Vragen van de leden Van der Lee (GroenLinks), Nijboer (PvdA), Azarkan (DENK), Van
der Plas (BBB), Van Raan (PvdD), Omtzigt (Omtzigt), Stoffer (SGP), Van Haga (Groep
Van Haga), Tony van Dijck (PVV), Den Haan (Fractie Den Haan) en Dassen (Volt) aan
de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het coalitieakkoord (ingezonden
23 december 2021).
Vraag 1
Kunt u onderstaande vragen behandelen als feitelijke vragen, waarbij de gestelde vragen
doorgaans niet van alle bovengenoemde fracties het standpunt vertegenwoordigen?
Vraag 2
Kunt u onderstaande (feitelijke) vragen, voorafgaand aan het debat over de regeringsverklaring,
een voor een beantwoorden of, indien een antwoord op een bepaalde vraag nog niet beschikbaar
is, aangeven op welke datum het antwoord op deze vraag wel beschikbaar is?
Vraag 3
Hoe hoog wordt de nieuwe basisbeurs voor studenten?
Vraag 4
Hoe hoog wordt de compensatie voor de leenstelselgeneratie? Klopt het dat een bedrag
van € 1 miljard leidt tot een compensatie van zo’n € 1.500 per student?
Vraag 5
Hoe hoog zal de gemiddelde leenstelselcompensatie per student zijn wanneer de basisbeurs
aankomend collegejaar (per 1 september 2022) zou worden ingevoerd in plaats van in
2023–2024?
Vraag 6
In hoeverre wordt de Lissabondoelstelling (3% bruto binnenlands product voor onderzoek
en ontwikkeling) met dit coalitieakkoord bereikt?
Vraag 7
Wordt het Regenboogakkoord integraal overgenomen? Zo niet, welke maatregel uit het
Regenboogakkoord wordt niet overgenomen?
Vraag 8
Staat de taakstelling vanwege het niet verhogen van de studierente nog steeds in de
boeken bij OCW of is deze taakstelling inmiddels geschrapt?
Vraag 9
Welk bedrag en percentage van de extra onderwijsuitgaven in het coalitieakkoord gaan
naar het middelbaar beroepsonderwijs (mbo)? Hoe verhoudt dit zich tot het aantal studenten
op het mbo, hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo)?
Vraag 10
Kunt u aangeven welke verhoging u beoogt voor de salarisverhoging van leraren/schoolleiders,
op welke schaal en hoe het budget verdeeld is tussen deze twee groepen?
Vraag 11
Wat is uw doelstelling voor het lerarentekort in 2025?
Vraag 12
Op wat voor manier wordt de strijd aangegaan om nepnieuws tegen te gaan, zonder daarbij
de persvrijheid in het geding komt?
Vraag 13
Hoe wordt de onafhankelijkheid van de pers op lokaal niveau gewaarborgd door de financiering
over te hevelen naar landelijk niveau? Is daar niet meer voor nodig?
Vraag 14
Hoe gaat het kabinet «ieder kind gelijke kansen» geven en «oog voor de talenten van
ieder kind», terwijl het recht op passend onderwijs al jaren bestaat en er desondanks
duizenden scholieren thuis zitten omdat er geen passende school te vinden is?
Vraag 15
Waar komt het geld voor de gratis kinderopvang vandaan, en hoe wordt misbruik van
deze regeling tegengegaan?
Vraag 16
Gaat het onderbrengen van het gespecialiseerd voortgezet onderwijs bij het voortgezet
onderwijs geen problemen opleveren en is dit niet juist strijdig met de wens dat ieder
kind les op zijn niveau dient te hebben? Gaan leerlingen met speciale behoeften dan
niet de meeste aandacht vragen van de toch al overbezette leraren?
Vraag 17
Waarom is er een relatief lang stuk aan digitalisering van het onderwijs gewijd, terwijl
fysiek onderwijs toch de norm is en digitaal onderwijs uitzonderlijk?