Vragen van het lid Goudzwaard (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
over het bericht dat de Minister inzet op krimp van het aantal vliegtuigbewegingen
op Schiphol (ingezonden 24 juni 2022).
Vraag 1
Klopt het bericht in de Telegraaf van 16 juni jl. dat u inzet op krimp van het aantal
vliegtuigbewegingen op Schiphol?1
Vraag 2
Kunt u een toelichting geven, gebaseerd op volledige wetenschappelijke bronnen (dus
niet de onvolledige CE Delft-rapporten en onwetenschappelijke Werkgroep Toekomst Luchtvaart-rapporten),
wat krimp doet voor de Nederlandse economie, het vestigingsklimaat en banen?
Vraag 3
Heeft u KLM en ander airlines geconsulteerd over het voornemen? Zo nee, waarom niet?
Zo ja, wat is de analyse van de home-carrier KLM op het voornemen tot krimp?
Vraag 4
Klopt het dat door krimp meer grote vliegtuigen op Schiphol zullen komen die meer
uitstoten op gebied van geluid, CO2, stikstof, ultrafijnstof? Kunt u kwantificeren hoeveel impact dat heeft opmens, natuur en milieu?
Vraag 5
Klopt het dat het kabinet in het coalitieakkoordhet verminderen van negatieve effecten van luchtvaart voor mens, milieu en natuur als doel heeft gesteld? Hoe wilt u met terugval naar het oude stelsel met handhavingspunten,
wat hier haaks op staat, invulling aan het doel geven?
Vraag 6
Klopt het dat het kabinet in het coalitieakkoordeen stabiel en voorspelbaar ondernemingsklimaat tot doel heeft gesteld? Hoe wilt u met krimp, wat hier haaks op staat, invulling
aan dit doel geven?
Vraag 7
Vindt u het alleszins redelijk na alle inspanningen van de luchtvaartmaatschappijen
(onder andere vlootvervanging, duurzame brandstoffen) om over te gaan op krimp? Hoe
ziet u zich hierin als betrouwbare overheid?
Vraag 8
Klopt het dat door retaliatie en reciproque maatregelen KLM meer geraakt wordt dan
invliegende luchtvaartmaatschappijen uit bijvoorbeeld het Midden-Oosten en daardoor
harder moet krimpen dan de concurrentie?
Vraag 9
Klopt het dat meer omwonenden geluidsbelast worden en dus het aantal ernstig gehinderden
significant zal toenemen bij het oude stelsel met handhavingspunten waar u op terug
wil vallen?
Vraag 10
Klopt het dat doorgaan met het huidige «Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol»-traject
met natuurvergunning een kortere doorlooptijd kent dan terugvallen op het stelsel
met handhavingspunten?
Vraag 11
Klopt het dat u helemaal opnieuw moet beginnen met de complete MER-procedure en dat
alleen de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) overeind blijft als u overgaat
op het handhavingspuntenstelsel?
Vraag 12
Klopt het dat de stikstofberekeningen voor de natuurvergunning op Schiphol bijna af
zijn? Klopt het dat krimp hierin niet een oplossing biedt en andere maatregelen veel
effectiever zijn? Hoe zijn de meest actuele berekeningen meegenomen in uw afweging?
Vraag 13
Heeft u de EU-verordening 598/2014, ook wel «Balanced Approach» genoemd, doorlopen
alvorens terug te vallen op het stelsel met handhavingspunten? Zo nee, waarop baseert
u dat terugvallen op het stelsel met handhavingspunten en krimp mogelijk is?
Vraag 14
Wat zijn de ervaringen van de overheid inzake Balanced Approach in relatie tot nachtreductie?
Hoe is deze procedure doorlopen? Wat zijn de uitkomsten van deze procedure geweest?
Vraag 15
Klopt het dat de inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport op 5 november 2021
gesteld heeft dat concreet zicht op legalisatie ontbreekt en hij door de rechter gedwongen
kan gaan worden om te moeten handhaven volgens het oude handhavingspuntenstelsel?
Heeft u dit als basis voor uw besluit tot krimp genomen? Zo ja, hoe ziet u de bruikbaarheid
van de memo met het feit dat de stikstofberekeningen bijna af zijn, waardoor zicht
is op een natuurvergunning met een nieuw Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) om
het nieuwe stelsel te formaliseren?