Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over
het weglopen van tolken bij de politie (ingezonden 25 oktober 2022).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Tolken verlaten de politie: «Het gaat aan alle kanten
mis»»?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat juist vanwege de aard van de werkzaamheden van taptolken, deze
tolken een betrouwbare partner tegenover zich zouden moeten vinden?
Vraag 3
Vindt u dat de overheid zich met de stelselherziening van de beste kant heeft laten
zien jegens de tolken en vertalers?
Vraag 4
Hoe worden tolken bij de politie voorbereid op de heftige zaken waarmee zij te maken
krijgen of ligt deze verantwoordelijkheid volledig bij de tolk? Hoe wordt de anonimiteit
gewaarborgd in zaken waarin dat nodig is?
Vraag 5
Wat vindt u ervan dat tolken maandenlang niet krijgen uitbetaald volgens het nieuwsartikel?
Zijn hierover afspraken gemaakt met de intermediairs? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Herkent u het signaal dat tolken weigeren met de intermediair Thebigword in zee te
gaan of zelfs vertrekken vanwege te lage tarieven en zorgen over gegevensbescherming?
Vraag 7
Is een afname zichtbaar van gekwalificeerde tolken bij de politie op bepaalde talen?
Vraag 8
Wat gaat er volgens de politie niet vlekkeloos aan het werken met aanbestedingen?
Vraag 9
Wat vindt u van het feit dat de politie drie tolken die via Thebigword zijn geregeld
heeft weggestuurd omdat ze niet competent genoeg waren? Hoe gaat u dit voorkomen in
de toekomst?
Vraag 10
Wat vindt u ervan dat Thebigword nieuwe tolken benadert die een tarief van € 80 per
uur vragen om ze vervolgens niet in te zetten? Vreest u ook dat deze praktijk als
doel heeft om aan te tonen dat Thebigword gekwalificeerde tolken zou kunnen aanbieden
zonder deze gekwalificeerde tolken daadwerkelijk in te zetten? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Wat gaat u eraan doen om vaker gekwalificeerde C1-tolken in te zetten bij de politie
tegen redelijke tarieven?
Vraag 12
Gaat u Thebigword aanspreken op dit gedrag en beterschap eisen? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 13
Gaat de aangekondigde minimale tijdsduur van 30 minuten die u eerder dit jaar aankondigde
ook voor tolken die voor de politie actief zijn gelden of alleen voor werkzaamheden
die via de openstaande nieuwe aanbestedingen zullen worden verricht? (Kamerstuk 29 936, nr. 63.)
Vraag 14
Klopt het dat er alleen klachten tegen C1- en B2-tolken en -vertalers kunnen worden
ingediend bij bureau Wbtv en niet tegen andere tolken en vertalers die wel via de
intermediairs worden ingezet? Waarom is dit?
Vraag 15
Erkent u dat de aanbestedingen van tolk- en vertaaldiensten alleen tot concurrentie
op de prijs hebben geleid in plaats van concurrentie op de kwaliteit? Zo ja, bent
u bereid om de aanbestedingen terug te draaien of in ieder geval concurrentie op de
kwaliteit mogelijk te maken?
Vraag 16
Hoe vindt u nu zelf dat het gaat sinds de invoering van de marktwerking in dit gedeelte
van de publieke sector?
Vraag 17
Welke mogelijkheden zijn er om een marktpartij die zich overduidelijk niet aan de
regels en afspraken houdt en de mensen niet eens fatsoenlijk uitbetaalt voortaan te
weren uit het stelsel?
Vraag 18
Kunt u deze vragen maximaal 24 uur voorafgaand aan de begrotingsbehandeling van Justitie
en Veiligheid beantwoorden?
X Noot
1de Volkskrant, 25 oktober 2022, «Tolken verlaten de politie: «Het gaat aan alle kanten
mis»».