Vragen van het lid Veltman (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over de verplichte «Intelligente Snelheidsassistentie» (ISA) in auto's (ingezonden
27 mei 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met de artikelen «Waarom alle nieuwe auto's na 6 juli heel irritant
gaan piepen als je 1 kilometer te hard rijdt»1, «Auto moet gaan piepen als je harder dan de maximumsnelheid rijdt: nog de nodige
haken en ogen aan rijhulp»2 en «Verplichte intelligent speed assistance: dit moet je weten»3?
Vraag 2
Klopt het dat vanaf 7 juli 2024 in alle nieuwe auto's de «Intelligente Snelheidsassistentie»/«Intelligence
Speed Assistance» (ISA), waarmee auto’s gaan piepen bij snelheidsovertredingen, verplicht
wordt vanwege EU-wetgeving?
Vraag 3
In hoeverre bent u het ermee eens dat maatregelen voor verkeersveiligheid van groot
belang zijn, maar dat nieuwe systemen geen grote foutmarge mogen hebben en dat rekening
gehouden moet worden met gebruikservaring van automobilisten?
Vraag 4
Welk bewezen effect heeft deze nieuwe regel op het omlaag brengen van het aantal verkeersslachtoffers?
Vraag 5
Klopt het dat het systeem nog onvoldoende goed werkt om juist verkeersveiligheid te
bevorderen?
Vraag 6
In welke mate kan een niet goed functionerend ISA-systeem juist contraproductief werken
voor de verkeersveiligheid?
Vraag 7
Herkent u de signalen dat ISA nog lang niet altijd goed werkt, bijvoorbeeld wanneer
een snelheidsbord op een naastgelegen weg staat of wanneer de camera een verkeersbord
verkeerd leest?
Vraag 8
Hoe beoordeelt u dat in de praktijk de verbinding tussen de informatie in de auto
en de daadwerkelijk toegestane snelheid vaak niet blijkt te kloppen, waardoor plotselinge
situaties op de weg kunnen ontstaan die gevaarlijk kunnen zijn?
Vraag 9
Hoe beoordeelt u dat de irritaties in de praktijk vanwege het niet goed functioneren
van het systeem contraproductief zouden kunnen werken?
Vraag 10
Hoe duidt u de door de ANWB geplaatste kanttekening dat ISA pas ingevoerd zou moeten
worden wanneer een databank met snelheidslimieten bestaat die compleet actueel is?
Vraag 11
Is het toegestaan voor autofabrikanten om een marge in te bouwen, zodat niet bij een
snelheidsovertreding van 1 kilometer per uur een auto gaat piepen? Wat vindt u daarvan?
Vraag 12
Welke stappen worden gezet om te voorkomen dat het systeem niet goed functioneert?
Vraag 13
Welke stappen worden gezet om het systeem goed te laten functioneren?
Vraag 14
Is bekend wat ISA en andere verplichte maatregelen zoals Lane Assist betekenen voor
de aanschafprijs van auto’s?
Vraag 15
Blijven de data die worden verzameld door de ISA eigendom van de automobilist?
Vraag 16
Is ingeregeld dat de data van de automobilist alleen kunnen worden gebruikt door de
Europese Unie (EU), autofabrikanten of andere bedrijven als de automobilist hiervoor
expliciet toegang heeft verleend?
Vraag 17
Bent u bereid om, gezien het feit dat voor autobedrijven niet altijd duidelijk is
welke rijhulpsystemen op een auto zitten, wat tevens de uitleg en voorlichting aan
een consument voor het juiste gebruik van een rijhulpsysteem lastig maakt, een registratiesysteem
te verkennen waarbij voor autobedrijven inzichtelijk is welke rijhulpsystemen op een
auto zitten?
Vraag 18
Kunt u daarbij de mogelijkheid meenemen om de registratie van rijhulpsystemen automatisch
mee te nemen bij de versnelde kentekenregeling?
Vraag 19
Welke stappen onderneemt u om het juiste gebruik en de bekendheid van de aanwezige
rijhulpsystemen onder alle autobezitters te stimuleren?
Vraag 20
Kunnen we, omdat rijhulpsystemen het beste werken als ze door automobilisten ook op
de juiste manier worden gebruikt en niet frustreren, het gebruik van rijhulpsystemen
beter monitoren?
Vraag 21
Bent u bereid om over de monitoring met de RDW en de ADAS-alliantie (Advanced Driver
Assistance Systems) het gesprek aan te gaan?
X Noot
1AD, 23 mei 2024, Waarom alle nieuwe auto's na 6 juli heel irritant gaan piepen als
je 1 kilometer te hard rijdt | Auto | AD.nl
X Noot
2Telegraaf, 24 mei 2024, Auto moet gaan piepen als je harder dan de maximumsnelheid
rijdt: nog de nodige haken en ogen aan rijhulp | Binnenland | Telegraaf.nl
X Noot
3Autoweek, 17 augustus 2023, Verplichte Intelligent Speed Assistance: dit moet je weten
(autoweek.nl)