Vragen van de leden Peters, Werner (beiden CDA), De Neef en Tellegen (beiden VVD)
aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het toezicht van
de gemeenten op de zorg (ingezonden 21 januari 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat het gemeentelijk toezicht faalt en kwetsbaren
de klos zijn, en waarin deskundigen op basis van onderzoek concluderen dat het gemeentelijk
toezicht op de zorg ver onder de maat is?1
Vraag 2
Herkent u de conclusies die uit dit onderzoek naar voren komen? Zo ja, wat is uw reactie
hierop? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Kunt u bij benadering aangeven hoeveel fte’s gemeenten hebben vrijgemaakt voor toezicht
en handhaving op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)-en jeugdzorgtaken?
Vraag 4
Hoe staan deze inspecteurs in contact met landelijke inspectiediensten zoals de Inspectie
Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ)?
Vraag 5
Hoe gaan de landelijke inspectie- en toezichtdiensten om met meldingen vanuit lokale
overheden en burgers?
Vraag 6
Welke protocollen bestaan hieromtrent? Hoe vaak is er sinds 2015 melding gemaakt van
misstanden en/of fraude? Wat is met deze meldingen gedaan?
Vraag 7
Hoe kunnen lokale inspecties zaken doorgeven aan de IGJ? Is hier een protocol voor?
Zo ja, hoe is of wordt deze gecommuniceerd richting gemeenten?
Vraag 8
Hoe wordt toegezien op het (bij)scholingsniveau van het personeel? In het verlengde
daarvan, hoe oordeelt u over de veiligheid van de patiënten en het personeel indien
er, zoals in het artikel wordt gesteld, sprake is van ongekwalificeerd personeel binnen
zorginstellingen? Welke maatregelen worden genomen om dit tegen te gaan?
Vraag 9
Hoe gaat u versnipperd toezicht tegen als sprake is van meerdere zorgvormen onder
één dak, dus bijvoorbeeld Wmo- en jeugdzorg?
Vraag 10
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) schrijft voor dat zorgaanbieders
voor voldoende en gekwalificeerd personeel moeten zorgen; wat verstaat u onder gekwalificeerd
personeel en waar staan die kwalificaties opgesomd?
Vraag 11
Zorgaanbieders zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor de veiligheid van zowel
patiënten als personeel, hoe houdt u hier toezicht op? Hoe is het toezicht op beschermd
wonen geregeld als er sprake is van misstanden? Waar worden die gemeld en hoe worden
die in behandeling genomen, zeker ook bij gemeenten die (nog) geen duidelijke toezichthouders
hierop hebben ingesteld?
Vraag 12
Hoe zijn de gemeenten toegerust op toezicht en sturing? Hoe wordt de lijn tussen verbeteren
en sluiting bepaald?
Vraag 13
Hoe worden de gemeenten bij hun controlerende en toezichthoudende taken met betrekking
tot zorgkwaliteit, -misstanden en -fraude ondersteund?
Vraag 14
Uit een onderzoek van RTL Nieuws van 29 oktober 2021 bleek dat er ruim 560 dubieuze
zorgaanbieders zijn waar een groot risico is op witwassen, fraude en andere vormen
van criminaliteit, welke maatregelen neemt u of gaat u nog nemen om dit risico tegen
te gaan?
Vraag 15
Vindt er op dit moment structureel overleg en/of afstemming plaats tussen verschillende
gemeenten over het uitvoeren van hun toezichthoudende rol?
Vraag 16
Kent u gemeenten waarbij het toezicht op de zorg goed is geregeld en die als voorbeeld
kunnen dienen voor andere gemeenten? Bent u bereid om gemeenten te stimuleren om van
elkaar te leren waar het gaat om toezicht en handhaving op zorgfraude?
Vraag 17
Welke maatregelen gaat u nemen om beter zicht en grip te krijgen op zowel zorgfraude
als -misstanden?
Vraag 18
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het commissiedebat in de Kamer over zorgfraude
op 3 februari 2022?
X Noot
1Follow the Money en Brabants Dagblad, 20 januari 2022, «Toezicht op gemeentelijke
zorg: heel wat tragische incidenten maar door schade en schande langzaam wijzer»