Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het verplichten van een snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s (ingezonden 26 januari 2022).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel dat verschenen is in onder andere het AD?1

Vraag 2

Hoe beoordeelt u de kritische reacties van Acea en de Vereniging Zakelijke Rijders in het artikel?

Vraag 3

Wat zijn de gevolgen ten aanzien van de privacy voor het verwerken van onder andere GPS data in nieuwe voertuigen?

Vraag 4

Wie krijgt straks al deze voertuigdata en wat gaat daarmee gebeuren?

Vraag 5

Kunnen verzekeraars straks hun premie baseren op de verzamelde data en is dat een wenselijke situatie?

Vraag 6

Is de Autoriteit Persoonsgegevens geconsulteerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is hun oordeel?

Vraag 7

Kan het systeem permanent uitgeschakeld worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 8

Kan de GPS-tracker permanent uitgeschakeld worden? Zo nee, waarom niet?

Vraag 9

Bent u van mening dat het excessief verzamelen van data, door de overheid, een beangstigend gevoel bij de automobilist kan opwekken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u daar aan doen?

Vraag 10

Kunt u garanderen dat er geen systeem wordt ingevoerd waarbij er belasting betaald gaat worden per uitgestoten gram CO2?


X Noot
1

AD, 20 januari 2022, «Snelheidsbegrenzer» in nieuwe personenauto's vanaf juli verplicht (https://www.ad.nl/auto/snelheidsbegrenzer-in-nieuwe-personenauto-s-vanaf-juli-verplicht~a4eaff91/).

Naar boven