Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks) aan de Minister voor Primair en Voortgezet
Onderwijs en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de schotten
tussen onderwijs en zorg (ingezonden 8 november 2022).
Vraag 1
Bent u ermee bekend dat er nog steeds veel kinderen zijn met een ondersteuningsbehoefte,
die om financiële redenen niet het onderwijs krijgen dat bij hen past, zoals ook blijkt
uit het artikel «Lennox (8) met downsyndroom is dupe van «bezuinigingsoperatie» gemeente»?1 Zo ja, hoe rijmt u dat met de ambities in het regeerakkoord waarin staat dat wordt
gestreefd naar inclusief onderwijs?
Vraag 2
Vindt u dat deze ambitie om te gaan naar inclusief onderwijs in praktijk ook betekent
dat gemeenten voldoende financiële middelen moeten hebben om (waar nodig) de juiste
ondersteuning te regelen?
Vraag 3
In het artikel stelt onderwijsmedewerker Gert de Graaf dat gemeenten vaker ondersteuningsuren
drastisch verlagen. Wordt bijgehouden hoeveel kinderen gebruik maken van ondersteuningsuren
om onderwijs te kunnen volgen? En om hoeveel uren dit gaat? Zo ja, bent u bereid de
ontwikkeling sinds de invoering van passend onderwijs te delen met de Kamer?
Vraag 4
Wat is er sinds de Kamerbrief van 12 juli 20212 concreet gedaan om de discussie over wat onder zorg en wat onder onderwijs valt verder
te brengen? Zijn er afgelopen jaar concrete acties in gang gezet die voor duidelijkheid
zorgen voor alle betrokkenen? Zo ja, welke?
Vraag 5
Deelt u de mening dat het zorgelijk is dat kinderen minder ondersteuning ontvangen
dan zij nodig hebben? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om ervoor te zorgen
dat ieder kind de benodigde ondersteuning ontvangt?
Vraag 6
Kunt u uitleggen dat, ondanks de aangenomen motie Westerveld/Kwint3, waarin de regering wordt opgeroepen om maatregelen te treffen, zodat beschikkingen
om kinderen met een handicap naar het regulier onderwijs te laten gaan, voor een langere
tijd afgegeven kunnen worden dan voor een half jaar, het nog steeds gebeurt dat ouders
ieder half jaar moeten aantonen dat hun kind nog een blijvende handicap, zoals het
syndroom van Down, heeft? Welke concrete maatregelen zijn tot nu toe genomen om uitvoering
te geven aan de motie?
Vraag 7
Bij Kamerbrief van 22 januari 2021 is toegezegd dat KPMG een ondersteunend instrument
voor gemeenten en cliënten zou ontwikkelen.4 In hoeverre heeft dit concreet bijgedragen aan het helpen van kinderen en jongeren
met levenslange beperkingen?
Vraag 8
Bent u ook bekend met de crowdfundactie van Spirare, een van de organisaties die hoogbegaafde
kinderen helpt, en zodanig in de financiële problemen zit dat het risico bestaat dat
tientallen kinderen er straks niet meer terecht kunnen?5
Vraag 9
Vindt u dat ook hier weer dezelfde discussie speelt over de vraag wat gefinancierd
moet worden door onderwijs en wat door zorg, en het onwenselijk is dat kinderen de
dupe worden van een systeemdiscussie?
Vraag 10
Wat is de afgelopen jaren gedaan om initiatieven, die kinderen met een ondersteuningsvraag
passende hulp bieden om schooluitval te voorkomen (of een alternatief te bieden),
te ondersteunen? Wat zijn uw ideeën ten aanzien van deze initiatieven?
Vraag 11
Bent u het ermee eens, dat het niet uit te leggen is dat een groot deel van de 8,5
miljard euro, die in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs is uitgekeerd
aan scholen, nu heeft geleid tot een stijging van de financiële reserves van scholen
in het primair en voortgezet onderwijs, alsmede van samenwerkingsverbanden, terwijl
tegelijkertijd kinderen met een ondersteuningsbehoefte vanwege financiële redenen
niet naar school kunnen?
Vraag 12
Bent u het ermee eens dat de problemen in de jeugdzorg ook het streven naar inclusief
onderwijs aan kinderen met een handicap of een specifieke leerbehoefte raken? Zo ja,
hoe rijmt u dit met de plannen die in het regeerakkoord staan over jeugdzorg, waaronder
een toekomstige bezuiniging van 500 miljoen euro?
Vraag 13
Bent u bereid deze vragen ieder afzonderlijk en voor de behandeling van de begroting
OCW te beantwoorden?
X Noot
2file:///O:/Downloads/reactie-op-het-verzoek-van-de-commissie-ocw-om-een-brief-te-sturen-met-een-overzicht-van-de-uitvoering-van-afspraken-over-de-samenwerking-tussen-het-collectieve-onderwijssysteem-en-het-individuele-jeugd-zorgsysteem.pdf