Vragen van het lid Werner (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Mindervaliden wachten soms maanden op reparatie rolstoel: «Al 2,5 jaar bezig»» (ingezonden 14 juni 2023).

Vraag 1

Kent u dit bericht?1

Vraag 2

Wat vindt ervan dat deze mensen met een handicap en afhankelijk van dit hulpmiddel zo lang moeten wachten op de reparatie of levering van de rolstoel?

Vraag 3

Deelt u de mening dat voor mensen met een handicap een rolstoel het noodzakelijke hulpmiddel is om te kunnen deelnemen aan de samenleving?

Vraag 4

Klopt het dat mensen nog steeds problemen ervaren bij het aanvragen van (complexe) hulpmiddelen?

Vraag 5

Hoe verhouden de door Hart van Nederland geschetste problemen zich tot het actieplan over de problemen bij reparatie en aanvragen van hulpmiddelen?

Vraag 6

Hoe verhouden de geschetste problemen zich tot het landelijke normenkader waarin de verantwoordelijkheden van alle partijen en streefcijfers voor het hulpmiddelenbeleid worden opgenomen?

Vraag 7

Wat gebeurt er als streefcijfers over reparatie of levering van (hier) rolstoelen niet worden gehaald?

Vraag 8

Het klopt toch dat volgens het normenkader de cliënt centraal moet staan en hulpmiddelenleveranciers zich dienstverlenend moeten opstellen?

Vraag 9

Wat heeft de betreffende financier (in overleg met de hulpmiddelenleverancier) gedaan om de problemen adequaat op te lossen?

Vraag 10

Kunt u aangeven of acties zijn overlegd met de cliënten zelf?


X Noot
1

Hart van Nederland, 6 juni 2023, «Mindervaliden wachten soms maanden op reparatie rolstoel: «Al 2,5 jaar bezig»» (https://www.hartvannederland.nl/het-beste-van-hart/mindervaliden-wachten-maanden-reparatie-rolstoel)

Naar boven