Vragen van de leden Leijten en Alkaya (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Financiën
over nieuwe werkinstructies over de compensatie O/GS en non-respons (ingezonden 29 november
2022).
Vraag 1
Kunt u uitleggen hoe de nieuwe werkinstructie over de compensatie van O/GS (opzet
of grove schuld) tot stand is gekomen waarbij is gekozen om mensen niet meer te compenseren
voor het teruggevorderde bedrag, maar het terugbetaalde bedrag?1
Vraag 2
Kunt u de nieuwe werkinstructie en alle (juridische) adviezen, annotaties en andere
documenten hierover naar de Kamer sturen?
Vraag 3
Wie heeft besloten dat de compensatie O/GS veranderen moest?
Vraag 4
Hoeveel beslissingen zijn er genomen – door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen
(UHT), cq. het B&I-team, met deze nieuwe O/GS werkinstructie?
Vraag 5
Zijn er inmiddels procedures gestart onder de werking van de werkinstructie; zowel
in het afdoen van mensen die zich hebben aangemeld, als bijvoorbeeld bezwaarprocedures?
Vraag 6
Waarom is besloten de nieuwe wijze van berekenen van de compensatie enkel toe te passen
voor nieuwe besluiten?
Vraag 7
Waarop beoordeelt u de rechtmatigheid om de compensatie vast te stellen op het terugbetaalde
bedrag in geval van de O/GS compensatie? Denkt u echt dat enkel het terugbetalen stress,
verdriet en trauma heeft opgeleverd, erger dan de onterechte terugbetaling van het
gehele bedrag? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 8
Erkent u dat met de nieuwe wijze van berekenen de compensatie aanzienlijk lager gaat
uitvallen? Vindt u dat te rechtvaardigen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Kunt u tevens de nieuwe werkinstructie «non-respons» naar de Kamer sturen en uitleggen
waarom dit nieuwe beleid is vastgelegd?
Vraag 10
Erkent u dat één van de problemen in het toeslagenschandaal was dat er uit het «niet
reageren» van toeslagenaanvragers reden was ze O/GS op te leggen? Zo ja, waarom wordt
er opnieuw besloten grote gevolgen te hechten aan het niet reageren? Zo neen, waarom
niet?
Vraag 11
Kunt u aangeven wat de juridische basis is om non-respons mee te gaan wegen in de
vast te stellen compensatie? Wordt, en zo ja hoe, de aanvrager van deze gevolgtrekking
op de hoogte gesteld?
Vraag 12
Hoe handelt UHT indien de aanvrager aangeeft wél te hebben gereageerd en waarbij de
Belastingdienst stukken niet goed heeft verwerkt of dat stukken redelijkerwijs niet
in bezit konden zijn?
Vraag 13
Bent u er bekend mee dat in de in 2019 ontvangen dossiers vele bewijsstukken in het
dossier zat waarvan de Belastingdienst/Toeslagen meermaals verklaarde die nooit ontvangen
te hebben? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 14
Hoeveel beslissingen zijn er inmiddels genomen op basis van deze nieuwe werkinstructie?
Vraag 15
Zijn er op de nieuwe werkwijze rond de non-respons al bezwaren op beslissingen ontvangen?
Vraag 16
Erkent u dat door het wijzigen van de werkwijzen, de manier van beoordelen alsmede
de wijze van het toekennen van compensatie, de afhandeling van het toeslagenschandaal
gecompliceerd raakt? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 17
Klopt het dat UHT advocaten(kantoren) in de arm aan het nemen is, waar ook ouders
juridisch bijgestaan worden? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 18
Hoe verklaart u het aanzoeken van advocaten om de UHT bij te staan in individuele
zaken terwijl de grondhouding zou zijn dat juridische conflicten voorkomen dienen
te worden? Kunt u uw antwoord toelichten?
X Noot
1Interne meldingen over de werkinstructies.