Vragen van de leden Heutink en Emiel van Dijk (beiden PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat het Europees Parlement heeft ingestemd met een nieuwe rijbewijsrichtlijn (ingezonden 4 maart 2024).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het krantenartikel1 en de bijbehorende stemmingen van het Europees Parlement (EP) waaruit blijkt dat het EP van mening is dat een elektrische bestelbus tot 4.250 kilogram gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mag worden?

Vraag 2

Gaat uw inzet op dit voorstel in lijn zijn met de wens van het EP, namelijk het voorkomen dat een elektrische bestelbus niet langer als «vrachtwagen» wordt gezien en dus met een B-rijbewijs kan worden bestuurd?

Vraag 3

Wat is het gevolg van deze uitspraak op uw besluit om per 1 juli 2024 de gedoogconstructie voor het niet langer toestaan van het besturen van een elektrische bestelbus met een B-rijbewijs te stoppen?

Vraag 4

Ziet u mogelijkheden om alsnog de gedoogconstructie te verlengen?

Vraag 5

Snapt u dat het niet uit te leggen is dat de regering ondernemers nu verplicht om in elektrische bestelbussen een tachograaf te laten inbouwen en al hun personeel moeten voorzien van een C-rijbewijs, in de wetenschap dat deze regels, wellicht op korte termijn, zullen veranderen? Zo ja, hoe gaat u tegemoet komen aan deze ondernemers?


X Noot
1

Algemeen Dagblad, 29 februari 2024, Europarlement stemt in met nieuwe rijbewijsregels: straks volwaardig rijbewijs voor 17-jarigen? | Auto | AD.nl

Naar boven