Vragen van het lid Palmen(Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister-President over de
opvolging van de aanbevelingen bij het rapport «De archivering van chatberichten bij
het Ministerie van Algemene Zaken» (ingezonden 4 januari 2024).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de brief van 22 november 2023 van de Inspectie Overheidsinformatie
en Erfgoed over de «bevindingen opvolging aanbevelingen inspectie»? Dat gaat over
de «De archivering van chatberichten bij het Ministerie van Algemene Zaken» en het
onder verlengd toezicht plaatsen van het ministerie1
Vraag 2
Welke instanties binnen de overheid vallen onder verlengd toezicht van de Inspectie?
Vraag 3
Hoe waardeert u het dat uw ministerie onder verlengd toezicht staat?
Vraag 4
De Inspectie geeft aan meer voortgang te hebben verwacht, onder meer op de invoering
van het nieuwe Document Management Systeem (DMS) en ontwikkeling van een kwaliteitssysteem.
Kunt u zich vinden in deze conclusie?
Vraag 5
Kunt u per aanbeveling uit het oorspronkelijke rapport uit september 2022, «De archivering
van chatberichten bij het Ministerie van Algemene Zaken» aangeven hoe die is opgevolgd
en wat de huidige stand van zaken is?
Vraag 6
Kunt u, na meer dan twee jaar debat en ondertoezichtstelling van het ministerie, nu
aangeven hoe de berichten van de Minister-President systematisch, toetsbaar en doorzoekbaar
worden gearchiveerd?
Vraag 7
Indien de parlementaire enquêtecommissie Corona de berichten van de Minister-President
zou vorderen, die betrekking hebben op de aanpak van de coronacrisis, krijgt de commissie
dan binnen twee weken geordend alle berichten, inclusief de berichten met sleutelfiguren
in deze (zoals dhr. Van Dissel, Minister De Jonge, de vicepremiers, de relevante raadsadviseurs),
vanaf het begin van de crisis?
Vraag 8
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Kunt u het toegezegde gehanteerde afbakeningsdocument (met de instructies die concreet
opgevolgd zijn) in de periode maart 2020 tot 30 september 2021 aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 10
Vindt de archivering van de berichten van de Minister-President nu conform de Archiefwet
plaats?
Vraag 11
Kunt u dit antwoord uitgebreid toelichten en daarin ook ingaan op de tijdelijke instructie
voor alle bewindspersonen voor het archiveren van chatberichten?
Vraag 12
Het nieuwe DMS met de naam DIAZ heeft als doel ¨dat na de invoering van DIAZ de medewerkers
van de afdelingen meer zelf moeten opslaan». Deelt u de visie dat medewerkers niet
belast zouden moeten worden met extra administratieve taken?
Vraag 13
Wat betreft de aanbevelingen voor de archivering van chatberichten is het Ministerie
van Algemene Zaken nog afwachtend aldus de Inspectie. Hoe verklaart u deze afwachtende
houding, afgezien van het wachten op een Rijksbrede invulling?
Vraag 14
In het verslag zoals vastgesteld op 24 mei 20232 geeft u bij vraag 39 aan dat «de uitdagingen tweeledig zijn». In hoeverre vind u
het een uitdaging om de privacy van burgers en medewerkers te beschermen? Hoe gaat
u deze uitdagingen aan?
Vraag 15
U geeft in hetzelfde verslag aan dat het Nationaal Archief contact heeft met andere
landen over de toepassing van de sleutelfunctiemethodiek. Waarom is Nederland (in
navolging van België) nog steeds niet over gegaan tot invoering van de sleutelfunctiemethodiek?
Vraag 16
Er is sprake van een innovatielab bij het Nationaal Archief, waar gekeken wordt naar
het verbeteren van technieken en naar verschil tussen applicaties in eigen beheer
en extern (niet in eigen) beheer waar een marktverkenning naar wordt gedaan. Welke
oplossingen worden voor welk probleem precies gezocht in een marktverkenning?
Vraag 17
Op welke termijn worden resultaten van deze marktverkenning verwacht?
Vraag 18
Zou u de Kamer uiterlijk twee dagen voor de vaststelling van de begrotingsstaat van
het Ministerie van Algemene Zaken (naar verwachting 18 januari 2024) de beantwoording
van deze vragen willen doen toekomen?