Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat,
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over
de KLM Flight Academy in de context van een krimpende luchtvaart (ingezonden 8 april
2021).
Vraag 1
Klopt het dat het aantal vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde in 2020 met ruim
23% is gestegen ten opzichte van 2019, waarbij 70% van alle vliegbewegingen afkomstig
is van lesvluchten? Zo nee, hoe zit het dan?1
Vraag 2
Hoeveel van deze lesvluchten werden er uitgevoerd door de KLM Flight Academy, gevestigd
op Groningen Airport Eelde?
Vraag 3
Hoeveel lesvluchten heeft de KLM Flight Academy in 2020 meer uitgevoerd dan in 2019?
Vraag 4
Klopt het dat de omzet van de KLM Flight Academy ongeveer overeenkomt met het aantal
leerlingen vermenigvuldigd met de kosten van de opleiding à 122.000 euro?2 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 5
Klopt het dat het aantal leerlingen van de KLM Flight Academy in 2020 niet substantieel
is afgenomen? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 6
Kunt u een overzicht geven van het aantal leerlingen van de KLM Flight Academy in
de afgelopen vijf jaar?
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat de omzet van de KLM Flight Academy tussen 2019 en 2020 ongeveer
gelijk is gebleven? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 8
Kunt u een overzicht geven van de omzet van de KLM Flight Academy in de afgelopen
vijf jaar?
Vraag 9
Klopt het dat de KLM Flight Academy 1,56 miljoen euro heeft ontvangen uit de NOW-regeling?
Zo nee, hoeveel euro heeft de KLM-vliegschool dan ontvangen uit de NOW-regeling?
Vraag 10
Hoe verhoudt het nagenoeg gelijk blijven van de omzet van de KLM Flight Academy en
de groei van het aantal lesvluchten zich tot het in aanmerking komen voor de NOW-regeling?
Vraag 11
Erkent u dat er in de toekomst minder piloten nodig zijn vanwege de onvermijdelijke
krimp van de luchtvaart om de klimaatdoelstellingen te behalen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Hoe verhoudt de afname in vraag naar piloten zich tot het operationeel houden van
een grote vliegschool door middel van steunregelingen, terwijl dit geld ook zou kunnen
worden gebruikt om piloten te helpen in de transitie naar een duurzamere baan?
Vraag 13
Bent op de hoogte van het feit dat de lesvluchten van de KLM Flight Academy ook in
de avonduren doorgaan?3
Vraag 14
Past de gewijzigde intensiteit van het lesverkeer, met name in de avond, binnen de
bestaande vergunningen van Groningen Airport Eelde? Zo nee, is hier een extra vergunning
of ontheffing voor aangevraagd?
Vraag 15
Kunt u een overzicht geven van de tijdstippen waarop er lesvluchten plaatsvinden?
Vraag 16
Wordt de overlast, voortkomend uit de lesvluchten (in de avond), in kaart gebracht?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Wordt er gehandhaafd op de overlast voortkomend uit de lesvluchten? Zo ja, hoe wordt
er gehandhaafd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 18
Kunt u de uitstoot van CO2, ultrafijnstof, stikstof en lood door de vliegtuigen van de KLM Flight Academy inzichtelijk
maken?
Vraag 19
Hoe verhoudt deze uitstoot zich tot de natuurdoelstellingen met betrekking tot de
Natura 2000-gebieden in de buurt van Eelde, namelijk Fochtelooerveen, Leekstermeer,
Drentsche Aa en het Zuidlaardermeergebied?