Vragen van de leden Wassenberg en Teunissen (beiden PvdD) aan de Minister van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over het manifest «Klimaat in de Klas» (ingezonden 17 mei 2021).
Vraag 1
Kent u het manifest «Klimaat in de Klas»?1
Vraag 2
Bent u – net zoals de Minister van EZK – bereid om in gesprek te gaan met de initiatiefnemers
van het manifest «Klimaat in de Klas»? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer gaat dit
gesprek plaatsvinden?2
Vraag 3
Onderschrijft u de oproep uit dit manifest dat het nieuwe curriculum doorlopend moet
meegroeien met de actuele ontwikkelingen op het gebied van klimaatverandering en duurzame
ontwikkeling? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daarop uw inzet?
Vraag 4
Onderschrijft u de oproep uit dit manifest dat leerlingen actief betrokken moeten
worden bij de samenstelling van het curriculum? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is
daarop uw inzet?
Vraag 5
Onderschrijft u de oproep uit dit manifest dat docenten meer vrijheid en faciliteiten
moeten krijgen om hun (klimaat)lessen te verbeteren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
is daarop uw inzet?
Vraag 6
Onderschrijf u de oproep uit dit manifest dat klimaatonderwijs meer vakoverstijgend
moet worden, vanwege de complexiteit van de klimaatcrisis? Zo nee, waarom niet? Zo
ja, wat is daarop uw inzet?
Vraag 7
Onderschrijft u de oproep uit dit manifest dat klimaatonderwijs objectief ontwikkeld
en gegeven moet worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daarop uw inzet?
Vraag 8
Onderschrijft u de oproep uit dit manifest dat een volledige terugtrekking van vervuilende
bedrijven uit het onderwijssysteem noodzakelijk is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
is daarop uw inzet?
Vraag 9
Herinnert u zich dat vertegenwoordigers van dit kabinet en het ministerie aanwezig
waren bij Generation Discover, het aantoonbaar misleidende techniekfestival van Shell?3
Vraag 10
Herinnert u zich dat dit kabinet royale subsidies heeft uitgedeeld aan partijen als
Agractie om, zonder controle op de lesinhoud, onderwijsprojecten op te zetten die
de vee-industrie promoten?4
Vraag 11
Erkent u dat dit kabinet nauwelijks serieuze stappen heeft gezet om korte metten te
maken met de beïnvloeding van het onderwijs door de fossiele industrie, vee-industrie,
jagers en andere ontwrichtende sectoren? Zo nee, welke stappen meent u wel gezet te
hebben?
Vraag 12
Wat is tot nu toe uw oordeel over het effect van de aanpassingen in het vrijblijvende
convenant over sponsoring in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor de jaren
2020–2022?5
Vraag 13
Is er al sprake van een aantoonbare vermindering van het aantal geslaagde pogingen
van bedrijven om het onderwijs te beïnvloeden? Zo ja, waar blijkt dat uit?
Vraag 14
Wanneer gaat u eindelijk eens paal en perk stellen aan als lesmateriaal verpakte kindermarketing
door ontwrichtende sectoren?
Vraag 15
Kunt u een actuele stand van zaken geven van de uitvoering van de aangenomen motie
van het lid Van Raan (d.d. 16 juni 2020) waarin de regering werd verzocht te onderzoeken
op welke wijze het beste tegemoet kan worden gekomen aan de behoefte van leraren omtrent
kennis en lesmaterialen rondom duurzaamheid en de samenwerkende non-profitorganisaties
voor duurzaam onderwijs te betrekken bij dit onderzoek?6
X Noot
2Toezegging van de Minister van EZK op 11 mei 2021, tijdens het debat over de Wijziging
van de Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie in verband met beperking van
de CO2-emissie (Kamerstuk 35 668).
X Noot
4Aanhangsel Handelingen II, vergaderjaar 2020–2021, nr. 652
X Noot
6Motie Van Raan (d.d. 16 juni 2020) over kennis en lesmaterialen rondom duurzaamheid.
Kamerstuk: 31 293, nr. 529.