Vragen van de leden Van den Berg, Amhaouch en Palland (allen CDA) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Domper voor winkeliers: PostNL verlaagt vergoedingen» (ingezonden 17 februari 2021).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Domper voor winkeliers: PostNL verlaagt vergoedingen»?1

Vraag 2

Klopt het dat PostNL het aantal vergoede uren aan winkeliers met een pakketservicepunt terugbrengt van acht uur naar zes uur? Op welke grondslag kan PostNL dit doen?

Vraag 3

Kunt u nagaan hoeveel winkeliers/afhaalpunten dit betreft?

Vraag 4

Is het juist dat PostNL het besluit om de vergoedingen te verlagen zonder overleg met de retailsector heeft genomen?

Vraag 5

Begrijpt u de verontwaardiging bij de betreffende ondernemers, die door de verplichte winkelsluiting het water aan de lippen staat, hun aantal vergoede uren zien afnemen, terwijl PostNL zelf de omzet en winst als gevolg van de toegenomen pakketbezorging flink ziet stijgen?

Vraag 6

Hoe weegt u het argument van PostNL dat de «rustige periode» op dit moment aanleiding is de vergoedingen aan winkeliers met een pakketservicepunt te verlagen?

Vraag 7

Deelt u de mening dat solidariteit van grote bedrijven met kleine bedrijven juist nu van belang is om met elkaar uit de coronacrisis te komen?

Vraag 8

Bent u bereid deze kwestie in uw contacten met PostNL aan de orde te stellen?


X Noot
1

Telegraaf, 22 januari 2021, Domper voor winkeliers: PostNL verlaagt vergoedingen (https://www.telegraaf.nl/financieel/1006476734/domper-voor-winkeliers-post-nl-verlaagt-vergoedingen).

Naar boven