Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
over de pilots met testbewijzen (ingezonden 9 april 2021).
Vraag 1
Is het waar dat mensen die willen meedoen aan de pilot om een evenement of activiteit
te bezoeken, verplicht worden om een test te halen bij een commerciële aanbieder?1
Vraag 2
Klopt het dat er voor de eerste pilots meer dan 219.000 mensen getest moeten worden?
Hoeveel teststraten worden hiervoor ingezet? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 3
Is het waar dat het platform Testen voor Toegang een platform is van Stichting Open
Nederland die afspraken heeft gemaakt met het zorgbedrijf Lead Healthcare, dat vervolgens
de teststraten gaat opzetten voor de pilots? Zijn er ook afspraken gemaakt met andere
organisaties? Zo ja, welke?2
Vraag 4
Op welke wijze is deze opdracht via de Stichting Open Nederland bij Lead Healthcare
terechtgekomen? Is hierbij sprake geweest van een aanbesteding? Kunt u uw antwoord
toelichten en documentatie die betrekking heeft op deze aanbesteding aan de Kamer
doen toekomen?
Vraag 5
Waarom worden hiervoor commerciële partijen ingezet, terwijl de GGD’en momenteel voldoende
capaciteit hebben om het aantal testen op te schalen? Heeft de GGD zelf aangegeven
dit niet te willen of kunnen doen, of zijn er andere redenen voor? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 6
Hoe staat het met de inzet en het functioneren van de XL-testlocaties die dit najaar
ook al onder leiding van de heer Middendorp zijn opgezet? Worden deze nog benut of
hebben zij hun functie verloren? Waarom hebben XL-testlocaties geen rol gekregen in
deze pilots?
Vraag 7
Klopt het dat in de voorbeeldberekening die te vinden is op de website van Stichting
Open Nederland, de totale prijs van het uitvoeren van een test 8,91 euro exclusief
de kosten van de test zelf is? Wat is het totaalbedrag als hierbij de kosten van de
test en het gebruik van de app en ICT worden opgeteld?
Vraag 8
Hoe verhouden volgens u deze kosten zich ten opzichte van de activiteiten die na het
doen van een test ondernomen kunnen worden? Staan deze uitgaven altijd in verhouding
tot de prijs van een commerciële, dan wel maatschappelijke activiteit?
Vraag 9
Hoe is de keuze van pilotactiviteiten tot stand gekomen? Wie bepaalt in de toekomst
welke activiteiten middels een testbewijs bezocht kunnen worden? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 10
Klopt het dat dit project 210 miljoen euro per maand gaat kosten? Hoe verhoudt deze
kostenpost zich tot de beoogde maatschappelijke effecten van de pilots?
Vraag 11
Klopt het dat de 700 miljoen euro die is begroot voor de komende vijf maanden nog
exclusief de prijs per test is? Kunt u de begroting naar de Kamer sturen waaruit duidelijk
wordt hoe dit bedrag is opgebouwd en aan welke organisaties welke bedragen worden
overgemaakt?
Vraag 12
Indien de pilots komende periode op een grotere schaal worden uitgerold, blijft de
Rijkoverheid dan deze testen betalen? Kunt u uw antwoord toelichten?3
Vraag 13
Hoe worden commerciële belangen van het bedrijfsleven enerzijds, en het publieke belang
van een open samenleving anderzijds tegen elkaar afgewogen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 14
Welke afspraken zijn er gemaakt met betrokken partijen over het maximeren van winsten
en opbrengsten uit dit project dat vooralsnog grotendeels door de overheid gefinancierd
wordt? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 15
Deelt u de mening dat in de huidige coronacrisis het niet acceptabel is dat commerciële
aanbieders van coronatesten winst gaan maken op de testen die afgenomen gaan worden
met deze pilots? Hoe wordt voorkomen dat bedrijven gaan cashen op corona? Kunt u uw
antwoord toelichten?
Vraag 16
Wilt u deze vragen beantwoorden voor het eerstvolgende debat dat gaat over de ontwikkelingen
van het coronavirus?