Vragen van het lid Van der Molen (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht «Bruggen, viaducten en nu een aquaduct dicht: dat kan geen toeval
zijn, denken transporteurs» (ingezonden 22 december 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht in het Friesch Dagblad «Bruggen, viaducten en nu een aquaduct dicht: dat kan geen toeval zijn, denken transporteurs»1? Zo ja, zou u op de belangrijkste bevindingen in dit nieuwsbericht willen reageren?
Vraag 2
Zou u zich willen inspannen om tegelijk met de nodige reparaties ook het reguliere
onderhoud aan de A7 naar voren te halen?
Vraag 3
Wat gaat u, in samenwerking met de betrokken gemeenten en provincie, eraan doen om
overlast in de gemeenschappen, waaronder economische schade, sluipverkeer, harder
rijden door weggebruikers en onveilige verkeerssituaties door drukte zoveel mogelijk
te voorkomen?
Vraag 4
Zou u in kaart willen brengen of het probleem met ankers waarmee tunneldelen zijn
vastgemaakt een breder probleem kan worden in de toekomst, ook bij andere infrastructuur?
Vraag 5
Wat zegt in uw ogen het feit dat dit aquaduct in principe negentig jaar zou moeten
meegaan, maar er halverwege de levensduur al ernstige problemen zijn, over de urgentie
en de staat van het onderhoud aan dit soort infrastructuur in Nederland?
Vraag 6
Zou u de Kamer willen informeren over de oorzaken van de problemen aan het aquaduct,
zodra deze bekend zijn?
Vraag 7
Wat zegt in uw ogen het feit dat niet de inspecteur, maar een ingeschakelde aannemer
het bredere probleem bij dit aquaduct constateerde, over de vraag of de inspectie
van infrastructuur in Nederland voldoende en goed genoeg geregeld is?
Vraag 8
Hoe beziet u de analyse van Transport en Logistiek Nederland (TLN) over de urgente
noodzaak van een overzicht van alle infrastructurele kunstwerken in Nederland en een
bijbehorend programma voor planmatig beheer en onderhoud, en dat daar meer geld voor
vrijgemaakt zou moeten worden?
Vraag 9
Zou u de voorgaande vraag ook willen beantwoorden in het licht dat er in het coalitieakkoord
weliswaar 1,25 miljard euro is vrijgemaakt voor onderhoud, maar dat dit bedrag bij
lange na niet genoeg is om het achterstallige onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels
volledig aan te pakken?
Vraag 10
Zou u de voorgaande twee vragen ook willen beantwoorden in het licht van recente voorvallen
zoals het instortingsgevaar bij de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, maar ook de eerdere
acute sluiting van de Merwedebrug bij de A27, en het aanhoudende pleidooi van de Tweede
Kamer voor meer urgentie en een structurele aanpak van onderhoud, zoals ook verwoord
in het opinieartikel van Kamerlid Jaco Geurts: «Het onderhoud aan bruggen is veel te lang verwaarloosd: ook in Nederland staan ze
op instorten.»?2
Vraag 11
Wat gaat u eraan doen om het proces waaraan Rijkswaterstaat nu bezig is: het grondig
analyseren en permanent in beeld brengen van de staat van de infrastructuur en de
kunstwerken die in beheer zijn bij Rijkswaterstaat, te bespoedigen?
Vraag 12
Deelt u in het licht van de voorgaande vragen de opvatting dat het instellen van een
nationale aanjager, als gezicht van onze «infraveiligheid» en al het onderhoud aan
de Nederlandse infrastructuur om die veiligheid te bereiken, een raadzame stap is?
Zo nee, waarom niet?