Vragen van het lid Boucke (D66) aan de Minister voor Klimaat en Energie over het bericht «Consument krijgt te weinig voor teruggeleverde stroom» (ingezonden 11 mei 2022).

Vraag 1

Kunt u bevestigen dat de gestegen tarieven voor stroom door leveranciers niet adequaat worden verwerkt door leveranciers, waardoor klanten met zonnepanelen van deze leveranciers te weinig worden betaald voor geleverde elektriciteit?1

Vraag 2

Wat is uw appreciatie van dergelijke lage vergoedingen door leveranciers?

Vraag 3

Bent u van mening dat een redelijke vergoeding nog altijd minimaal 70 procent van het kale leveringstarief dient te zijn, zoals tot 2014 gangbaar was?

Vraag 4

Vindt u het gepast dat, in het licht van de verhoogde prijzen van leveranciers voor het leveren van elektriciteit, deze leveranciers hun vergoeding voor het terugleveren niet mee laten bewegen?

Vraag 5

Kunt u uitweiden over de acties die de Autoriteit Consument & Markt heeft ondernomen of voornemens is te nemen naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond?

Vraag 6

Kunt u uitweiden over uw inzet voor de vergoeding in de nieuwe Energiewet?

Vraag 7

Bent u bereid u voornemens hier een ondergrens te stellen voor de vergoeding?


X Noot
1

Telegraaf, 3 mei 2022, «Consument krijgt te weinig voor teruggeleverde stroom». (www.telegraaf.nl/financieel/375326476/consument-krijgt-te-weinig-voor-teruggeleverde-stroom)

Naar boven