Vragen van de leden Leijten (SP), Azarkan (DENK) en Omtzigt (Omtzigt) aan de Minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretarissen van Financiën
over recente nihilstellingen in de kinderopvangtoeslag (ingezonden 10 mei 2022).
Vraag 1
Kunt u aangeven hoeveel mensen onlangs een «nihilstelling» hebben gekregen over de
kinderopvang over 2020 en/of 2021?1
Vraag 2
Kunt u aangeven hoe de nihilstelling is ingericht na het rapport Ongekend Onrecht
van de parlementaire ondervragingscommissie?2
Vraag 3
Worden mensen persoonlijk benaderd of individueel uitgenodigd als zij niet reageren
op een informatieverzoek? Zo nee, waarom niet?
Vraag 4
Op welke wijze wordt het proportioneel terugvorderen vormgegeven en ook uitgelegd
aan inwoners die toeslagen moeten terugbetalen?
Vraag 5
Hoe zijn de mensen geselecteerd die een brief om gegevens te leveren over de rechtmatigheid
van kinderopvangtoeslag, geselecteerd? Is dit op basis van risicoprofielen gebeurd
of op basis van daadwerkelijke gedragingen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 6
Klopt het dat bij het opvragen van gegevens omtrent de rechtmatigheid niet is aangegeven
welke gegevens aangeleverd moesten worden, noch een termijn is gesteld waarbinnen
de gegevens moeten zijn geleverd? Kunt u de brief die is verstuurd aan toeslagenontvangers
(geanonimiseerd) aan de Kamer sturen?
Vraag 7
Klopt het tevens dat bij de nihilstelling die mensen ontvangen niet wordt aangegeven
waarom iemand geen recht op kinderopvangtoeslag heeft over het desbetreffende jaar?
Waarom is hier geen gewijzigd beleid naar aanleiding van het rapport Ongekend Onrecht?
Vraag 8
Klopt het dat er geen inhoudelijk motivering wordt gegeven van de nihilstelling? Zo
ja, hoe verhoudt zich dat tot betere dienstverlening en rechtsbescherming van toeslagenontvangers?
Vraag 9
Waarom wordt in de nieuwe beschikking met de nihilstelling opnieuw gesteld dat mensen
snel moeten betalen of dat zij binnen 24 termijnen betaald moeten hebben? Kunt u aangeven
waarom dit beleid niet gewijzigd is?
Vraag 10
Hoe moeten mensen succesvol een bezwaar aantekenen als zij niet weten waarom zij geen
recht op kinderopvangtoeslag hebben?
Vraag 11
Erkent u dat mensen niet alleen in een bezwaarprocedure bezwaar moeten kunnen maken
tegen de (hoogte van de) terugbetaling, maar dat zij ook te horen moeten krijgen waarom
zij gecontroleerd zijn om zich daartegen ook te kunnen verweren? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 12
Kunt u aangeven hoeveel bezwaarprocedures er op dit moment lopen voor de jaren 2020
en 2021 tegen opgelegde nihilstellingen?
Vraag 13
Hoe is geborgd dat mensen de informatie krijgen die zijn nodig hebben om succesvol
een bezwaar te kunnen indienen?
Vraag 14
Erkent u dat informatievoorziening essentieel is voor de rechtsbescherming van inwoners?
En dat de Belastingdienst, door besluiten niet te motiveren, voorbijgaat aan een belangrijk
element van de democratische rechtsstaat? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 15
Wordt er nog gewerkt met «opzettelijk en met grove schuld niet aan de wet houden»
in het oordeel of iemand geen recht heeft op kinderopvangtoeslag?
Vraag 16
Kunt u zich voorstellen dat wij een «deja vu» gevoel krijgen als het gaat om de manier
van omgang met het recht van toeslagenontvangers in de vaststelling of er wel of geen
recht op kinderopvangtoeslag bestaat? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 17
Op welke wijze is in de afgelopen periode het fraude-onderzoek/handhaving van de rechtmatigheid
van toeslagen veranderd waardoor een situatie zoals beschreven in het rapport Ongekend
Onrecht niet meer kan optreden? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 18
Hoe gaat Toeslagen om met de automatisch gedeelde opvanguren die mogelijk verschillen
met de aangevraagde of verantwoordde opvanguren door toeslagaanvragers?
Vraag 19
Worden de werkwijzes van het opgeheven «CAF-team» nog gehanteerd? Kunt u aangeven
hoe met oud-medewerkers van dit team gereflecteerd is op de werkzaamheden en de «opsporingsaanpak»
van het CAF-team?
X Noot
1Recente nihilstelling van een inwoner onderhands meegestuurd