Vragen van het lid Van Weyenberg (D66) aan de Ministers van Financiën en van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over het bericht «Nederlandse verzekeraars spelen voor
aanklager en rechter tegelijk» (ingezonden 6 februari 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat Nederlandse verzekeraars tegelijk voor aanklager
en rechter spelen?1
Vraag 2
Deelt het kabinet mijn zorgen over onterechte registraties van fraude door verzekeraars?
Vraag 3
Wat kunnen mensen die ten onrechte op een lijst terecht zijn gekomen als fraudeur,
doen om van die lijst af te komen?
Vraag 4
Welke stappen zet het kabinet om te voorkomen dat er naast de problematiek vanunbankables ook problematiek van uninsurables gaat ontstaan als mensen ten onrechte nooit een verzekering kunnen krijgen net als
mensen die ten onrechte nergens een (zakelijke) bankrekening kunnen krijgen?
Vraag 5
Hoe kijkt het kabinet naar een verplichting voor verzekeraars om in alle gevallen
van (een vermoeden van) fraude aangifte te doen bij de politie?
Vraag 6
Wat denkt het kabinet van een verplichting om fraudeurs in beginsel maximaal vijf
jaar op een lijst te mogen zetten, in lijn met politieregisters, met uitzondering
van stelselmatige fraudeurs?
Vraag 7
Is het kabinet ook van mening dat fraudeurs pas op een lijst moeten kunnen komen nadat
de rechter of een andere onafhankelijke instantie naar het bewijs heeft gekeken? Zo
nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat het kabinet ervoor zorgen dat dit gebeurt?
Vraag 8
Welke openheid moeten verzekeraars op dit moment geven over hun fraudelijsten? Is
meer openheid over deze registers wenselijk volgens het kabinet, zodat burgers beter
in staat zijn om hun inzage- en rectificatierechten te gebruiken en zaken recht te
zetten?
Vraag 9
Op grond waarvan kunnen instellingen zoals banken en verzekeraars klanten weigeren?
Vraag 10
Hoe wordt voorkomen dat klanten worden geweigerd op discriminatoire gronden, zoals
beroep of leeftijd?
Vraag 11
Is het kabinet van mening dat iemand die geen historie van schadegevallen heeft, altijd
netjes premie heeft afgedragen en een geldig rijbewijs heeft ontvangen van het CBR,
in principe een autoverzekering zou moeten kunnen krijgen?
Vraag 12
Wat is het oordeel van het kabinet over een situatie waarin iemand die reeds is verzekerd
voor een auto, een andere (elektrische, tweedehands) auto koopt, maar vervolgens opeens
wordt geweigerd omdat deze persoon volgens de verzekeraar een te hoge leeftijd heeft
terwijl de verzekering gewoon had kunnen doorlopen als diegene de vorige auto had
aangehouden?
Vraag 13
Acht het kabinet het wenselijk dat iemand die geen historie van schadegevallen heeft,
altijd netjes premie heeft afgedragen en een geldig rijbewijs heeft ontvangen van
het CBR, geweigerd kan worden voor een autoverzekering, enkel en alleen op grond van
leeftijd? Zo nee, wat doet het kabinet om deze weigeringen tegen te gaan?
Vraag 14
Hoe kijkt het kabinet naar het weigeren van een potentiële klant enkel op grond van
leeftijd of beroep in relatie tot de Wet gelijke behandeling en artikel 1 van de Grondwet?
Vraag 15
Waar kan iemand die enkel en alleen op grond van leeftijd of beroep wordt geweigerd,
of dat vermoeden heeft, terecht om op een laagdrempelige manier een klacht in te dienen,
dus anders dan bij een rechter?