Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
over de beantwoording van de vragen over het bericht «Zelfs milieuminister hoeft in
Nederland niet elektrisch te rijden» (ingezonden 13 april 2022).
Vraag 1
Kunt u aangeven waarom de schriftelijke vragen die op 11 februari 2022 gesteld zijn,
zonder bericht van uitstel, ver na de standaardtermijn (op 11 april) werden beantwoord?1
Vraag 2
Kunt u aangeven voor hoeveel bewindspersonen het door u aangehaalde argument van «onvoldoende
ergonomische zitplek» het doorslaggevende argument is om niet over te stappen op een
zero-emissie voertuig?
Vraag 3
U geeft aan dat het aanbod van modellen met een gewenste ergonomische inrichting «beperkt»
is, maar een beperkt aanbod kan toch ook voldoende zijn? Waarom is het voor 2 van
de 31 bewindspersonen wel voldoende en voor de andere 29 niet?
Vraag 4
Kunt u aangeven hoeveel modellen (en welke) aan de eisen voldoen?
Vraag 5
U stelt dat een bewindspersoon onder alle omstandigheden direct weg moet kunnen rijden,
maar kunt u aangeven waar dit vereiste is vastgelegd en hoe dit uitgewerkt is (welke
eisen zijn daaraan gesteld)?
Vraag 6
Bent u van mening dat het problematisch zou zijn wanneer een chauffeur maximaal 2 kilometer
verderop met de dienstauto aan een laadpaal staat, terwijl de bewindspersoon op werkbezoek
is?
7
Deelt u de mening dat het netwerk van (snel)laders ruim toereikend wordt bevonden
door tal van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en kunt u aangeven in hoeverre
de eisen voor een dienstauto voor een bewindspersoon daarvan afwijken?
Vraag 8
Hoe doen de andere 2 bewindspersonen, die wel zero-emissie rijden, dit? Moeten zij
niet ook altijd op elk moment wegkunnen?
Vraag 9
Kunt u aangeven hoe het staat met de afspraak uit het Klimaatakkoord dat de rijksoverheid
bij rijksgebouwen en rijkskantoren 2.400 laadpunten zou realiseren?
Vraag 10
Is het waar dat de ontwerpers van de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer opdracht
hebben gekregen het ontwerp «functioneel, fris en herkenbaar te maken, met de focus
op transparantie en duurzaamheid»?
Vraag 11
Kunt u aangeven hoeveel laadpunten voor elektrische auto's zijn aangebracht in de
parkeergarage van de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer?
Vraag 12
Kunt u aangeven hoeveel van die laadpunten op dit moment operationeel zijn? Op welk
moment waren voor het laatst alle laadpunten operationeel?
Vraag 13
Is het waar dat de laadpunten in de parkeergarage van de tijdelijke huisvesting van
de Tweede Kamer op dit moment geheel buiten gebruik zijn, de laadpunten zijn afgeplakt
met vuilniszakken en de betreffende parkeerplaatsen zijn afgezet met rood-wit lint
als waren ze een crime scene?
Vraag 14
Is het waar dat de afdeling bedrijfsvoering van de Tweede Kamer in antwoord op vragen
door gebruikers van elektrische laadpunten heeft aangegeven dat de Rijksgebouwendienst
op dit moment onvoldoende menskracht en budget zou hebben om de kennelijk defecte
laadpalen te repareren of te vervangen? Zo ja, hoe valt dat te rijmen met de focus
op duurzaamheid?
Vraag 15
Kunt aangeven hoe gebruikers van de parkeergarage van de tijdelijke huisvesting van
de Tweede Kamer hun elektrische voertuigen kunnen laden zodat fatsoenlijk gebruik
van het vervoermiddel gegarandeerd is? Hoe gaan de bewindspersonen die zero-emissie
rijden om met een bezoek aan de Kamer, aangezien zij op elk moment moeten kunnen vertrekken?
Vraag 16
Bent u bereid de laadpunten in de parkeergarage van de tijdelijke huisvesting van
de Tweede Kamer op zo kort mogelijke termijn te repareren of te vervangen door moderne,
werkende laadpunten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn en wijze?
Vraag 17
Hoe staat het met de beschikbaarheid van laadpunten bij andere Rijksgebouwen?
Vraag 18
Deelt u de mening dat het niet past bij de voorbeeldfunctie en beleidsvoornemens van
de rijksoverheid om elektrisch vervoer enerzijds aan te moedigen en anderzijds niet
te voorzien in adequate laadmogelijkheden?
Vraag 19
Bent u bereid deze vragen een voor een te beantwoorden en, voor afloop van het meireces,
zodanige maatregelen te treffen dat Kamerbewoners in het vervolg elektrische auto's
adequaat kunnen opladen? Zo nee, waarom niet?
X Noot
1Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2383.