Vragen van de leden Leijten en Beckerman (beiden SP) aan de Minister van Economische
Zaken en Klimaat over faillissementen van energiebedrijven (ingezonden 2 november
2021).
Vraag 1
Kent u het bericht «In problemen verkerende energieleverancier Welkom Energie failliet
verklaard»?1
Vraag 2
Deelt u de zorg dat er meer energiebedrijven om kunnen gaan vallen?
Vraag 3
Wat gaat u doen voor de klanten van Welkom Energie?
Vraag 4
Klopt het dat consumenten meestal achteraan in de rij van schuldeisers staan bij een
faillissement van een energiebedrijf?
Vraag 5
Erkent u dat consumenten in de problemen kunnen komen door het faillissement van Welkom
Energie? Kent u bijvoorbeeld het verhaal van de in het artikel genoemde gedupeerde
E.O., die zegt: «Van de eindafrekening wilde ik de Kerstdagen betalen en dingen [...]
kopen. Ik ben ziek en heb weinig geld.»? Kent u tevens het verhaal van de eveneens
in het artikel geciteerde gedupeerde A.B., die de verwarming maar drie keer per dag
een uurtje aan zet en zegt: «Ik ga naar verwachting minstens het dubbele betalen.
Ik heb dat geld simpelweg niet.»?2
Vraag 6
Hoe gaat u zorgen dat deze consumenten hun voorschotten en andere bedragen die zij
tegoed hadden, terugkrijgen? Hoe gaat u zorgen dat zij niet de hoofdprijs hoeven te
betalen voor een nieuw contract?
Vraag 7
Heeft u de motie-Beckerman c.s. over strengere eisen aan energieleveranciers (Kamerstuk
30 196, nr. 658) uitgevoerd?3
Vraag 8
Heeft u het verzoek uit het dictum van deze motie, namelijk het vooropstellen van
de bescherming van consumenten, inmiddels opgevolgd?
Vraag 9
Heeft u het in de motie verzochte onderzoek, naar de vraag of en hoe strengere eisen
kunnen worden gesteld aan energieleveranciers, uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo
ja, wat waren de conclusies? Wat heeft u hiermee gedaan?
Vraag 10
Heeft u het in de motie verzochte onderzoek, naar de vraag hoe faillissementen kunnen
worden voorkomen, uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat waren de conclusies?
Wat heeft u hiermee gedaan?
Vraag 11
Heeft u het in de motie verzochte onderzoek, naar de vraag hoe gedupeerden kunnen
worden geholpen, uitgevoerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat waren de conclusies?
Wat heeft u hiermee gedaan?
Vraag 12
Bent u het eens met de uitspraak van Martien Visser, lector Energietransitie van de
Hanzehogeschool, dat de controle op de energiemarkt slecht is? Kunt u dit antwoord
toelichten?4
Vraag 13
Deelt u de opvatting van de Consumentenbond dat er cowboys op de markt zitten, die
consumenten in gevaar brengen? Wat gaat u doen met hun aanbeveling om de Autoriteit
Consument en Markt meer bevoegdheden te geven om deze bedrijven te controleren?
Vraag 14
Bent u inmiddels bereid te komen tot een waarborgfonds zodat consumenten hun geld
terug kunnen krijgen bij een faillissement?
Vraag 15
Voor hoeveel andere energiebedrijven is de financiële situatie onzeker? Kunt u via
de Autoriteit Consument en Markt een overzicht geven van de financiële situatie en
de mogelijke gevaren voor energiebedrijven?
Vraag 16
Kunt u consumenten vooraf waarschuwen over de financiële situatie van energiebedrijven?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wilt u dit gaan doen?
Vraag 17
Waarom zijn de klanten van Welkom Energie nu verplicht een maand klant bij Eneco?
Erkent u dat sommige consumenten nu ruim het dubbele moeten betalen? Waarom kunnen
zij niet eerder overstappen? Waarom kunnen zij hun voorschot nu niet verlagen?
Vraag 18
Erkent u dat deze failllissementen het gevolg zijn van (ideologische) politieke keuzes
om van energie een markt te maken? Hoe staat u nu tegenover deze keuze? Bent u van
mening dat deze keuze nog steeds de juiste was? Zo ja, waarom? Zo nee, welke stappen
wilt u zetten om energie weer publiek te maken?