Vragen van het lid Omtzigt (Omtzigt), Van der Plas (BBB), Eppink (JA21) en Bisschop
(SGP) aan de Minister voor Natuur en Stikstof over de stikstofuitstoot van Schiphol
(ingezonden 19 juni 2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het rapport «Bepalen drempelwaarde piekbelasters-aanpak»
van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), waarin een lijst staat
met bedrijven uit de sectoren «industrie en energievoorziening» die bovenin de lijst
van 3.001 piekbelasters vallen?1
Vraag 2
Is het u ook opgevallen dat «Schiphol», dat in eerdere lijsten tweede stond, niet
op de lijst van 30 grootste piekbelasters in 2019 en 2020 (coronajaar) voorkomt?
Vraag 3
Valt Schiphol onder de definitie «industrie en energievoorziening», die het RIVM in
het rapport hanteert? Kunt u de definitie geven?
Vraag 4
Welke andere bedrijven of hubs vallen buiten de definities en zijn dus niet meegenomen
in de lijst van grootste piekbelasters?
Vraag 5
Kunt u aangeven hoeveel depositievracht Schiphol had in 2019 en 2020 en met welke
twee punten op figuur 1 overeenkomt?
Vraag 6
Klopt het dat Schiphol en het luchtverkeer in het Aerius-model geen enkele depositie
op de Veluwe veroorzaken omdat er een afkapgrens is, verder dan 25 kilometer van de
bron is er geen depositie meer, en omdat luchtverkeer boven de 900 meter niet meetelt
in het Aerius-model?
Vraag 7
Kent u de berekeningen dat tussen de 70 en 92 procent van de stikstofdepositie van
de luchtvaart wereldwijd en in Nederland dus buiten de modellen blijft?2
Vraag 8
Hoeveel procent van de depositie die het luchtverkeer in Nederland veroorzaakt blijft
volgens u buiten de modellen? Kunt u daar een zo nauwkeurig mogelijke schatting van
maken?
Vraag 9
Hoeveel stikstofdepositie, in 2019, 2020, 2021 en 2022, veroorzaakt de luchtvaart
volgens het Aerius-model op Natura 2000-gebied de Veluwe?
Vraag 10
Hoeveel stikstofdepositie, in 2019, 2020, 2021 en 2022, veroorzaakt de luchtvaart
in het echt op Natura 2000-gebied de Veluwe?
Vraag 11
Bent u, met het oog op natuurherstel, geïnteresseerd in de echte stikstofdepositie
of in de stikstofdepositie van het Aerius-model?
Vraag 12
Denkt u dat dat de natuur wordt beïnvloed door de theoretische stikstofdepositie van
het Aerius-model of door echte stikstofdepositie?
Vraag 13
Wat is de reden dan, dat Schiphol niet voorkomt in het RIVM-rapport?
Vraag 14
Is er overleg geweest over Schiphol, KLM en/of luchtvaart in het RIVM-rapport tussen
RIVM en ministeries, zoals het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en
het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)? Zo ja, kunt u beschrijven
hoe en als er schriftelijke documenten over bestaan, die aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 15
Herinnert u zich de toezegging om alle stikstofruimte die is opgekocht door ministeries,
staatsbedrijven en publiekrechtelijke rechtspersonen de afgelopen drie jaar voor 1 juli
2023 aan de Kamer te doen toekomen en wilt u die toezegging gestand doen?
Vraag 16
Kunt u de concept stikstofvergunning en de concept milieuvergunning van Schiphol aan
de Kamer doen toekomen en aangeven wat de stand van zaken is rondom beiden?
Vraag 17
Kunt u deze vragen een voor een en binnen drie weken beantwoorden?