Vragen van het lid Van Baarle (DENK) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over het manifest van studenten- en belangorganisaties over inclusieve stilteruimtes
op onderwijsinstellingen (ingezonden 5 juli 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het manifest «Stilteruimtes ter bevordering van het welzijn en diversiteits-
en inclusiebeleid op onderwijsinstellingen» van de LSVB, ISO, JOB, LAKS, STIP, MSA
en Ieder(in), dat op 4 juli 2023 is overhandigd aan de vaste commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap?
Vraag 2
Wat is uw reactie op het manifest?
Vraag 3
Bent u zich ervan bewust dat er op dit moment te weinig inclusieve en toegankelijke
stilteruimtes zijn bij onderwijsinstellingen en dat veel stilteruimtes niet aan de
behoeften van de diverse groepen voldoen? Zo ja, wat gaat u hieraan doen?
Vraag 4
Bent u zich ervan bewust dat studenten en scholieren moeilijkheden ervaren bij het
aankaarten van hun behoeften bij onderwijsbesturen ten aanzien van een stilteruimte
en hun behoeften onvoldoende gerealiseerd zien? Wat is hierop uw reactie?
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat toegankelijke en inclusieve stilteruimtes een bijdrage leveren
aan de inclusie en het welzijn op onderwijsinstellingen?
Vraag 6
Bent u bereid om inclusieve, toegankelijke en functionele stilteruimtes te faciliteren
die voorzien in de specifieke behoeften van verschillende groepen scholieren, studenten
en medewerkers? Zo ja, hoe bent u van plan dit te doen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Bent u bereid om te stimuleren dat het gesprek wordt gevoerd met studieverenigingen,
studentenverenigingen, medezeggenschapsraden en leerlingenraden om de specifieke inrichting
van stilteruimtes in kaart te brengen en de behoeftes hierover te inventariseren?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Bent u bereid om aandacht te vragen voor de toenemende behoefte aan wassingsruimtes
in combinatie met stilteruimtes onder (religieuze) studenten, scholieren en medewerkers
en te stimuleren dat hier op onderwijsinstellingen rekening mee wordt gehouden? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 9
Bent u zich ervan bewust dat stilteruimtes ook kunnen bijdragen aan een prikkelarme
omgeving voor neurodivergente scholieren, studenten en medewerkers en bent u derhalve
bereid om dit te stimuleren? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid om over te gaan tot het uitvaardigen van een richtlijn, of een advies,
waarin onderwijsinstellingen op alle niveaus gevraagd wordt werk te maken van inclusieve,
toegankelijke en functionele stilteruimtes? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Zou het mogelijk zijn om het inrichten van een stilteruimte wettelijk aan onderwijsinstellingen
te verplichten, op welke manier zou dit volgens u kunnen worden vormgegeven en bent
u bereid deze optie te overwegen?
Vraag 12
Op welke manier heeft u uitvoering gegeven aan de aangenomen motie Van Baarle die
u verzoekt om in gesprekken met koepels over te brengen dat er behoefte bestaat aan
inclusieve en toegankelijke stilteruimtes in onderwijsinstellingen? Heeft dit volgens
u voldoende resultaten opgeleverd?1