Vragen van de leden Michon-Derkzen en Minhas (beiden VVD) aan de Minister van Justitie
en Veiligheid en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht
«Alarm om agressie op spoor en station» (ingezonden 23 februari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Alarm om agressie op spoor en station»?1
Vraag 2
Klopt het dat NS-personeel steeds vaker te maken krijgt met gewelddadige incidenten
bij het uitoefenen van het werk? Geldt dit ook voor andere vervoerders?
Vraag 3
In hoeverre is de toename van agressie-incidenten toe te schrijven aan de coronacrisis?
Vraag 4
Heeft elke conducteur de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (boa)? Welke
bevoegdheden heeft op dit moment de boa, tevens conducteur? Wat is op dit moment de
uitrusting van de boa, tevens conducteur?
Vraag 5
Op hoeveel plaatsen worden boa’s/conducteurs standaard uitgerust met bodycams?
Vraag 6
Hoeveel zou het kosten om iedere boa/conducteur uit te rusten met een bodycam?
Vraag 7
Klopt het dat één werkgever uit de OV-sector, te weten de NS, heeft gevraagd om een
verruiming van de bevoegdheden van haar personeel? Waar ziet het verzoek precies op
toe?
Vraag 8
Bent u bereid om met de NS in gesprek te gaan? Bent u bereid om na te gaan of deze
behoefte ook bestaat bij andere werkgevers uit de OV-sector?
Vraag 9
Kunt u de uitrusting van OV-personeel betrekken bij de gesprekken over uitbreiding
van bevoegdheden?
Vraag 10
Heeft u een indicatie hoe lang een conducteur gemiddeld moet wachten op politie-assistentie?
Zo ja, kunt u een overzicht geven van de gemiddelde duur van de afgelopen vijf jaar?
Vraag 11
Heeft u een indicatie hoe vaak de politie wordt opgeroepen door een conducteur/boa?
Zo ja, kunt u een overzicht geven van het aantal keren dat de politie is opgeroepen
door een boa/conducteur de afgelopen vijf jaar? In hoeveel gevallen ging het hier
om een verzoek om de identiteit van een persoon vast te stellen die zich niet zelf
kon of wilde legitimeren?
Vraag 12
Wat is het verschil in inzet tussen de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid,
waarin de spoorwegpolitie is opgegaan, en de inzet uit het team basispolitiezorg?
Vraag 13
Hoeveel politieposten op stations zijn de afgelopen jaren gesloten en welk effect
hebben deze sluitingen gehad op de aanrijdtijden van de politie bij agressie-incidenten?
Vraag 14
Is bij u bekend hoe de politie denkt over het verruimen van de bevoegdheden van de
boa/conducteur, opdat zij meer zelfstandig kunnen handelen? Bent u bereid om hierover
met de politie in gesprek te gaan?
Vraag 15
Heeft u een indicatie wat een verruiming van de bevoegdheden van de boa/conducteur
betekent voor het ontlasten van de politie?
Vraag 16
Zijn bekende risicotrajecten en risicostations bij u in beeld? Wat is de inzet van
de politie, in samenwerking met de NS en het lokaal bestuur, om deze veiliger te maken?
Vraag 17
Is er een vast aantal boa’s/conducteurs per lijn en wordt dat aantal uitgebreid, gezien
de toename van de agressie op het spoor?
Vraag 18
Bent u bereid om te kijken naar een verruiming voor het uitwisselen van gegevens tussen
vervoerders en politie zodat overlast- en geweldplegers niet bij één vervoerder maar
in het gehele OV kunnen worden geweerd?
Vraag 19
Bent u bereid om de duur van het OV-verbod uit te breiden en een permanent OV-verbod
in te stellen voor reizigers die zich ernstig hebben misdragen in het openbaar vervoer?
Vraag 20
Kunt u de laatste stand van zaken geven van de uitvoering van de motie van de leden
Amhaouch en Minhas (Kamerstuk 35 925-XII, nr. 43) over het lik-op-stukbeleid voor veelplegers in het openbaar vervoer?