Vragen van de leden Dekker-Abdulaziz en Sjoerdsma (beiden D66) aan de Staatssecretaris Cultuur en Media over het bericht «DPG Media lanceert Seamless ads» (ingezonden 7 oktober 2022).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «DPG Media lanceert Seamless ads»1?

Vraag 2

Wat vindt u ervan dat DPG Media advertenties er straks laat uitzien als nieuwsberichten?

Vraag 3

Vindt u dat wanneer lezers moeilijk onderscheid kunnen maken tussen advertenties en nieuws dit ten koste gaat van het vertrouwen in de journalistiek?

Vraag 4

Acht u een verplichting wenselijk voor media om advertenties als zodoende te laten markeren en om het onmogelijk te maken om advertenties te vermommen als nieuwsartikelen?

Vraag 5

Bent u bereid om in gesprek te gaan met de Raad voor de Journalistiek over «Seamless ads»?

Vraag 6

Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk en afzonderlijk beantwoorden?


X Noot
1

DPG Media, 28 september 2022, DPG Media lanceert Seamless ads, https://www.dpggrow.nl/digital-solutions/digital-products/seamless-ads/.

Naar boven