen verlagen bij foute aanvraag bij burgers die
niet reageren op belletjes» (ingezonden 6 augustus 2024).
Vraag 1
Kent u het bericht «Dienst Toeslagen gaat zélf toeslagen verlagen bij foute aanvraag
bij burgers die niet reageren op belletjes» en wat is uw reactie op het artikel?1
Vraag 2
Heeft u zelf opdracht gegeven aan deze proef van de Dienst Toeslagen om toeslagen
te verlagen van mensen? Zo ja, hoe is dit precies gegaan en wat waren de eerste reacties
op uw ministerie? Zo nee, hoe is dit idee dan ontstaan?
Vraag 3
Kunt u de handelwijze van de Dienst Toeslagen stap voor stap uitleggen, waarbij wordt
aangegeven welke stappen er worden genomen voordat de toeslagen van mensen worden
verlaagd inclusief de manier (per brief, e-mail, telefonisch, bezoek) en de frequentie
waarop zij worden benaderd?
Vraag 4
Wat is een «paar procent» waarmee de toeslagen worden verlaagd in de proef?
Vraag 5
Klopt het dat de 300 miljoen euro die deze proef de Rijksoverheid zou kunnen opleveren
het leidende motief is voor deze proef? Zo ja, kunt u dit onderbouwen? Zo nee, welk
motief ligt er dan aan ten grondslag?
Vraag 6
Bevestigt u dat het mensbeeld dat achter deze proef schuilt het door mensen bewust
niet meer openmaken van brieven om te kunnen frauderen is? Zo ja, staat u achter dit
mensbeeld? Zo nee, waarom worden mensen dan niet geholpen met hun problemen met deze
proef maar juist bestraft?
Vraag 7
Waarom is er voor dit specifieke moment gekozen om deze proef uit te voeren?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe u de gevolgen en risico’s voor mensen van deze proef in kaart
heeft gebracht? Bij welke organisaties heeft u hiervoor advies gevraagd en wat is
hieruit gekomen?
Vraag 9
Kunt u uitsluiten dat toeslagen van mensen worden verlaagd op basis van onjuiste of
onvolledige gegevens? Zo nee, hoe wordt de belofte «ieder krijgt waar hij recht op
heeft» nageleefd als er toeslagen worden verlaagd op basis van (mogelijk) onjuiste
gegevens?
Vraag 10
Welke oorzaak heeft het volgens u dat mensen hun post niet meer openmaken? Gaat u
zelf wel eens persoonlijk met deze mensen in gesprek? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
welke verhalen hoort u?
Vraag 11
Wat vindt u van de toegankelijkheid van het systeem waarin mensen bepaalde gegevens
kunnen aanpassen? Hoe wordt er voorkomen dat mensen die deze brieven niet begrijpen
wel weten wat er van hen verwacht wordt?
Vraag 12
Welke reacties heeft u tot nu toe ontvangen van mensen waarvan de toeslagen worden
verlaagd? En welke reacties heeft u ontvangen van uw eigen medewerkers over deze proef?
Vraag 13
Welke plannen heeft u om te voorkomen dat er situaties voorkomen waarin huurtoeslag
wordt geweigerd, verlaagd of teruggevorderd zonder dat de hoofdhuurder hier iets aan
kan doen? Bent u bereid de terugvordering hiervan per direct stop te zetten totdat
is uitgezocht hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen?
Vraag 14
Kunt u bevestigen dat er op geen enkele manier meer individuele medewerkers vrijelijk
gegevens over belastingplichtigen met elkaar delen en zelf bestandjes en »daderprofielen»
opstellen en hiervoor sociale media afstruinen met anonieme accounts? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 15
Hoe staat het met de plannen van dit nieuwe kabinet om het toeslagencircus af te schaffen?
Vraag 16
Wat vindt u ervan dat er wordt bezuinigd op de kinderopvangtoeslag door uw kabinet?
Bent u niet bang dat mensen hierdoor nog verder in de problemen raken?
Vraag 17
Komt de bewoording «stommetje spelen» zoals aangeduid in het artikel van uw eigen
ministerie?
X Noot
1Telegraaf.nl, 3 augustus 2024, «Dienst Toeslagen gaat zélf toeslagen verlagen bij
foute aanvraag bij burgers die niet reageren op belletjes» (Dienst Toeslagen gaat
zélf toeslagen verlagen bij foute aanvraag bij burgers die niet reageren op belletjes)