Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht dat NS de prijzen van treinkaartjes en abonnementen
komend jaar fors gaat verhogen (ingezonden 2 augustus 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichtgeving dat NS de prijzen van treinkaartjes en
abonnementen komend jaar fors gaat verhogen?1, 2
Vraag 2
Deelt u de zorgen over de betaalbaarheid van het reizen per trein door de aangekondigde
forse prijsverhoging? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u het uitgangspunt dat openbaar vervoer een publieke voorziening is en dat iedereen,
dus ook mensen met een smalle beurs, betaalbaar gebruik moeten kunnen maken van de
trein? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Klopt het dat vooral mensen met lagere inkomens de dupe zullen worden van de forse
prijsverhoging van de trein? Zo ja, wat vindt u hiervan?
Vraag 5
Deelt u de mening dat fatsoenlijke bestaanszekerheid ook betekent dat mensen op een
betaalbare manier met het openbaar ververvoer (OV) kunnen reizen? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, deelt u de mening dat de aangekondigde forse prijsverhoging van de trein niet
bijdraagt aan het verbeteren van de bestaanszekerheid?
Vraag 6
Wat zijn de te verwachten effecten van de forse prijsverhoging op de reizigersaantallen?
Vraag 7
Deelt u de zorgen dat mensen geneigd zullen zijn voor bijvoorbeeld de auto te kiezen
en dat als gevolg hiervan de inkomsten van NS verder zullen afnemen wanneer treinreizen
fors duurder wordt, waardoor de tarieven later opnieuw moeten worden verhoogd of er
moet worden gesneden in de dienstverlening? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u
met deze zorgen doen?
Vraag 8
Deelt u de mening dat het OV een aantrekkelijker en betaalbaarder alternatief moet
worden dan dat dit nu voor veel mensen is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u
hier concreet aan doen?
Vraag 9
Wat is de reden dat u niet net als vorig jaar extra geld beschikbaar stelt om de forse
prijsverhoging te voorkomen? Bent u als verantwoordelijk bewindspersoon bereid om
zich hier de komende maanden alsnog voor in te zetten, zodat de prijsverhoging alsnog
kan worden voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Deelt u de mening dat frequent en betaalbaar OV ook bijdraagt aan het tegengaan van
filevorming op de weg? Zo ja, wat gaat u concreet doen om het OV tot een aantrekkelijker
alternatief te maken?
Vraag 11
Wat is uw concrete visie op het OV de komende jaren en op welke wijze gaat u ervoor
zorgen dat deze visie in de praktijk wordt gebracht?
Vraag 12
Wat zijn de concrete en afrekenende plannen van het kabinet om het OV te verbeteren?
Wat gaat u precies doen om deze plannen waar te maken?
Vraag 13
Hoe staat het met het onderzoek naar het NL-ticket, waarbij reizigers voor een vast
bedrag per maand onbeperkt in de daluren met het OV kunnen reizen?
Vraag 14
Bent u bereid om, wanneer dit onderzoek gereed is, vaart te zetten achter het invoeren
van een dergelijk NL-ticket? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Kunt u bovenstaande vragen afzonderlijk van elkaar binnen de gestelde termijn beantwoorden?
X Noot
1NOS, 1 augustus 2024, «NS maakt treinreizen fors duurder en schrapt 500 banen» (NS
maakt treinreizen fors duurder en schrapt 500 banen (nos.nl))
X Noot
2NS, 1 augustus 2024, «Financiële halfjaarcijfers NS 2024: verlies in eerste helft
van het jaar» (Financiële halfjaarcijfers NS 2024: verlies in eerste helft van het
jaar)