Vragen van de leden Inge van Dijk, Amhaouch en Palland (allen CDA) aan de Minister
van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Familiebedrijf Balk Shipyard in
Chinese handen» (ingezonden 19 januari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Familiebedrijf Balk Shipyard in Chinese handen»?1
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat een oer-Hollands familiebedrijf, dat sinds 1798 bestaat, wordt
overgenomen door een Chinese investeringsmaatschappij?
Vraag 3
In hoeverre past een dergelijke overname in het (maak)industrie- en familiebedrijvenbeleid
dat het kabinet voert of voor ogen heeft en bij slimme, strategische industriepolitiek?
Vraag 4
Is u bekend of behalve de Zhongying International Holding Group nog andere partijen,
binnen Nederland of binnen Europa, geïnteresseerd of kandidaat waren om Balk Shipyard
te helpen doorgroeien? Indien u dit niet weet, wilt u dit nagaan?
Vraag 5
Welke financieringsinstrumenten zijn er voor bedrijven in de maritieme maakindustrie,
zoals Balk Shipyard, om te kunnen groeien?
Vraag 6
Welke informatie heeft u over de Zhongying International Holding Group? Waar is dit
bedrijf gevestigd, welke personen en/of partijen zitten hierachter? In welke sectoren
en landen heeft de Zhongying International Holding Group nog meer geïnvesteerd? Heeft
deze investeringsmaatschappij nog meer investeringen of overnames gedaan in Nederland?
Indien ja, welke?
Vraag 7
Is of wordt deze overname getoetst, bijvoorbeeld in het kader van de Wet veiligheidstoets
investeringen, fusies en overnames, die met terugwerkende kracht zal gelden vanaf
peildatum 8 september 2020?
Vraag 8
Hoezeer verwacht u dat deze overname op korte of (middel)lange termijn gevolgen zal
hebben voor de (internationale) positie van de Nederlandse maritieme sector, waarover
u in de kabinetsbrief «Visie op de toekomst van de industrie in Nederland»2 schrijft dat Nederland leidend is in clusters als agrofood, de maritieme sector
en de machinebouw en dat het verleden als zeevarende natie zich nog altijd vertaalt
in een vooraanstaande positie in de maritieme sector?
Vraag 9
Welke afspraken zijn er met Zhongying International Holding Group gemaakt over bijvoorbeeld
vestiging in Nederland, op Urk, investeringen in de regio en behoud van werkgelegenheid?
Vraag 10
Hoe groot is het risico dat Balk Shipyard, als gevolg van de groeiambities, alsnog
uit Urk zal vertrekken? Wat is in dat kader de stand van zaken met betrekking tot
de aanleg van een buitendijkse haven die hiervoor nodig zou zijn?
Vraag 11
Bent u bereid zich er maximaal voor in te spannen dat Balk Shipyard op Urk blijft
en daarmee bedrijvigheid, kennis, innovatie en werkgelegenheid voor Nederland behouden
blijven? Indien ja, op welke manieren?
Vraag 12
Kunt u aangeven hoe het kabinet denkt een maritiem cluster als het Maritiem Cluster
Urk de voorwaarden te kunnen bieden door te groeien, ondersteund door onder andere
de Regio Deal Noordelijk Flevoland, zonder speelbal te worden van internationale,
geopolitieke ontwikkelingen?