Vragen van het lid De Hoop (PvdA) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Infrastructuur en Waterstaat over de zorgelijke situatie omtrent de inzet van stagiairs en onervaren personeel bij de afhandeling op Schiphol (ingezonden 8 maart 2023).

Vraag 1

Bent u bekend met de berichtgeving van Noord Holland Nieuws12 en NOS3 over inzet van stagiaires en onervaren personeel op Schiphol?

Vraag 2

Wat was uw reactie op deze berichtgeving?

Vraag 3

Vindt u het gewenst dat stagiaires en onervaren personeel met onvoldoende opleiding en begeleiding ingezet worden om de personeelstekorten op te vullen?

Vraag 4

Wat zijn de gevolgen voor de vliegveiligheid van passagiers, met name tijdens de piekperiodes in de mei- en zomervakantie?

Vraag 5

Bent het ermee eens dat de beloning van afhandelingspersoneel te laag is ten opzichte van de werkdruk en verantwoordelijkheden om gekwalificeerde krachten te behouden en aan te trekken?

Vraag 6

Deelt u de analyse dat dit mede het gevolg is van het personeelstekort dat is ontstaan door de jarenlange liberalisering van de afhandelingsmarkt op Schiphol?

Vraag 7

Bij EenVandaag4 gaven de werkgevers aan dat een passende beloning ongeveer €25 miljoen kost; wat vindt u van de reactie van de luchtvaartmaatschappijen dat zij zich niet verantwoordelijk voelen voor een loonsverhoging in de afhandelingssector?

Vraag 8

Deelt u de analyse dat het Sociaal Akkoord – gesloten in mei 2022 door vakbonden en Schiphol om personeelstekorten op te lossen – en het akkoord in de beveiliging in september 2022 geholpen hebben om meer gekwalificeerd personeel te behouden en aan te trekken?

Vraag 9

Als luchtvaartmaatschappijen zich niet verantwoordelijk blijven voelen om dit probleem op te lossen, wat zijn dan de mogelijkheden van de Schiphol-Group, c.q. de rijksoverheid om een akkoord voor de afhandelingssector af te spreken, vergelijkbaar met het Sociaal Akkoord van mei 2022 en het Beveiligingsakkoord van september 2022?

Vraag 10

Wat zijn de mogelijkheden van de Minister van Financiën om de problemen in de afhandeling op te lossen?

Vraag 11

Is het mogelijk om de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen te verhogen en in te zetten om een loonsverhoging voor de afhandelingssector te financieren?

Vraag 12

Is een extra toeslag van ongeveer €3 of €4 per vliegticket, zoals de Werkgeversvereniging Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL)) in de aflevering van EenVandaag (4 maart 2023) aangeeft, een oplossing om de loonsverhoging te financieren? En welke partij zou dit op kunnen leggen?

Vraag 13

Stel dat dit financieringsvraagstuk niet wordt opgelost, betekent dit dat er opnieuw flink ingegrepen moet worden in het aantal passagiers en/of vliegbewegingen op Schiphol om de veiligheid van passagiers en medewerkers te garanderen en chaos te voorkomen?


X Noot
1

NH Nieuws, 2 maart 2023, «FNV vreest alsnog chaos: «Instroom onervaren jongeren op Schiphol groter dan ooit»», (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/315550/fnv-vreest-alsnog-chaos-instroom-onervaren-jongeren-op-schiphol-groter-dan-ooit).

X Noot
2

NH Nieuws, 2 maart 2023, «Onervaren stagiairs vullen roostergaten personeelstekort Schiphol: «Bibberen van angst»», (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/315519/onervaren-stagiairs-vullen-roostergaten-personeelstekort-schiphol-bibberen-van-angst).

X Noot
3

NOS, 2 maart 2023, «FNV bezorgd over inzet stagiairs op piekmomenten Schiphol», (https://nos.nl/artikel/2465823-fnv-bezorgd-over-inzet-stagiairs-op-piekmomenten-schiphol).

X Noot
4

EenVandaag, 25 februari 2023, «Grondpersoneel op Schiphol doet zwaar werk voor een laag loon: «We zijn het blijkbaar niet waard of zo»», (https://eenvandaag.avrotros.nl/item/grondpersoneel-op-schiphol-doet-zwaar-werk-voor-een-laag-loon-we-zijn-het-blijkbaar-niet-waard-of-zo/).

Naar boven