Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat over het bericht uitval van treinen door stremming Hanzelijn en personeelstekort
(ingezonden 23 september 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Nog maanden geen treinen tussen Lelystad en Dronten,
kosten lopen in de miljoenen»1 en het bericht «Reizigers wachten uren op bus tussen Lelystad en Dronten: vandaag
bijna geen streekvervoer»2?
Vraag 2
Kunt u aangeven welke maatregelen ProRail heeft genomen om te voorkomen dat de prognose
van herstel in december 2022 verschuift? Wat is de uiterste termijn dat het herstel
van dit traject is afgerond?
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat het treinvervangend busvervoer bij verstoringen en werkzaamheden
de laatste maanden regelmatig uitvalt, waardoor er voor reizigers geen enkel vervoer
meer is? Welke maatregelen worden genomen om herhaling te voorkomen, nu de Hanzelijn
maanden gesloten zal zijn?
Vraag 4
Klopt het dat u NS alleen kunt beoordelen op de zitplaatskans voor het gehele netwerk
dat is opgenomen in de vervoerconcessie hoofdrailnet en dat u dit (met uitzondering
van de hogesnelheidslijn (hsl)) niet voor losse trajecten kunt? Gaat u in de nieuwe
concessie regelen dat NS wel beoordeeld kan worden op het disfunctioneren op een lijn?
Vraag 5
Klopt het dat momenteel in de spits veel treinen tussen Zwolle en Amersfoort Centraal
nog niet op maximale lengte rijden en dat in de daluren regelmatig treinen in de kortst
mogelijke samenstelling rijden? Wat is uw mening hierover, gezien de vele klachten
over drukte op dit traject op www.volletreinen.nl in zowel de spits als de daluren?
Vraag 6
Klopt het dat voor de opening van de Hanzelijn in 2012 tussen Zwolle en Amersfoort
in de spits meer intercity’s reden per uur dan vandaag en dat dit mogelijk was door
deze vlak achter elkaar te laten vertrekken? Gaat u, nu duidelijk is dat herstel van
de infrastructuur lang gaat duren, NS vragen extra treinen in te zetten in de spits
om zo de overlast voor reizigers tussen Noord-Nederland en de Randstad te beperken?
Vraag 7
Klopt het dat de intercity Dordrecht-Lelystad Centrum sinds 14 september niet meer
rijdt op het hele traject vanwege de problemen met de bovenleiding op de Hanzelijn?
Vraag 8
Kunt u verklaren waarom de reizigers tot in Dordrecht te maken hebben met een halvering
van het aantal intercity’s per uur en daarmee in de brede Randstad met volle treinen,
terwijl in de eerste dagen van de stremming deze trein alleen uitviel tussen Lelystad
Centrum en Almere Centrum? Vindt u deze impact acceptabel? Zouden extra keermogelijkheden
op de infrastructuur een oplossing zijn om de impact van een dergelijke stremming
te beperken?
Vraag 9
Bent u bekend met het overzicht van wijzigingen in de dienstregeling van NS als gevolg
van personeelstekort op https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling? Wat vindt u ervan dat deze wijzigingen vrijwel elke dag anders zijn? Deelt u de
mening dat voor het vasthouden van reizigers een betrouwbare dienstregeling een cruciale
factor is?
Vraag 10
Bent u ermee bekend dat NS vrijdag 16 september 2022 meldde dat op twee trajecten
minder treinen zouden rijden als gevolg van personeelstekort, terwijl dat in de praktijk
zonder aankondiging vooraf op tenminste negen trajecten het geval was? Heeft u inmiddels
met NS gesproken over het verbeteren van de informatievoorziening voor reizigers?
Vraag 11
Bent u ermee bekend dat op genoemde negen trajecten de meeste resterende treinen niet
zijn verlengd? Wat vindt u daarvan?
Vraag 12
Zijn er wettelijke normen die langere treinen bij een lagere beschikbaarheid van personeel
in de weg staan? Zo ja, ziet u mogelijkheden om tijdelijk, zolang het personeelstekort
er is, daarvoor dispensatie te verlenen?
Vraag 13
Zijn er eisen in de concessie, zoals het aantal conducteurs, die langere treinen in
de weg staan? Zo ja, wat doet u eraan om deze ongewenste prikkel weg te nemen? Zo
nee, wat belemmert NS dan om treinen te verlengen?
Vraag 14
Bent u bereid om – als concessieverlener én stelselverantwoordelijke – de NS aan te
zetten om langere of extra treinen in te zetten op de trajecten waar de dienstregeling
is afgeschaald om zo het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor de reiziger?