Vragen van het lid Grinwis (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over kerken die in de
knel komen door het instellen van zero-emissiezones (ingezonden 18 juni 2024).
Vraag 1
Hoe luidt uw reactie op het bericht dat kerken in Den Haag in de knel komen door het
instellen van zero-emissiezones?1
Vraag 2
Deelt u de zorgen dat het onderhoud van kerkgebouwen en andere monumentale gebouwen
onder druk komt te staan door het instellen van zero-emissiezones in Den Haag? Hoe
wilt u deze zorgen tegemoet treden?
Vraag 3
Ziet u deze risico’s ook bij de andere 28 gemeenten waar zero-emissiezones worden
ingevoerd, met name die gemeenten waar dit per 2025 al het geval is?2
Vraag 4
Hoe verhoudt het instellen van de zero-emissiezones en de gevolgen daarvan voor het
onderhoud van monumentale kerken zich tot de inspanningen die het Rijk levert voor
instandhouding van kerken binnen het samenwerkingsverband Toekomst Religieus Erfgoed?
Vraag 5
Wat vindt u van het feit dat ontheffingen voor de zero-emissiezones slechts twaalf
dagen per jaar kunnen worden aangevraagd, maar dat dit geen soelaas biedt als specialistische
bedrijven, zoals orgelbouwers, restaurateurs, klokkenmakers of houtconstructeurs,
veel langer bezig zijn? Vindt u twaalf dagen ontheffing per jaar een afdoende aantal?3
Vraag 6
Wat vindt u van de stellingname dat vervanging van voertuigen door elektrische varianten
door dergelijke specialistische bedrijven niet wordt overwogen, bijvoorbeeld door
de beschikbaarheid, leverbaarheid of laadvermogen en actieradius? Erkent u dat het
daarmee voor beheerders van kerken en andere monumentale gebouwen onmogelijk wordt
dergelijke bedrijven in te schakelen voor het noodzakelijk onderhoud?
Vraag 7
Bent u bereid de gemeenten die zero-emissiezones in willen stellen te wijzen op het
belang van het instandhouden van hun monumenten en de mogelijke gevolgen van het instellen
van een zero-emissiezone daarop, zodat zij daar in het opstellen van de lokale regelgeving
afdoende rekening mee houden?
Vraag 8
Bent u bereid een impactanalyse uit te laten voeren naar de gevolgen van het invoeren
van zero-emissiezones voor de instandhouding en het onderhoud van monumentale gebouwen,
in het bijzonder kerken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u bereid de gevolgen van het invoeren van zero-emissiezones voor de instandhouding
en het onderhoud van kerken en andere monumentale gebouwen te monitoren, zodat bijsturing
mogelijk is op het moment dat instandhouding van kerken en monumentale gebouwen in
het geding komt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid zich in te spannen voor het verruimen van ontheffingen voor zero-emissiezones
om onderhoud van kerken en andere monumentale gebouwen blijvend mogelijk te maken?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Kunt u aangeven welke alternatieve en/of aanpalende maatregelen u overweegt, zodat
onderhoud van kerken en monumentale gebouwen mogelijk en betaalbaar blijft? Kunt u
aangeven wat uw mening is over oplossingen zoals overslagplekken met goedkope huurmogelijkheid
van elektrische bussen aan de rand van milieuzones of uitgebreidere subsidieregeling
voor elektrische voertuigen voor specialistische bedrijven, en welke rol u hierbij
voor uzelf ziet?
Vraag 12
Bent u bekend met andere bedrijfstakken, werkzaamheden of sectoren waar om specifieke
redenen een ontheffing voor de milieuzone van twaalf dagen onvoldoende is, maar het
vervangen van de voertuigen geen optie is? Erkent u dat dergelijke bedrijven ook tussen
tafellaken en servet dreigen te belanden? Hoe wilt u dit voorkomen?
X Noot
1Website De Telegraaf, 30 mei 2024 (Vrees voor onderhoudsproblemen van monumentale
kerken door milieuzone: «Niet te betalen» | Binnenland | Telegraaf.nl)
X Noot
2Waar komen de ZE-zones – Op weg naar ZES
X Noot
3Vrijstellingen en ontheffingen – Op weg naar ZES